Kansainvälisin Suomessa tehtävä autotesti

Pakkasen luottomiehet palveluksessasi

Auto, tekniikka ja kuljetuksen aloitteesta vuonna 1987 käynnistynyt Arctic Test on vuosien saatossa kansainvälisin Suomessa ajettava autotesti. Testi on tähän mennessä julkaistu 33 eri maassa, useimmiten maan johtavan hyötyautolehden toimesta.

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa kulkevalla testireitillä on ajettu jo yli miljoona kilometriä vaativissa arktisissa olosuhteissa. Testattuja autoja on ollut kaikkiaan 138. Testissä on ollut aina logistiikan uusinta tekniikkaa. Esimerkiksi raskaiden kuorma-autojen ESP-ajonvakautusjärjestelmien vertailutesti on edelleen ainoa maailmassa suoritettu erikoistesti. Vuonna 2006 testivuorossa olivat uudelle päästötekniikalla varustetut autot – yksikään lehti maailmassa ei ole aikaisemmin testannut ureapohjaisen polttoaineen lisäaineen käyttöä arktisissa olosuhteissa.
Testattuja autoja on ollut kaikkiaan 138  ja testissä on ollut aina logistiikan uusinta tekniikkaa.Testattuja autoja on ollut kaikkiaan 138 ja testissä on ollut aina logistiikan uusinta tekniikkaa.
Arctic Testiin on osallistunut monenmoisia ajoneuvoja. Lukumääräisesti eniten on koeajettu pakettiautoja. Mukana on ollut myös linja-autoja, jakelukuorma-autoja ja yhdistelmäajoneuvoja. Viime vuosina mukaan ovat tulleet myös työkoneet, joiden osalta Arctic Test julkaistaan Kone, työ ja ympäristö-lehdessä.

Samalta lähtöviivalta

Arctic Testistä on julkaistu 3850 sivua artikkeleita. Testi on ollut erityisen luettu Suomen, Ruotsin ja Norjan lisäksi esimerkiksi Saksassa, Sveitsissä, Ranskassa, Venäjällä, Turkissa, Tsekinmaassa, Puolassa, Italiassa, Espanjassa, Englannissa, Romaniassa ja Portugalissa. Arctic Test on julkaistu monessa maassa myös Euroopan ulkopuolella, esimerkiksi Brasiliassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Arctic Testillä on ollut historiansa alusta lähtien monia yhteistyökumppaneita. Esimerkiksi Shell on toimittanut testiautoihin öljyt alusta saakka. Jokaiseen autoon vaihdetaan samanlainen öljy niin moottoriin kuin voimalinjaankin, näin varmistetaan samanlaiset olosuhteet kylmäkäynnistyksissä. Kaikkiin testiautoihin asennetaan myös samanlaiset renkaat. Niiden toimittaja on useimmiten ollut Michelin.
Kaikkiin testiautoihin asennetaan myös samanlaiset renkaat. Niiden toimittaja on useimmiten ollut Michelin.Kaikkiin testiautoihin asennetaan myös samanlaiset renkaat. Niiden toimittaja on useimmiten ollut Michelin.

Testin aikana jokaisesta ajoneuvosta mitataan lämpötila kolmesta pisteestä ohjaamossa minuutin väliajoin. Näin saadaan tutkituksi kuljettajan elinympäristön lämpiämisnopeus ja lämmön tasaisuus pakkasella. Kun testi kestää yli viikon, on mittaustuloksia analysoitavaksi melkoinen määrä.

Sadetta ja huippupakkasia

Vuosien saatossa pakkasesta on muodostunut testiryhmän hyvä tuttava. Ennätyspakkaseksi on mitattu -50.7 astetta. Hurjin sääolosuhde on tavattu pariin otteeseen Björnefelletillä Norjassa. Siellä -37 asteen pakkasessa tuulen nopeus ylitti 30 sekuntimetrin nopeuden.

Lumen tulo on sekin ollut joskus aika huimaa. Abiskon luonnonpuistossa Ruotsissa Koko testikaravaani jouduttiin pysäyttämään ja ajamaan pois tieltä: lunta oli tullut 138 senttimetriä ja 800-hevosvoimainen tietä avaava lumilinko oli jäänyt kiinni kinokseen. Rajuin vesisade koettiin Taivalkoskella Suomessa. Vesisateessa sinällään elo ollut mitään pahaa – mutta pakkasta oli samaan aikaan -9 astetta.
Koko testikaravaani jouduttiin pysäyttämään ja ajamaan pois tieltä: lunta oli tullut 138 senttimetriä.Koko testikaravaani jouduttiin pysäyttämään ja ajamaan pois tieltä: lunta oli tullut 138 senttimetriä.


Arctic Test – luotettu nyt ja huomenna

Arctic Test on saavuttanut huomatun aseman paitsi journalistisena työnä myös autotehtaiden keskuudessa. Testi tunnetaan kaikilla maailman johtavilla hyötyautotehtailla.
Testin tuloksiin luotetaan. Testimenettelyt, mittaukset ja arviot suoritetaan huolella ja tinkimättömän puolueettomasti.

Testin aikana jokaisesta ajoneuvosta mitataan lämpötila kolmesta pisteestä ohjaamossa minuutin väliajoin. Testin aikana jokaisesta ajoneuvosta mitataan lämpötila kolmesta pisteestä ohjaamossa minuutin väliajoin.

Testin tuloksista on suurta hyötyä paitsi lehtien lukijoille myös teollisuudelle. Ankarat arktiset olot ovat poikkeava testiolosuhde monille tehtaille. Oikeassa talviympäristössä tehdyt kokeet ovat aina tärkeä osa ajoneuvotekniikan kehitystä.

Tätä kehitystä pääsevät kärkipaikalla Suomessa seuraamaan Auto, tekniikka ja kuljetuksen lukijat – siksi rohkenemmekin olla jo etukäteen varmoja, että talvitestit sisältävät numeromme tulevat olemaan loppuunmyytyjä keräilykappaleita.

 

Lue uusimmasta numerosta

TIEHÖLMÖILY
TULEE KALLIIKSI

Kysyimme Suomen Tieyhdistys ry:ltä onko tieverkko karannut kokonaan valtion käsistä?

MARKKINAHÄIRIKKÖ?
Ford Truks lyö Itä-Euroopassa kukkoileville länsimerkeille nyt vahvasti kapulaa rattaisiin. Kävimme arvioimassa, millaisin eväin uusia markkinoita hakeva haastaja on liikkeellä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Tavallinen henkilöauton omistaja kuvittelee, että kuorma-auto on lähinnä kaksi teräspalkkia pitkittäin, keulalla moottori ja vaihteisto ja päällä ohjaamo ja lava..."  
Lue lisää >>



[ 28.07.2017 17:47 ]

tallinksilja

Mainospalkki