Mainospalkki

Pitkähyttinen Scania R 620 Northern Lights

Sähköposti Tulosta PDF

Jukka Hanhisuanto on saanut pitkäohjaamoisen Scania R 620:n sivuprofiilin tasapainoiseksi. Topline-ohjaamon korkeus tasoittuu hienosti, missä auttavat auton tasaisen sininen, hillitty väritys ja siellä täällä leimuavat revontulimaalaukset. Auton väri on Lamborghini-urheiluautoista tuttu lila.

Jukka Hanhisuannon Lappi-aiheinen Scania R 620 jatkaa taiturin tutulla linjalla. Teini-ikäisen kuorma-auton valtavan pitkän ohjaamon tyylikkyys hämmästyttää.
 
Raskaan kaluston korjaamoa Ranualla pyörittävälle Jukka Hanhisuannolle Iso-Syöte Truck Weekend oli helppo nakki. Hänen toinen näyttelyautoistaan, pitkällä ohjaamolla varustettu Scania R 620, valmistui näyttelykuntoon jo loppukesästä.
 
- Elokuussa Power Truck Show’hun istuinten verhoilu valmistui vasta edellisiltana, Hanhisuanto tunnustaa.


Lukuisissa auton yksityiskohdissa Jukka Hanhisuanto tuo esille lappilaisuutta. Liekö tämä ensimmäinen Scania, jossa maskia komistaa harmaa kelopuun pinta?

PROJEKTIAUTON VALINTA
Hanhisuanto lähti ajatuksesta, että kuorma-auton ohjaamoon on mahduttava 120 cm leveä vuode. Tyylilleen uskollisena hän lähti jalostamaan ajatusta varttuneen Scanian muokkaamisesta, missä eteen nousi karikoita.
 
Scanian taannoisen nelossarjan Longline-ohjaamon jatkaminen olisi taannut inhimillisen työmäärän, mutta siinä rakentamisen lopputulosta olisi jäänyt häiritsemään lattiasta kohoava moottoritunneli. Hanhisuanto halusi ohjaamoon kauttaaltaan tasaisen lattian.
 
Ylitorniolta löytyi sopiva projektiauto, Scanian R-sarjalainen. Siinä moottoritunnelista on päästy eroon nostamalla ohjaamoa nelossarjalaiseen verrattuna. Ekerin lämpöeristetyllä kuormatilalla varustettu Scania R 620 lähti huutokaupasta halvalla.


Ohjaamossa tuulilasin yläpuolinen tila on pyhitetty 39” näytölle. Siitä näkyvät televisiokanavien lisäksi myös internet, kuten Youtube, kunhan signaali säädetään kulkemaan. Kuvassa sisätilojen puhtaan valkoista väriä häiritsevät ympäristön värivalot.

RAKENTAMISESTA
Scanian makuuohjaamo sai maistaa Hanhisuannon rälläkkää ja teräksistä kasvuseerumia.
 
- Lisäsin ohjaamon takaosaan 120 senttiä suoraa peltiä ja vähän taivuttelin sitä, vähättelee Hanhisuanto.
 
Runsaan metrin jatke mahdollisti asentaa ohjaamon takaosaan U-mallisen sohvan. Se voidaan avata 120 senttiä leveäksi vuoteeksi niin, että baarikaapille lattialla jää tilaa.


Ohjaamon takaosan maalauksessa susi ja karhu neuvottelevat perin kireissä tunnelmissa. Villieläimet kuuluvat hyvin auton ulkoasun teemaan.

Sopivien pokkausten ansiosta ohjaamo vaikuttaa sopusuhtaiselta. Auton perusakseliväli on edelleen 4 500 mm, mutta ajotehtävä on vaihtunut kaappiautosta rekkaveturiksi.
 
Hanhisuannon muokkaamat rakenteet eivät irtoa ajoviimasta, mistä kertoo muokatun auton omamassa 9 850 kiloa. Vuosimallia 2007 olevan auton vajaaseen 1,8 miljoonaan ajokilometriin on lisää luvassa vain maltillisesti, koska näillä näkymin se pysyy näyttelyautona.


Ratin maalaaminen valkoiseksi alkoi muovitartunnan lisäämisellä alimmaksi. Automaalin sekaan oli lisätty reilusti joustavuutta tuovaa ainetta. Näin ratissa säilyi kumimainen pehmeys.
 
SOHVAPÖYTÄ JA BAARIKAAPPI
Scanian sisältä avautuu ihmeellinen maailma. Lumenvalkoista sisustusta täydentävät siniset yksityiskohdat.
 
Etuistuimet on verhoiltu valkoisella nahalla. Myös ohjauspyörä ja kojelauta ovat valkoisia. A-pilarit, ovien paneelit, sisäkatto, kaikki on valkoista.


Jukka Hanhisuanto kuitenkin on suonut Scanialle vapautuksen työn orjuudesta ja tehnyt siitä näyttelyauton. Takavalot ovat vallan erikoiset kuorma-autoon, mutta ne ovatkin Carrus-bussista.

Etuistuimen taakse matkustamoon U-sohvalle mahtuu henkilöautollisen verran ihmisiä mukavasti, ja Hanhisuannon arvion mukaan enimmillään kahdeksan henkilöä.
 
Myös “salonkia” hallitsee valkoinen väri ja jälleen yhdessä hyvin sointuvan sinisen kanssa.


Karjapuskuri ei kuulu tämän auton tyyliin. Tavattoman pitkä ruostumattomasta teräksestä valmistettu valoteline on kokonaan Jukka Hanhisuannon käsialaa.

LAPPI, REVONTULET, LUONTO JA VILLIPEDOT
Northern Lights -nimisestä autosta näkee sokea Reettakin, että se on ainutlaatuinen.
 
Hanhisuanto itse teki auton ylimaalauksen. Kuvitukset maalasi Oulun Jukka Sarajärvi, Hanhisuannon pitkäaikainen hovihankkija.


Takaosan salongin varusteisiin kuuluvat mm. U-sohva, pöytä ja vasemmalta mustan laukun alta pilkottava baarikaappi. Pöydän ääriviivat ovat peräisin Scania-logosta. Scania-aarnikotkan asemesta pöytää koristaa taidemaalari Jukka Sarajärven näkemys kotkasta.

Auto henkii lappilaisuutta monin paikoin ulkoasussaan, mistä auton nimi, Northern Lights eli revontulet, antaa vahvan vihjeen. Edestä taakse kulkien harmaasävyinen maski muistuttaa kelopuuta. Ohjaamon lattia on koko pinta-alaltaan puuta muistuttavaa vinyylilankkua.
 
Mistä revontulia ihaillaan? Etumatkustajat katsovat niitä pienemmästä ja matkustamon väki suuremmasta kattoikkunasta. Suurempaa eli taaempaa ikkunaa koristavat jääpalasia muistuttavat helmet.

Teksti ja kuvat: Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

LIMOUSINE
Pedersörestä tulee Suomen komeimmat karjan- kuljettimet, joissa on mukana paljon P. Björkin omaa työtä. Limousinen maalaus on totutusti Sjöblomilta..

POHJOLAN HCT-REKAT
Ruotsissa pisin HCT-yhdistelmä tulee olemaan
B-triple. Siellä moduuli- järjestelmään tukeutuminen saa kritiikkiä.


Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 26.11.2022 23:50 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki