Ruotsalaisten haastaja

Sähköposti Tulosta PDF

Kesäkuun alussa Tynjälän MAN TGX oli nähnyt tietä 40 000 kilometriä. Lastaamassa on Niko Mäkelä.

Power Truck Show:ssa voi tänä vuonna katsoa Tynjälän osastolla muitakin kuin Scaniaa ja Volvoa. Uljas saksalainen on mukana uusimpana hankintana.
 
Alajärveläinen Kuljetus Lasse Tynjälä Oy on näyttävästä ruotsalaismerkkisestä kalustosta tunnettu kuljetusyritys. Piti oikein silmiä hieraista, kun Ristimaa Customsin facebook-sivulle ilmestyi huhtikuussa kuva Tynjälän uusimmasta autosta.
 
Se on MAN TGX 35.580.
 
- Oli nopea kauppa, toimitusjohtaja Rami Tynjälä kertoo.
 
Tuli pikaista tarvetta uudelle autolle ja valmis MAN-alusta oli tulossa Saksasta maahantuojalle varastoautoksi. Siitä lyötiin kättä päälle automyyjä Kimmo ”Tohtori” Tolosen kanssa.
 
- Kun käy Euroopassa, huomaa, että MAN on iso merkki. Ei siellä Scanioita ja Volvoja niin paljon ole kuin Pohjolassa.
 
Ennakkoluuloja ei Tynjälällä ollut eikä ole vieläkään. Jos hyvin menee, mikään ei estä, etteikö saksalaismerkkiä voisi tulla enemmänkin.
 
- Haettiin alusta Ristimaan Juhan kanssa Espoosta. Kuorma päällä en ole itse ajanut, Rami Tynjälä kertoo.
 
Ajo-ominaisuudet vaikuttivat hyviltä ja eivät ole ainakaan huonommilta kuin Tynjälän päämerkissä Scaniassa.
 
- Toki on opettelemista, kun nappulat ovat eri paikoissa. Hytti on meidän töihimme vähän turhankin iso.
 
Auton päälle tuli Matec-Trailerilta 8,8-metrinen hakekori ketjupurulla. Perään oli valmis viisiakselinen kärry 19,5-tuumaisilla paripyörillä. 76-tonnin yhdistelmässä on tilavuutta 160 kuutiota.
 
Auto maalattiin Ristimaa Customsilla. Keulaan tuli rosteria Custom Partsilta.
 
MAN-merkkihuolto Raskone on Seinäjoella. Siellä tehtiin autoon sähkötöitä ja palvelusta jäi hyvä kuva. Seinäjoen Raskoneella on Yölinja eli korjaamo on aina auki. Tätä Tynjälä pitää älyttömän hyvänä juttuna.

MISSÄ VANHAN AJAN AUTOMYYJÄT?

Lokakuun paikkeilla pitäisi Tynjälälle tulla uusimallinen rivikoneinen Super-Scania, R560. Mutta entä sen jälkeen?

Rami Tynjälä muistuttaa, että automyyjän toimintakin vaikuttaa: Aina ei saa tarjousta, vaikka olisi haluakin.
 
- Jos Pitkäsen Mikko olisi vielä Scania-myyjänä, kuinkahan paljon Scanioita meillä oikein olisi ja paljonko olisi enemmän velkaa. Aina kun Mikko kävi meillä, tuli Scania-kaupat.
 
Nykyisinhän Pitkänen on kuljetusyrittäjänä Juankoskella, Valion ajossa.
 
Tynjälän muiston siivet yltävät viime vuosituhannelle, kun Oiva Kapela myi Scanioita.
 
- Hän tuli, möi auton ja saattoi istua meillä loppupäivän, Rami Tynjälä kertoo.

Teksti: Jouni Hievanen, kuva: Risto Penttilä

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

POWER TRUCK SHOW
Power Truck Show:ssa oli 500 autoa. Haastajaluokan paras on yleisön suosikki. Härmässä se oli vöyriläisen Mikael Haahkan Scania 580 S.

PUUKIITURI
Holmbergin Sisu E14 sai Ajolinja-palkinnon. Sisu on tehty etupäässä 76-tonniseen puunajoon, mutta myös maansiirtoon ja rekkatapahtumiin.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 06.10.2022 09:54 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki