Keppiä, ei porkkanaa

Sähköposti Tulosta PDF


Tiestöön tuli vähän rahaa. Mutta muuten liikenne on enemmälti lypsykarjaa. Ohessa on budjettiesitys vuodelle 2021 ammattiliikenteen näkökulmasta.
 
Sanna Marinin hallituksen tekemä valtion budjettiesitys vuodelle 2021 lupaa rahaa nelostien parannukseen Jyväskylän yläpuolelle. Vuoden 2020 lisätalousarvio oli luvannut jo lisärahaa Oulun ja Kemin välille, kolmostielle Hämeenkyrön ohitukseen sekä viitostielle Mikkelin ja Juvan välille.
 
No siinähän suurimmat ilouutiset sitten maantieliikenteen osalta taisivat ollakin.
 
Työsuhdesähköautoihin ja työsuhdepolkupyöriin saatiin kyllä verohuojennusta. Niillä ei ole isossa kuvassa kuin symbolinen merkitys, ammattiliikenteen näkökulmasta mitättömiä.
 
Puunkuljetusten ensimmäiset kilometrit kulkevat paljolti yksityisteillä. Niiden avustuksia leikattiin kolmanneksella eli 7 miljoonaa euroa.
 
Vuodelle 2020 saatiin teiden perusväylänpitoon lisärahaa surkean vuoden 2019 jälkeen. Ensi vuoden rahoja taas leikataan, 41 miljoonaa euroa. Tienhoitorahat näyttävät olevankin ikuisen jouston kohde.
 
Polttoaineverojen korotus tuo tehokkaasti lisähilloa valtion kassaan. Tämä toteutui viimeksi elokuun alussa.
 
Mutta milloin saadaan liikenteen verotuksen uudistus? Siis sellainen, joka ei kurita suomalaista logistiikkaa. Siis sellainen, joka tarjoaa potkua uusiutuvien polttoaineiden käyttöön ja päästöjen alentamiseen.
 
Hallitusohjelmassa oli kyllä mainittu ammattibiodiesel, mutta siitä ei ole kuulunut toistaiseksi mitään. Ammattibiodiesel tarkoittaa, että kuljetusyrityksen käyttäessä biodieseliä siitä saataisiin polttoaineveroin palautusta.
 
Ammattibiodieselissä on myös se juju, että kuljetusliikkeen pitää käyttää tietty määrä polttoainetta saadakseen veropalautusta. Ulkomainen kuljetusliike käy täällä tyypillisesti harvemmin, joten se harvoin saisi veronpalautusta. Näin suomalaisen kilpailukyky kasvaisi ulkomaiseen nähden – edes hitusen.
 
Monissa EU-maissa on käytössä ammattiliikenteen polttoaineveron palautusjärjestelmä, joten kyse ei ole mistään kotikutoisesta järjestelmästä.
 
Suomi tulee saamaan EU:n elvytyspaketista kolmen miljardia. Toisaalta Suomi joutuu maksamaan yli kuusi miljardia. Elvytyspaketista tulisi osa kohdentaa maantieliikenteeseen, jolta muutenkin revitään rahaa miljarditolkulla valtion kassaan. Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry ehdottaa, että osa elvytysrahoista johdetaan tieverkoston parantamiseen. Investointikohteita kyllä löytyy, sillä tiestö on paikoin huonoa – erityisesti alemmalla tieverkolla.

Teksti: Jouni Hievanen, kuva: Jouni Koskiniemi

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SULAVA SALAMA
Iveco S-Way on saanut paljon kehuja ulkonäöstään jopa vannoutuneilta valtamerkeillä ajavilta. Saukkosilla on luottoa Ivecoon, kokemusta on 90-luvulta asti.

POWER TRUCK MEETING
Kympin lipulla sai paljon nähtävää. Ajolinja raportoi Pohjanmaalta loppukesän rekkanäyttelystä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 21.10.2020 01:46 ]
feed-image Feed Entries