Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2022

Yhteistyöllä, erikoistumisella, innovaatiolla

Suomi kulkee armottomasti kohti lamaa. Sähkö, ruoka, päivittäistavara, vaatetus - kaikki hinnat nousevat. Inflaatio laukkaa. Suomi velkaantuu hirvittävää vauhtia.
 
90 % Suomen tuonnista ja viennistä kulkee merirahtina, satamiemme kautta. Tuonti ja vienti hidastuu. Rahdit pienenevät. Satamat hiljenevät.
 
Lisämörkönä on EU:n kunnianhimoinen päästövähennysohjelma Fit for 55 eli FF55. Se iskee kaikkein pahimmin merikuljetuksiin. Suomen erikoissijainti ja sen vaatimukset hyväksytään EU:ssa. Poikkeuslupa FF55-määräyksistä, päästömaksuista, on luvassa Suomelle vuoteen 2029. Jotain joudutaan maksamaan varmasti. Paljonko… kaikki on lisänä lamassa.
 
Tarvitseeko Suomi kaikki satamansa? Niitä on eurooppalaisittain poikkeuksellisen tiheästi. Niiden vähentämisestä on puhuttu paljonkin. Tärkeänä paikallisena työllistäjänä jokainen puolustaa kuitenkin paikkaansa.
 
Lamaa on koettu ennenkin. Viimeksi 90-luvun alussa hyvin kipeästi. Silloin nähtiin myös, millä siitä selvittiin: kokoamalla rivit yhteistyöhön, erikoistumalla ja keksimällä uusia ratkaisuja, innovaatiolla.
 
Sama toimii satamien kohdalla - yhteistyöllä, erikoistumisella ja uusilla ratkaisuilla.
 
… JA AHKERUUDELLA!


Satamat ovat elintärkeitä Suomen viennille ja tuonnille.
 
Suomi on pitkään nauttinut runsaasta hyvinvoinnista. Suomalaiset eivät syyttä ole maailman onnellisin kansa. Tuloja ja tukiakin on riittänyt runsain mitoin.
 
Hyvissä oloissa työnteko on vähentynyt. Se on kaikkien silmien edessä, jos oikein katsotaan. Sanotaan ruma sana niin kuin se on: suomalaiset ovat laiskistuneet!
 
Edessä on ryhtiliike. Työllä maa on ennenkin nostettu. Näin se on nähtävä, ja narinat pois!
 
Se koskee myös Suomen satamia. Uutta on keksittävä kehiin. Tulee mieleen meri- ja maaliikenteen yhdistäminen saumattomaksi kotimaiseksi elinkeinoksi. Ruotsi, Tanska ja Norja näyttävät mallia. Ja digitalisointia kehittämällä. Innovaatiot avaavat uusia ratkaisuja.
 
Eduskunnan ja valtioneuvoston nopea herääminen vielä parantaisi asiaa.

 



Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 07.05.2024 03:54 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki