Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2022

Kuljetusten laatu korostuu lamassa

Energian hinta ryntää ylös, inflaatio laukkaa, lama syvenee, Suomi velkaantua ennätysvauhtia. EU:n etäisin koilliskulma, Suomi, on liemessä.
 
Suomen pärjääminen on kuljetusten varassa – maantiekuljetusten varassa. Raidekuljetusten osuus ja venymiskyky tilanteen edellyttämällä tavalla on lähinnä merkityksetön.
 
Raskaat kuljetukset, ne tärkeimmät, ovat diesel-polttoaineen varassa. Vaihtoehdot ovat tulevaisuudessa.
 
Siinä missä kilpailijamaamme pelaavat selkeällä ammattidieselillä, Suomi näpertelee kertaluontoisesti anottavalla dieseltuella. Ammattidieselin edellyttämä lakivalmistelu on aina vain ”valmisteilla”.
 
Hyväkuntoinen tiestö nopeuttaa ja tehostaa kuljetuksia, ja säästää polttoaine- ja remonttikustannuksia.

 
Suomen tiestö on romukunnossa. Päällystystä kaipaa vuosittain noin 4 000 km, jotta korjausvelka ei kasvaisi. Tänä vuonna päällystetään noin 2 300 km. Vuonna 2023 päällystetään vain alle 1 700 km. Korjausvelka nousee liki 1,8 miljardiin euroon.
 
Tieverkon perusväylänhoitoon on osoitettu 1,2 miljardia. Rataverkolle on osoitettu 1,5 miljardia euroa. Tiellä kuljetetaan Suomen kaikista kuljetuksista noin 90 %, rataverkolla noin 10 %.
 
Samaan aikaan arviolta yli 4 miljardia maksavaa Turun Tunninjunaa suunnitellaan noin 40 miljoonalla, 5,7 miljardia maksavaa Suomi-rataa 50 miljoonalla ja Itä-rataa suunnitellaan tietojen mukaan noin 80 miljoonalla. Utopistisiin matkustaja-raidesuunnitelmiin käytetyillä pelkillä suunnittelurahoilla olisi ihmeitä tekevä vaikutus tieinvestointeina.
 
Tässä lehdessä luodaan erityinen katse maantiekuljetusten ajoneuvomittoihin ja -painoihin. Suomi on ollut edelläkävijä alalla etäisestä sijainnistaan johtuen.
 
Nyt näyttää siltä, että Euroopan johtavat ja suuret kuljetusmaat ovat ymmärtäneet ”yskän” ja lähteneet kehittämään ja kasvattamaan ja lisäämään entistä pitempiä ja painavampia ajoneuvoyhdistelmiä tieliikenteessä. On tärkeää, ettei Suomi jää sivustakatsojaksi tässäkään asiassa.
 
Tarvitsemme kipeästi maantiekuljetuksissa jatkuvaa, tehostettua kehitystä ja testausta säilyttääksemme kansainvälisen kilpailukykymme.

 



Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 06.05.2024 17:55 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki