Kaksipaikkainen sähkölentokone päihittää sähköauton 100 km energiankulutuksessa matkustajaa kohti, jos henkilöauto ei ole aivan täynnä.
Sähköistä voimaa
Sisu esitteli jo pari vuotta sitten Polar Hybrid -mallin. Ensimmäiset autot toimitettiin puuautokäyttöön, jossa lisävoimaa usein tarvitaan pahoissa paikoissa liikkumiseen. Noin puoli vuotta sitten luovutettiin Sisu Polar Hybrid sora- auto Aki Simulalle pääkaupunkiseudulla liikennöimiseen. Hankalia paikkoja, joissa lisävoimaa tarvittaisiin, on pääkaupunkiseudulla vähän. Miksi sitten kalliimpi Hybrid?
Kilpailemalla motivaatiota ja osaamista
Ammattitaidon SM-kilpailu Taitajassa ammattiin opiskelevat nuoret kilpailevat oman alansa suomenmestaruuksista. Yksi aloista on auto- ja kuljetustekniikka. Kilpailu tukee opiskelij oiden oman ammattitaidon kehittymistä, mutta nostaa myös kuljetusalan arvostusta.
Sähköautot virtuaali-Genevessä
Helmikuun loppupuolesta lähtien eräs virus muutti maailman menoa melko lailla Kiinan ulkopuolellakin. Tämän takia Geneven autonäyttelyssä vierailtiin kotoa käsin.
Suomi on vakavan edessä
Timo Tervo täyttää 70. Kroppa ja liikkuminen kuin huippu-urheilijalla. Olemus kuin 40-vuotiaalla. Eläkkeelle 30.11.2017, edelleen asiantuntijatehtävissä. Ilman sidonnaisuuksia. Vapaa puhumaan mitä on nähnyt, kokenut ja oppinut.
Murroksen keskelle
MAN uusi asiakkaille räätälöity kuorma-autosukupolvi tulee markkinoille suurten murrosten keskellä, joka tuo kuljetusalalle mukanaan monia suuria haasteita.
Korona halvaannuttaa maailman lentoliikenteen
Finnair peruu kaikki lentonsa Yhdysvaltoihin kuukaudeksi ja on vähentänyt rankalla kädellä Aasiaan suuntautuvia lentojaan. Koronaviruksen takia lentoyhtiöt ovat joutuneet peruuttamaan lentoja ja sopeuttamaan toimiaan esimerkiksi henkilöstön suhteen. Eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat joutumassa samaan turbulenssiin, johon kiinalaiset lensivät jo aiemmin. Lentoliikenne putosi 80 prosenttia Kiinan suurimmilla kentillä. IATA ennakoi 13 prosentin matkustajakadon Aasian lennoilla. Lentoyhtiöt ovat suurissa vaikeuksissa.
Suomessakin satsataan sähköbusseihin
Suomessa on viime aikoina päätetty useista raideliikenneprojekteista. Kaupunki- ja lähiöliikenteessä vannotaan kapasiteetin, nopeuden ja ympäristön nimiin. Raideliikenne on tässä vetänyt pitemmän korren. Kunnon kumipyöräkokeilu vertailukelpoisin tuottein on puuttunut. Nyt mukaan on tulossa sähköisiä nivelbusseja.
Turvallisuudesta ei kannata tinkiä
- Ajoneuvotekniikan kehitys voi vielä parantaa liikenneturvallisuutta. Kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit, toivon mukaan poistavat raskaan liikenteen ongelmia. Varsinkin niitä, joissa raskas liikenteen kuljettaja tekee virheen, joka johtaa katastrofiin. Mersun markkinoima sivupeilien korvaava kamerajärjestelmäkin voi esimerkiksi parantaa turvallisuutta, koska sivupeilit ovat näköeste, varsinkin taajamaliikenteessä.
Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä on laskenut 1970-luvun jopa yli tuhannesta henkilöstä viime vuosien vajaan 250 henkilön määriin. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan paljon olisi kuitenkin vielä tehtävää.
Kurssin kääntäjä
Ivecon emoyhtiö CNH Industrial on myllännyt rakenteitaan ja organisaatioitaan uusiksi. Toimintaan on tullut mukaan uusia mielenkiintoisia kumppaneita ja uudenlaista tekemisen meininkiä. Kävimme testaamassa onko Iveco S-WAY – asiakaslähtöisesti rakennettu.