Auto, tekniikka ja kuljetus

Kortteliohjus Ranskasta tyypitetty

Sähköposti Tulosta PDF
..

Paljon puhutaan maailmalla Peugeotin tuskista, ja Opelin, ja Peugeotin ja Opelin tulevaisuudesta, yhdessä tai erikseen.
Yksi ei välitä: pikkuinen Peugeot 208 Van, kortteliohjus ranskalaisella hienostuneisuudella. Paljon hyvää, onko huonoa... Lue Atk 6/2013, ilmestyy 20.6.
 

Uusi Proace

Sähköposti Tulosta PDF
 Toyota tuo Suomeen uudesta Proacesta kaikki kolme koripituutta, 4,6, 4,6 ja 5,2 metriä. Kuutioita on 4,6, 5,3 tai 6,1 kuutiota. Vakiona Proacesta löytyy apumiehen istuimen alla oleva Smart Cargo -tavaratila, joka mahdollistaa 1,16 metriä varsinaista tavaratilaa pidempien esineiden kuljetuksen.

Ohjaamo on Proacessa aina kolmipaikkainen. Autosta on saatavana myös henkilökuljetusversioita aina yhdeksään paikkaan asti.
 

Sähköllä yhä pidemmälle

Sähköposti Tulosta PDF

Kuorma-autoksi rekisteröidyn eSprinterin nopeus on rajoitettu 80 km/h.

Päästömääräysten kiristyessä sähkömoottorien käyttö erityisesti jakeluliikenteessä on tullut aina vain tärkeämmäksi. Yhä useammin kuljetuksen tilaajat edellyttävät päästötöntä tai ainakin vähäpäästöistä kalustoa. Pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarjontaa on jo kohtuullisen runsaasti. Akkukoko ohjaa paitsi hankintahintaa myös hyötykuormaa.
 

Uusi asetus erikoiskuljetuksille

Sähköposti Tulosta PDF
Suomessa suoritettavilta erikoiskuljetuksilta vaaditaan jatkossa erikoiskuljetuslupa niissä kuljetuksissa, joissa ylitetään tielle yleisesti sallittu massa tai mittojen osalta ylitetään ns. vapaat mitat.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista tulee voimaan 1.1.2013.

Lisäksi uudistetaan säännöksiä erikoiskuljetusten teknisistä yksityiskohdista. Näitä ovat mm.

erikoiskuljetusperävaunun alennetun ajonopeuden käyttöjarruvaatimukset ja erikoiskuljetusajoneuvoksi hyväksymisen vaatimukset. Tämän lisäksi tarkennettaisiin ulkomaisten erikoiskuljetusajoneuvojen hyväksyntävaatimuksia.

Asetuksella laajennettaisiin yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyn perävaunun ja tietyn koneen kuljetukseen hyväksytyn kuorma-auton sekä traktorinperävaunun mahdollisuutta kuljettaa muuta kuin jakamatonta kuormaa.


 

Lisää DAFsta ja Paccar MX-11:sta

Sähköposti Tulosta PDF
DAFin Paccar MX-11 moottori tulee 5 teholuokassa. 290 hv/1700/min vääntää 1200 Nm kierrosalueella 1000-1700/min. 325 hv/1650/min vääntää 1400 Nm 1000-1650/min. 370 hv/1650 r/min vääntää 1600 Nm 1000-1650/min. 395 hv/1450-1700/min vääntää 1900 Nm 1000-1450/min. 435 hv/1450-1700/min vääntää 2100 Nm 1000-1450/min.
Samalla DAFin "pieni" LF- ja "iso" CF-malli saavat kasvojenkohotuksen. Kaikki Paccar-moottorit eli PX-5, PX-7, MX-11 ja MX-13 ovat Euro6 15 teholuokassa 150-510 hv.
 


Sivu 17 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 12.07.2025 08:05 ]
feed-image Feed Entries