Auto, tekniikka ja kuljetus

Sisu Punahilkka voitti arvostetun Ärjy –kisan

Sähköposti Tulosta PDF


Pellolaisen Kaarlo ”Kassu” Rundgrenin Sisu Punahilkka puutavara-auto on voittanut Ajolinja lehden arvostetun Vuoden Ärjy -kisan.

Kisassa etsitään vuoden komeinta customoitua kuorma-autoa yleisöäänestyksen perusteella. Päätoimittaja Jouni Hievasen johtama asiantuntijaraati valitsee voittajan kolmen eniten ääniä saaneen auton joukosta.
 

Volvo uudisti 9700 -sarjan linja-autoaan

Sähköposti Tulosta PDF
Luppakorvapeilit ovat uudenlaiset. Lisähintaan ne saa sähköllä tuulilasia vasten taittuvina.Luppakorvapeilit ovat uudenlaiset. Lisähintaan ne saa sähköllä tuulilasia vasten taittuvina.
Volvo päivitti 9700 -sarjan turistibussiaan

B11R mallin alusta on nyt samaa tasoa kuin B13 R autoissa.

Uutuutta on saatavana myös matalalla alustalla.

Teknisesti tärkein asia on moottorin päivittyminen D11C Euro5  koneeseen. Euro 6 tulee myöhemmin.

Liikennöitsijän kannalta suuri uutuus on Bus Telematics järjestelmä joka on nyt saatavana linja-autoihin.

Lue lisää Volvon uutuudesta seuraavasta 30.1.2013 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 

Citroenille kolmen vuoden takuu

Sähköposti Tulosta PDF
Citroen hyötyautoille monipuolinen takuuCitroen hyötyautoille monipuolinen takuu

Suomessa 1.1.2013 jälkeen rekisteröitäville PSA:n hyötyajoneuvoille annetaan kolmen vuoden tai 100 000 km:n takuun.

Tiepalvelutakuu, joka on Autoliiton ylläpitämä, on vastaavasti voimassa kolme vuotta.

Takuuajan jälkeen myönnetään merkkikorjaamossa määräaikaishuolletuille autoille vielä vuoden mittainen Huollon Tiepalvelu.

Puhkiruostumistakuu on 12 vuotta ensirekisteröintipäivästä. Dieselohybridien voimalinjatakuu on viisi vuotta.
 

Järeää sähköautoa liikenteeseen

Sähköposti Tulosta PDF

Volvo FM 42T Electric.

Kuorma-autojen sähköistymisen tiellä on ollut useita esteitä. Akkukapasiteetti on ollut liian pieni riittävän toimintamatkan saavuttamiseksi. Myös suuremmanakuston hinta on nostanut ajoneuvon omaa painoa liikaa. Ei myöskään akkujen hinta ole laskenut niin paljon kuin vielä jokin aika sitten ennusteltiin.
 

Kaasun tulevaisuus ammattiliikenteessä

Sähköposti Tulosta PDF

- Olemme pohjoisessa ainoat Euroopan maat, joissa käytetään lähes pelkästään biokaasua. Se on usein kotimaista ja lähellä tuotettua sanoo Gasumin Suomen maajohtaja Juho Kurra.

Kaasun käyttö liikenteen polttoaineena ei ole yleistynyt odotusten mukaisesti. Viime vuonna kaikesta Suomessa myydystä kaasusta vain neljä prosenttia käytettiin liikenteessä ja prosentti meriliikenteessä. Biokaasu tekee siitä salonkikelpoisen, sähköön rinnastettavan polttoaineen. EU-politiikka saattaa kuitenkin hämmentää hyvänkin kehityskuvion.
 


Sivu 61 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 14.07.2025 17:16 ]
feed-image Feed Entries