Auto, tekniikka ja kuljetus

Econic ja Unimog uusiksi

Sähköposti Tulosta PDF



Mercedes-Benz on esitellyt uudet Euro6-moottoreilla varustetut Unimogit ja Econicit.

Unimogeihin on tullut runsaasti uusia vaihtoehtomalleja, muun muassa kolmiakselisia läpivetäviä versioita.

Euro6 koneiden tehot liikkuvat välillä 156-230 hevosvoimaa.

Järein versio on nyt 14,5 tonnin 5023.

Maastokelpoisuutta on edelleenkin parannettu – se on nyt enemmän kuin hurjaa tasoa!

Econicin suurin uudistus on moottori mutta samalla autoa on muutenkin hieman päivitetty. Econicin kulutuksen sanotaan olevan neljä prosentia aikaisempaa alhaisemman.

Konetehoa on joko 299 tai 354 hevosvoimaa. Dieseleiden lisäksi on saatavana kaasuversio.

Suomessa Econic on vahvassa nousussa eritoten jäteautona.
 

Volvo Trucks ja Shell maailmanlaajuiseen yhteistyöhön.

Sähköposti Tulosta PDF

 Volvo FM MetaaniDiesel kuorma-auto on varustettu uudella metaanidiesel-teknologialla, ja se käyttää nesteytettyä kaasua pääasiallisena polttoaineenaan. Volvo FM MetaaniDiesel kuorma-auto on varustettu uudella metaanidiesel-teknologialla, ja se käyttää nesteytettyä kaasua pääasiallisena polttoaineenaan.

Volvo Trucks ja Shell aloittavat maailmanlaajuisen yhteistyön koskien nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttöönottoa raskaissa ajoneuvoissa.

Yhteistyö perustuu Volvon uuteen MetaaniDiesel-konseptiin, jossa nesteytettyä maakaasua on mahdollista käyttää dieselmoottoreissa, sekä Shellin asiantuntemukseen ja infrastruktuuri-investointeihin.

Volvon ja Shellin yhteistyön tarkoituksena on koordinoida eri toimintoja ja aktiivisesti edistää nesteytetyn maakaasun käyttöä kuljetusalalla.

 

Suomalainen osaaminen kantaa

Sähköposti Tulosta PDF

Näyttävä Volvo 9700 DD valmiina Englantiin.

Linja-autojen korivalmistuksella Suomessa on pitkät perinteet. Nyt perinnettä jatkaa Carrus Delta Liedossa. Volvon yhteistyökumppanina yritys on erikoistunut kaksikerrosbusseihin. Näiden bussien kysyntä näyttää olevan kasvussa. Tässä lienee yksi tekijä suurempi matkustajamäärä, ja sitä kautta myös matkustajaa kohti tulevat päästöt jäävät pienemmiksi. Useassa tapauksessa myös kuljettajapula puoltaa suurempien bussien käyttöä.
 

Intissä ammattikuljettajaksi

Sähköposti Tulosta PDF

Kuljettajiksi koulutettavien palvelusaika on lähes aina 11,5 kuukautta, jotta kortin hankittua keretään vielä harjoittelemaan käytännön tehtäviä armeijassa.

Puolustusvoimat on maamme suurin raskaan liikenteen kouluttaja. Joka vuosi se kouluttaa noin 3 000 uutta raskaan liikenteen kuljettajaa.
 

Uusi Volvo FMX esiteltiin Baumassa

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo Trucks esitteli uuden Volvo FMX –kuorma-auton Bauma-messuilla Saksan Münchenissä.Volvo Trucks esitteli uuden Volvo FMX –kuorma-auton Bauma-messuilla Saksan Münchenissä.

Bauman avajaispäivänä julkistettiin Volvo Trucksin toimitusjohtajan Claes Nilssonin toimesta Volvon uusi FMX-kuorma-auto.

Nilsonin sanoin ”maailman voimakkaimman maansiirtokuorma-auton” kehittelyssä on huomioitu erityisesti kuljettajan työympäristö.

Uuden Volvo FMX:n tuotanto aloitetaan eurooppalaisille asiakkaille syyskuussa 2013.

Lue lisää Volvo FMX:stä ja Bauma-näyttelystä Auto, Tekniikka ja Kuljetuksen seuraavasta numerosta.
 


Sivu 48 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 14.07.2025 00:29 ]
feed-image Feed Entries