Auto, tekniikka ja kuljetus

EU tyrmää itseään ETS-maksulla

Sähköposti Tulosta PDF
EU-komission päätös periä kovaa ETS -päästömaksua (Emission Trade Scheme) kansainväliseltä lentoliikenteeltä tyrmää EU:n oman lentokonevalmistajan Airbusin. Kiinan valtio peruuttaa kinalaisten lentoyhtiöiden tilaamat 45 Airbus suihkujättiä. Samalla Airbus ilmoittaa joutuvansa leikkamaan A330 matkustajakoneen tuotannon suunnitellusta 11 koneesta/kk takaisin 7-9 koneeseen/kk.

Airbus on ilmoittanut ETS-päästömaksujen johtavan 2000 työpaikan leikkaukseen. Airbusilta on tilattu 1199 kpl A330 suihkujättiä toimitettaviksi vuoteen 2015 mennessä. Se on toistaiseksi toimittanut 880 kpl tilatuista koneista.
 

Rengasalan ketterä toimija

Sähköposti Tulosta PDF

- Renkaiden pinnoitus on meille tärkein sektori, jota kaikki muut toimintomme tukevat, kertoo Colmec Oy:n myyntijohtaja Henri Krogerus. Hänen mukaansa heidän etunaan on konsepti, joka pitää sisällään kaikki renkaisiin liittyvät asiat kuljetuksineen.

Ruotsalaislähtöinen Colmec Oy on palvellut ammattiautoilijoita rengasasioissa kohta kuuden vuosikymmenen ajan. Renkaiden pinnoituksen ohella Colmec uudistaa myös teräsvanteet.
 

USA neljä vuotta EU:n edellä

Sähköposti Tulosta PDF
USA:ssa EPA 10 normi, joka määrittelee raskaiden kuorma- ja linja-autojen hiukkas- ja NOx-päästöjen ylärajat, astui voimaan 2010. EU:n vastaavat eli Euro6-vaatimukset astuvat voimaan vasta 2014.

Samalla tavalla on USA:ssa päätetty ensi askeleena korkealla ohjaamolla varustettujen raskaiden kuorma-autojen kaukoliikenteen GHG 14 normista (Green House Gas eli kasvihuonekaasu) astumaan voimaan 2014. Se määrää CO2-päästön ylärajaksi 75 g/maili/tonni. Samalla on päätetty, että GHG 17 normi, joka vaatii CO2-päästön pinenemään 3% GHG 14 ylärajasta, astuu voimaan 2017.
 

Liikennetraktori - kuorma-auton kilpailija?

Sähköposti Tulosta PDF

Liikennetrakstori on mielenkiintoinen vaihtoehto maansiirtoon.

Mihin se sitten sopii? Tarvitseeko se liikenneluvan? Millä kortilla sitä ajetaan?

Vastaukset löydät seuraavasta 5.9. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetu -lehdestä
 

Rahtiohjusten taisto: Eurooppa vastaan USA

Sähköposti Tulosta PDF
Kumpi johtaa teknistä kehitystä?Kumpi johtaa teknistä kehitystä?

Elämän eri osa-alueilla käydään jatkuvaa mannertenvälistä kilpailua.
Nyt on aika katsoa, kumman tuote on tavaratonnien ja- kuutioiden siirrossa näppärämpi ja etevämpi -pohjois-Amerikan vai Euroopan?

Vastaus tähän kiperään kysymykseen selviää seuraavasta 5.9. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.
 


Sivu 43 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 14.07.2025 00:50 ]
feed-image Feed Entries