Juhla-autossa on tarkasti Citroënin värikartan kultaa muistuttava värisävy. Haikara kiitää helmapellissä. Katu-uskottavuutta lisää RST-Steelin karjapuskuri.
Scanian ulkoasu antaa useita vihjeitä kuljetusyrityksen nimestä ja historiasta.
Kyseessä on raahelaisen Kuljetus Haikaran Scania P 450. Molemmin puolin auton ohjaamon kattoa lukee “since 1960” - kuljetusyritys ei siis ole eilisen teeren poikia.
Petri Haikara on Rahtarit ry:n Kala-Pyhäjoen osaston varapuheenjohtaja. Viime ajotaidon SM-kisoista tuli nuppisarjan voitto. Kuva on Mäntsälän Rahtarikeskuksesta.
SCANIA P 450 VAIHTOLAVA-AJOIHIN
Kuljetus Haikaran Scanian rekisteritunnuksen HAI-60 mukaisesti auto on yrityksen 60-vuotista toimintaa kunnioittava yksilö. Auto syntyi valkoisena, mutta sai myöhemmin kannettavakseen Citroënin värikartan kultaa mahdollisimman tarkkaan muistuttavan sävyn.
Alhaalla auton helmapellissä komeilevan haikaran lisäksi lintuparveen kuuluvat ohjaamon molemmissa takayläkulmissa liiaLIjNJoA hottelevat haikarat. Auton oikeanpuoleisessa helmapellissä kuvataan Raahen vanhan osan kaupunkimaisemaa mereltä nähtynä nykyasussaan. Kaupunkihan on perustettu jo vuonna 1649.
Teipit autoon valmisti Raahen Painopiste, joka sen myös teippasi. Auton maalasi raahelaisen OK Painting Worksin Asko Kaikkonen.
Vuoden 2021 Power Truck Show’ssa HAI-60 voitti vaihtolavaluokassa hopeaa.
Helmapellissä oikealla näkyy mm. Wanhassa Raahessa sijaitseva kirkko. Kuvatut rakennukset ovat pääosin vuoden 1810 jälkipuolelta tulipalon hotkaistua aiemmat rakennukset.
MONENLAISTEN MASSOJEN KULJETUKSIA
Kuljetus Haikara suorittaa pääasiassa jäteja maansiirtokuljetuksia vaihtolavoilla sekä nostotehtäviä. Juhlamalli-Scanian lisäksi yrityksen kalustoon kuuluu kaksi samoin kultaista Scaniaa.
Uudempi, R 560, on koukkulava-auto. Vanhempi auto, T 124, on varustettu nosturiautoksi ja kantaa päällään 30 tonnimetrin HMF-kuormainta. Kalustoon kuuluu myös neliakselinen Mercedes-Benz Arocs, jolla maa-ainekset saavat kyytiä, ja NTM:n jätepakkaajaa kantava Scania 114.
- Ennen vanhaan kaikki kuorma-autot olivat nokkamalleja, ja sellainen meillekin haluttiin. Nokkamallilla on nosturikäytössä vähän etua, kun nosturi asettuu kauemmaksi etuakselista, pohtii Petri Haikara.
Kuljetus Haikara luottaa Fincumet Containerin lavoihin, joita yritykseen on ostettu osapuilleen 30-40 kpl. Lavoille lokoisat oltavat on luonut auton päällirakentajana toiminut A.Kotila Raahesta.
Perheyritys, sitä Kuljetus Haikara on.
Vuonna 1997 nokkamallia arvostettiin niin korkealle, että T 124 hankittiin Haikarallekin. Taaimmainen R 560 on koukkulava- auto.
- Yrityksen perusti isäni Raimo Haikara. Hän ajoi maansiirtovarusteisella Bedford J6:llä maa-aineksia, kertoo Petri Haikara.
Yrityksen kolmatta sukupolvea edustaa Petrin poika, korpraali Veeti Haikara. Paraikaa varusmiespalveluksessaan Veeti sompailee puolustusvoimien linja-autoa. Ennen kruunun palvelukseen lähtemistä hän ajoi perheyrityksessä kuorma-autoja.
- Eiköhän Veeti tänne palaakin, uskoo Petri Haikara.
Teksti: Seppo Alaruikka, kuvat: Seppo Alaruikka, Rahtarit ja Petri Haikara
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä