Tuhat vaihturia

Sähköposti Tulosta PDF

Autoja virtaa Kleynin portista sisään ja ulos lähestulkoon jatkuvana virtana ja Peter Mansin mukaan pihalla saattaa hyvinkin olla noin 1500 yksikköä. Näistä tuhat on myynnissä olevia, mutta jonossa tarkastukseen sekä laivausta odottavia myytyjä autoja on helposti useita satoja.

Hollanti on Euroopan vaihtoautokaupan keskus. Reilun sadan vuoden ajan toiminut Kleyn Trucks BV lukeutuu alansa suurimpiin ja tekee kauppaa ympäri maailmaa.
 
Kun kauppaa tehdään 10 000 yksikön vuositahdilla sataan eri maahan jauseisiin eri maanosiin, voidaan toimintaa pitää laajana ja kansainvälisenä. Hollannin Vurenissa toimiva Kleyn Trucks BV on vuosikymmenten saatossa kasvanut alallaan merkittäväksi toimijaksi, jonka asiakaskuntaan kuuluu niin yhden auton yrittäjiä kuin satojen autojen laivastoa hallinnoivia jättitoimijoitakin. 
 
Autonostajien ohella Kleynin modernissa toimipisteessä vierailee keväisenä keskiviikkopäivänä myös Ajolinjan suomalaistoimittaja, joka otetaan vastaan muiden vieraiden tavoin paikallisella ystävyydellä.
 
- Saisiko olla kuppi kahvia, kysyy toimistossa liukkaasti liikkuva Kleyn Trucksin myyntipäällikkö Peter Mans järjestäessään samalla papereita iltapäivällä odottavaa kaupantekoa varten.
 
Myyntipäällikkö kertoo Kleyn Trucksin pyrkivän olemaan asiakkaalle helppo ja luotettava kauppakumppani. Myyntirivistössä on jatkuvasti noin tuhannen kuorma-autoa, viitisen sataa pakettiautoa ja kolmisen sataa perävaunua.
 
- Tosin tällä hetkellä määrä on hiukan pienempi, koska hyvistä käytetyistä autoista on pulaa, kertoo Peter Mans nykytilanteesta, jossa uudehkot autot myydään todella nopeasti.
 
Mansin mukaan asiakkaat ovat monesti hankkineet käytettyä kalustoa muun muassa korvaamaan onnettomuudessa vahingoittuneita autoja.


- Vähän ajettujen, uudehkojen vaihtoautojen löytäminen on todella vaikeaa, koska kuljetusliikkeet ovat joutuneet lykkäämään kalustoinvestointeja valmistajien toimitusvaikeuksien vuoksi, kertoo Peter Mans Kleyn Trucksilta.

NETTISIVUILTA ETSITÄÄN, PUHELIMELLA KYSYTÄÄN
Kleyn Trucksin ydinosaamisaluetta ovat yksinkertaisella päällirakenteella varustetut suhteellisen uudet autot. Ylivoimaisesti yleisin myytävä auto onkin kaksiakselinen rekanvetäjä. Umpikorilla tai rahtilavalla varustettuja autoja yhdessä vaihtolavakaluston kanssa myydään myös tasaiseen tahtiin. Perävaunuissa taasen vyökapelli tai umpinainen kaappikärry edustavat yleisimpiä myytäviä.
 
- Meillä on erittäin vahva asema uudehkon kaluston myyjänä, joten iso on volyymistämme jää läntiseen Eurooppaan, jatkaa myyntipäällikkö Mans, joka haastattelun lomassa tekee kauppaa ranskalaisen asiakkaan kanssa puhelimitse.
 
Yrityksen omat verkkosivut yhdessä lukuisten netin kauppapaikkojen kanssa ovat ehdottomasti tärkein väylä kaupanteolle.
 
- Internet on helpottanut työtämme huomattavasti. Autoista voidaan laittaa lähes määrättömästi kuvia ja videomateriaalia nähtäville, jolloin asiakas näkee kohteen todellisen kunnon. Tarvittaessa voimme lähettää lisää kuvia ja tietoja asiakkaalle mihin päin maailmaa tahansa todella nopealla vasteajalla, kertoo Peter Mans.


Käytetty auto se on tuhannen kilometriäkin ajettu. Nopeaan lähtöön olisi MAN TGX -lavetinveturi rasvaamattomalla vetopöydällä.

Myyntipäällikkö esittelee Ajolinjalle verkkosivuilla olevaa kalustoa. Esillä ovat ajoneuvojen tekniset tiedot, mutta myös kuormatilan mitat sekä arvio renkaiden kulutuspinnoista. Ajoneuvojen tekninen kunto on pisteytetty, mikä antaa asiakkaalle hyvän näkemyksen kaupanteon kohteen kunnosta.
 
- Nettisivut ovat työkalu myös meille, sillä autoja tulee ja menee jatkuvasti. Myyntiä hoidetaan 13 henkilön voimin eikä kukaan voi muistaa ulkoa tämmöisen automäärän ominaisuuksia, kertoo Mans.
 
Viestintää käydään puhelimella, sähköpostilla ja whatsappilla, mikä tarkoittaa todella nopeaa viestintää.
 
- Moni asiakas tulee edelleen tutustumaan tarjontaamme paikan päälle, mutta enenevissä määrin kauppaa tehdään luottamuksellisesti kuvamateriaaliin ja muihin tietoihin nojaten. Se jos mikä osoittaa, että olemme luotettava kauppakumppani, myyntipäällikkö painottaa.


Maaliskuisena päivänä myynnissä oli useita suomalaisautoja, jotka ovat useimmiten neliakselisia puuautoja tai kaksiakselisia rekkavetureita. Joukossa on myös rahtiauton alustoja, kuten tämä Kungaksen entinen FH-Volvo.

MYYNTITARKASTUKSEN KAUTTA MAAILMALLE
Jos yrityksen myyntialue on laaja, on hankinta- alue hiukan suppeampi rajoittuen paljolti läntiseen ja pohjoiseen Eurooppaan.
 
- Meillä on seitsemän ostajaa, jotka kiertävät kentällä jatkuvasti hankkimassa myytävää kalustoa. Hankimme kalustoa vuokra- ja leasing-yhtiöiltä sekä suoraan kuljetusliikkeiltä. Meidät tunnetaan Euroopassa laajalti, joten meille tarjotaan kalustoa jatkuvasti ostettavaksi, kertoo Peter Mans.
 
Kaikki myytäväksi hankittu kalusto tuodaan yrityksen toimipisteeseen Hollannin Vureniin, missä ajoneuvot valokuvataan, tarkastetaan ja tarvittaessa niihin tehdään pieniä huolto- ja korjaustoimia. Varsinaisia myyntikunnostuksia ei tehdä, mutta varsinkin uudehkot ja vähän ajetut autot ja perävaunut hoidetaan liikennekelpoiseen kuntoon. Korjaamotoiminnassa käännytään tarvittaessa merkkikorjaamoiden puoleen.
 
- Tehdessään kauppaa meidän kanssamme asiakas voi olla varma, että kaupan kohde on lupausten ja puheiden mukainen, painottaa Mans.
 
Samalla hän kertoo muutaman vuoden takaisesta kaupasta, jossa asiakas saapui Hollantiin lentokoneella Norsunluurannikolta Afrikasta.


Jokaisen auton tuulilasissa on QR-koodi, jonka avulla pääsee suoraan auton tietoihin nettisivulle.

- Hän teki kaupat silloin muutaman vuoden ikään ehtineestä Euro 3-luokan DAF-veturista. Selvittelin laivauksen hintaa, mutta hän totesi sen tarpeettomaksi. Auto on tehty ajettavaksi, joten hän kiipesi ratin taakse ja aloitti vajaan 8 000 kilometrin kotimatkan. Ja pääsi perille, Peter Mans muistelee.
 
Keskisen Euroopan asiakkaat saattavat ajaa auton kotiin. Varsinkin merten taakse myytäessä laivauksella ja sen hinnalla on iso merkitys kaupanteolle. Kleynillä on oma laivausosasto, joka päivittää laivaushinnastot päivittäin. Siten auton hinta määräsatamassa saadaan helposti selville.
 
- Ja niin, meillä on kaikilla autoilla hinta näkyvissä. On ollut jo pitkään. Me olimme ensimmäisten joukossa tuomassa julkisia hintoja, mikä ei miellyttänyt kaikkia kilpailijoitamme. Olemme kuitenkin todenneet, että haluamme tehdä kauppaa kaikkien kanssa ja vieläpä samalla hinnalla, myyntipäällikkö painottaa vastatessaan samalla asiakkaan whatsapp-kysymykseen.
 
Aiemmin kaukomaille kelpasi vain rautajousinen ja manuaalivaihteinen auto. Nyt näille markkinoille myydään ilmajousitettuja sekä automatisoidulla laatikolla varustettuja autoja.
 
- Myymme esimerkiksi Afrikan mantereelle Euro 6 -normin autoja, vaikka siellä myytävien uusien autojen tulee täyttää vain Euro 3 -normi, Mans kertoo.


Iso osa ajoneuvoista löytää käyttäjän läntisestä Euroopasta. Yli kymmenen vuoden ikäiset ajoneuvot päätyvät usein kaukomaille Lähi-Itään, Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan.

MAANVILJELIJÄSTÄ AUTOKAUPPIAAKSI
Yrityksen juuret ovat 1910-luvulla, jolloin maanviljelijä A.Kleyn osti ensimmäisen autonsa päästääkseen lähikylien markkinoille aiempaa helpommin. Naapurit huomasivat nopeasti Kleynin moottoripelin etevyyden ja monesti he saivatkin kyydin markkinoille tai muihin rientoihin.
 
Vuonna 1919 A. Kleyn aloitti ammattimaisen henkilöliikenteen harjoittamisen ja tätä hetkeä pidetään yrityksen perustamisajankohtana. Vaihtoautokauppaan herra Kleyn tutustui puolivahingossa, sillä hankittuaan uuden auton löytyi käytössä jo olleelle autolle ostaja lähikylien taloista. Ja pian Kleynin taksiliiketoiminta olikin laajentunut autokaupan pariin.
 
Kleyn luopui taksiliikenteestä vähitellen ja 1930-luvulle tultaessa yritys olikin keskittynyt autokauppaan ja korjaamotoimintaan. Painopiste siirtyi nopeasti raskaampaan kalustoon ja kaukaisemmille vientimarkkinoille. Ensimmäisen vientikaupan kerrotaan tapahtuneen vuonna 1974 Persiaan. Tästä vain kahden vuoden päästä vientiin oli myyty jo 1 000 kuorma-autoa. Oman auton myynnistä alkanut toiminta on sadassa vuodessa laajentunut liki maailmanlaajuiseksi toiminnaksi, joka työllistää nyt noin 150 alan osaajaa.

Teksti ja kuvat | Ari Perttilä

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

HUOLTOVÄLI 150 000 km
Ruotsalaismerkeillä ajavat kysyvät, miten edes pärjäätte Ivecoilla. Vanhimmalla S-Waylla on ajettu pian 800 000 kilometriä murheitta.

REKKAKUSKIT LAIVALLA
Ajolinja matkasi Finn- siriuksella uudenvuoden- päivän iltalähdöllä. Ammatti- kuljettajat vaikuttavat olevan tyytyväisiä rahtilinjan uuteen alukseen .

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 02.03.2024 16:24 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki