Tawastia Truck Weekend tapahtumassa oli Urakointi J-P Heikkilän näyttävä Sisu Polar.
Fuller on myös nuoren miehen vaihteisto, kuten
Jouni Heikkilän.
Urakointi J.P Heikkilälle luovutettiin uusi Sisu Polar viime vuoden Tawastia Truck Weekend rekkatapahtumassa Hämeenlinnassa. Tänä vuonna auto oli myös paikalla eli tasan vuoden vanhana, 71 000 kilometriä ajettuna.
- Meillä on Tervakoskella hallit, siellä kaikki tapahtuu, syyskuussa 16-vuotta täyttävä Jouni Heikkilä sanoo.
Hän aloitti opinnot nyt elokuussa Ammattiopisto Tavastian Turengin toimipisteessä, logistiikan linjalla.
- Traktoreilla olen ajanut, niitä meillä on kaksi, kuten kaivureita, Jouni Heikkilä kertoo.
Jouni Heikkilän (oik.) seurana Sisun ohjaamossa on Jami Tyvi, jonka edesmennyt setä talousneuvos Heikki Tyvi oli tunnettu Kaukokiito-yrittäjä ja kunnallispoliitikko Valkeakoskelta.
Sisuja talossa on kuusi. Lisäksi on yksi Scania. Yrittäjä on Jari-Pekka ”Jii-Pee” Heikkilä, Jouni on hänen poikansa.
- Kolme Sisuista on Fullerilla, toiset automaatilla, Jouni tuumaa.
Hän kertoo ajaneensa suorahampaisella Sisulla metsäteillä ja pihalla, että vaihtaminen sujuu jo.
- Fuller on käteensopiva. Raakana ylös, välikaasulla alas.
Fuller on myös Sisussa, jonka ratissa Jouni istui rekkanäyttelyssä. Autossa on myös urakkanuppi.
- Helpottaa metsässä kääntöpaikoilla vekslausta, Jouni Heikkilä toteaa.
Jo koukkulaitteen ulkonäkö kertoo, että kyseessä on tukeva laite.
VAHVA KOUKKULAITE JST PROHOOK
JST-Kuljetus on Sastamalasta. Yhtiökumppaneina ovat Jukka Tuominiemi ja Janne Salonen. Päähomma on rakennusten purkutyöt, johon kuuluu myös purkujätteiden kuljetus.
Kuusi vuotta sitten aloitettiin kehittää omaa koukkulaitetta. Mutta miksi, onhan noita joabeja ja multiliftejä olemassa pilvin pimein?
- Haluttiin sellainen, että on tukeva, turvallinen ja matala, Jukka Tuominiemi kertoo.
Tuorein JST Kuljetuspalveluiden ajokki viisiakselinen täysilmajousitettu Volvo FH16-750 oli esillä Tawastia Truck Weekend rekkatapahtumassa. Sen päällä oli tietysti omakehitteinen koukkulaite JST Prohook.
Jo koukkulaitteen ulkonäöstä on pääteltävissä paljon. Rakenne on selvästi järeämpi kuin peruskoukkulaitteissa.
Yrittäjä Jukka Tuominiemi.
Apurunko, 200 millä korkea, on tehty vahvaksi eli terästä on hitsattu niin, että kiertojäykkyys on taattu. Samaa ajatusta on kippiraamissa eli paksua ainevahvuutta on pystyssä ja vaakana. On Nurmen housukippi ja erilliset alavetosylinterit.
- Auton tyhjäpaino on 15 tonnia, Tuominiemi kertoo.
Traficomin ajoneuvorekisteri vahvistaa painotiedon: 14 950 kg.
Vahva ja tukeva rakenne on hyödyllinen, kun paikka kippaukselle ja lavanvedolle ei ole täysin suora.
- Tai kuorma on toisessa laidassa, Tuominiemi lisää.
JST Prohook koukkulaitteita on tehty kaksi omaan käyttöön. Viisi kerrotaan toimitetun ulkopuolisille, joista yksi meni Kotkaan puiden siirtoautoon. Koukkulaite on yleisesti kaupan. Laiterunko tehdään Mouhijärvellä konepajassa.
Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen
TILAA AJOLINJA |
LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä