Punainen lähtee apuun

Sähköposti Tulosta PDF

Sulingon Scanialla nostaa 76-tonnisen rekan, Mitsu-Canterilla hakee sähköauton ahtaasta porttikongista.

Uusi nimi RedGo ja logo REDGO tarkoittaa, että punainen lähtee liikkeelle. Apuna on 250 suomalaisen hinausyrittäjän hinaus- ja tiepalveluajoneuvot. RedGo-hinausketjusta tuli Pohjolan hinausykkönen.
 
Norjan suurin vakuutusyhtiö Glensidige Försikring osti viime keväänä Pohjoismaiden ja Baltian hinaus- ja tiepalvelut tanskalaiselta Falck-konsernilta. Silloin Falckista tuli virallisesti RedGo, mutta muutos tuli asiakasrajapinnassa näkyviin 1.12. Samana päivänä muutoksesta oli Helsingissä tiedotus- ja tsemppaustilaisuus, johon oli kutsuttu oma porukka ja sidosryhmiä. Logossa ja brändinä on kirjoitusasu REDGO.
 
Ravintola Veturitallin eteen oli peruutettu kokojärjestyksessä viisi hinuria, joista suurin ja kaunein oli Hinausautot K.Sulinko Scania. Se on näyttävä ilmestys niin päivänäöllä kuin iltavalaistuksessakin.
 
REDGO on alan markkinaykkönen. Suomessa on ollut vuoden aikana 400 000 avunpyyntöä, joiden perusteella oli 100 000 kohtaamista tien päällä. Puhelinyhteydellä pystyttiin ratkaisemaan valtaosa yhteydenotoista, joista suuri osa oli neuvontapalvelua. Sähköautoja elvytettiin tuhat kertaa.
 
- Kolmasosa asiakkaista jatkaa tienpäältä omalla autolla, tähän panostetaan, kertoo RedGo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Lindgren.


RedGo Finlandin voimakaksikko toimitusjohtaja Magnus Lindgren (oik.) ja verkostopäällikkö Rene Hassinen.
 
Asiakkaat koostuvat avustuspalvelut ulkoistaneista yrityksistä eli vakuutusyhtiöistä, automerkkien edustajista ja leasingyhtiöistä. Kuluttajat voivat myös pyytä apua. Ympärivuorokautinen päivystys ja asiakaspalvelu tapahtuu Helsingin ja Salon palvelukeskuksista. Sähköisten kanavien kautta hakee apua noin 10 % ja määrä on kasvussa.
 
- Haluamme olla jatkossakin haluttavin kumppani asiakkaille, Lindgren toteaa.
 
Kansainvälisesti käytetyin asiakasuskollisuuden mittari NPS (Net Promoter Score) on 90 (max. 100). Korkean arvon takana on RedGo Finlandin 80 omaa työntekijää ja ketjun 250 suomalaista hinausalan yrittäjää hinaus- ja tiepalveluautoineen. Pohjoismaissa ketjulla on kalustoa 1 300.
 
Tuttu punainen perusväri säilyy ennallaan, hallitsevana tuntomerkkinä. REDGO- logo tulee valtaosaan ketjun kalustoa. Muuten ei mikään muutu, toteaa Ajolinjalle eteläpohjalaisen Hinaus- ja tuuppaus hinausyrityksen yrittäjä Antti Valkonen.
 
Valkonen muistuttaa, että tien päällä työskentelyssä on vaaransa. Valkosen kevythinuriin törmättiin vuosi sitten 8-tiellä. Tuoreimpana mielessä on marraskuinen kuolemantapaus Jyväskylästä moottoritieltä, kun hinauskollega oli nostamassa peräkärryä ojasta ja henkilöautoilija ajoi päälle.
 
Uusimpana palveluna REDGO tuo sähköautoilijalle Latausturvan. Siinä hinausauto vie tarvittaessa sähköauton latauspisteelle tai lataamalla tien päällä. Monissa ongelmissa auttaa pelkkä neuvonta, esimerkiksi miten latausluukku saadaan auki.

TALVISET AVUNPYYNNÖT
Hinausketjun palveluhenkilökunnalla olisi tuhansia tositarinoita kerrottavana. Tässä on kaksi Lapissa tapahtunutta.

Jouluisena talviyönä tuli Käsivarresta 21-tieltä keikka, jonka piti olla kalarekan ”pieni nyppäisy”. Hinausyrittäjä näki, että virolaisrekan kärry oli mennyt kahdeksaan osaan. Samalla vastaan tuli vuoroin kalaa, vuoroin styroksilaatikoita. Avustettavalta tuli pyyntö, että lasti pitää pelastaa. Siitä tuskin olisivat terveysviranomaisetkaan tykänneet, sillä urheiluseuralta ostettu loppusiivous saatiin tehtyä vasta ennen juhannusta lumien sulettua.
 
Vuokra-autoilevalta kiinalaiselta tuli avunpyyntö, että toyota on uponnut. Hinuriyrittäjä ihmetteli, että miten päästä paikalle. Auto oli järven jäällä ja sinne ei päässyt oikeastaan muulla kuin moottorikelkalla. Tästäkin selvittiin eikä toyotan tarvinnut upota järveen jäiden sulettua.

SÄHKÖAUTOT HAASTAA PELASTAJAT
Sähköautojen lisääntyminen tuo uusia haasteita hinausyrittäjälle ja muille pelastajille. Siitä kertoi lyhyesti Ajolinjalle REDGOn ADR-turvallisuusneuvonantaja Riku Länsivuori, joka on ollut pitkään myös liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan ajoneuvotekninen jäsen.

Ensinnäkin tulossa on ilmeisesti säännös, että sähköautoja hinattaessa kuljettajalta vaaditaan ADR-ajolupa.
 
Länsivuori muistuttaa, ettei käyttövoiman muutos vaikuta tietenkään yleiseen onnettomuustyyppiin: henkilöauto osuu edelleen kuorma-autoon kuljettajan puoleiseen etupyörään, jonka takana on akustoa. Jos sähkökuorma-auto syttyy palamaan, sehän ei pelastuslaitosten käyttämiin sammutuskontteihin mahdu. Akkupalon saatetaan tarvita yli 10 kuutiota sammutusvettä, johon tarttuu myrkyllistä litiumin fluorivetykaasua. Näin sammutusvedestä tulee talteen otettavaa ongelmajätettä.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MONTA TUKIJALKAA
Kuljetusyrittäjä Asko Viitasaloa hirvittää kuljetusyrityksen kulurakenne, joka on karannut muutamassa vuodessa järkyttävästi.

V-M RAJA-AHO KY
Yli 70 vuotta ovat Raja-ahot olleet tien päällä. Nyt kuljetetaan alumiinia ja kalusto on sen mukaista.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 13.06.2024 00:48 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki