Jää nähtäväksi, miten päästömanipulaatiokielto vaikuttaa mäkivetokisojen osallistumismääriin. Kuva on vuodelta 2017 Kasukkalasta.
Kuorma-autojen päästömanipulaatioiden käytön, myynnin ja asennuksen todetaan lisäävänpäästöjä ja vääristävänkilpailua. Nyt näistä halutaaneroon lakimuutoksella. Muttaepäselviä kohtia jää edelleen.
Päästömanipulaatiot, esimerkiksi SCR-järjestelmän poistaminen toiminnastatieliikennekäytössä olevastakuorma-autosta, ovat melko yleisiä. Niitä myös markkinoidaan internetissä ja sosiaalisessa mediassa avoimesti.
Päästömanipulaatio on kuitenkin lainvastaista toimintaa. Sitä ovat viranomaisetkin katsoneet läpi sormien, koska ajoneuvolaissa ei ole erikseen määritelty päästömanipulointia.
Muutoksia tekevät pajat ovat jättäneet vastuun seurauksista kuljetusyrittäjille maininnoilla ”ei tieliikennekäyttöön” tai ”muutoskatsastettava”. Kiinnijäämistilanteessakin kuljetusyrittäjälle määrätyt sanktiot ovat olleet olemattomia. Tavallisesti on tullut vain 70 euron liikennevirhemaksu, tietenkin kuorma-auto on pitänyt palautta lailliseksi.
Tilanteeseen on tulossa muutos. Ajoneuvolain muutoksessa päästömanipulaatio mainitaan erikseen kielletyksi. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2023, mutta päästömanipulaation osalta vasta 1.6.2024. Hallitus antoi eduskunnalle 17.11. lakiesityksen, joka tuli lähetekeskustelun jälkeen 1.12. liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Koska valvonta on vaikeaa, lakiehdotukseen on määritelty suuret pelotteet. Sakot olisivat jopa 30 000 € kiinni jääneelle kuljetusyrittäjälle. Sama 30 000 € tulisi sakkoa manipulaatioita tieliikennekäyttöön myyvälle ja asentavalle yritykselle.
Lakimuutos tulisi koskemaan vain tieliikennekäytössä olevia. Esimerkiksi mäkivetokisojen kuorma-autojen putkista saisi tulla edelleen kunnon mörkösavut, kunhan autoillaei ajeta laittomin säädöin tieliikenteessä.
Lakiehdotuksessa sanotaan näin: Moottorin ohjainlaitteen ohjelman muuttaminen on kuitenkin sallittua, jos toiminnanharjoittaja pystyy osoittamaan, että tuotteen asentamisesta esimerkiksi kuorma-autoon ei seuraa, että se ei enää täyttäisi vaatimuksia.
MIKSI LAKIMUUTOS?
Lakimuutos pohjautuu Sanna Marinin hallitusohjelmaan, jossa yhtenä tavoitteena on vähäpäästöinen liikenne. Ympäristön saastumisen lisäksi liikenteen lähipäästöistä typen oksidien ja hiukkasten on todettu aiheuttavan vuositasolla satojen ihmisten ennenaikaisen kuoleman. Kilpailuasetelma kuljetusyritysten kesken on myös epäreilu, sillä lakia rikkovan on laskettu säästävän päästömanipulaatiolla riippuen ajoneuvoyhdistelmästä 3 000–8 000 euroa vuodessa.
Kyse ei ole myöskään mistään vähäisestä toiminnasta. Lapin poliisin mukaan tarkastetuista kuorma-autoista joka kymmenes on ollut manipuloitu. Autoalan järjestöjen arvio manipuloitujen ajoneuvojen määrästä on 20–50 %.
Tehdään esimerkkilaskelma. Jos 20 % olisi manipuloituja, silloin hiukkas- ja typenoksidipäästöt olisivat 10-kertaiset ja kokonaispäästöt liikenteessä 2,8-kertaiset verrattuna manipuloimattomaan tilanteeseen.
PÄÄSTÖMANIPULAATION MÄÄRITTELY
Lakiehdotuksessa on nyt myös määritelty päästömanipulaatio: Päästömanipulaatiolla tarkoitettaisiin sellaista pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.
Kuorma-auton moottoria voi siis virittää ja optimoida, ellei siitä seuraa päästömanipulaatiota tai jos se ei ole tieliikennekäytössä. Jos näitä tehdään tieliikennekäytössäoleviin ajoneuvoihin, niin toiminnanharjoittajan on pystyttävä osoittamaan, että ajoneuvon päästöt eivät muutu. Käytännössä tämä tarkoittaa vastaavaa päästöjen mittausta kuin mitä ajoneuvon tyyppihyväksynnässä tehdään. Kyseessä on kallis toimenpide ja Suomessa ei ole käytännössä kaupallisesti tallaisia mittauksia tarjoavia yrityksiä. Muutoksen jälkeen ajoneuvo on myös muutoskatsastettava, ellei muutosta ole tehty ajoneuvon valmistajan hyväksyttämällä menetelmällä.
SCR-järjestelmän poisto käytöstä on rangaistava teko jo ennen uutta lakiakin.
VALVONTA VAIKEAA
Käytännössä hyvin tehtyjä pakokaasujen puhdistuslaitteiden ohituksia on viranomaisten ja katsastuksen vaikea havaita. Vielä vaikeampi on havaita maltillisia moottorien virityksiä ja optimointeja, jos pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet on jätetty toimimaan normaalisti.
Eräs kuorma-autojen moottorien optimointeja tarjoava yrittäjä kertoi, että V8-Scanian tehoa voi lisätä 200 hv, polttoaineen kulutus pienenee noin 20 %. Lisäksi pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden kerrotaan toimivan normaalisti, lisääntyneiden typenoksidien takia urean kulutus vähän lisääntyy, kun kuorma-auton pakokaasujen valvontajärjestelmä lisää SCR-katalysaattoriin ruiskutettavan urean määrää.
Maalaisjärjellä ajatellen kaikki on silloin pakokaasupäästöjä myöten kunnossa.Tästä ei voida olla kuitenkaan varmoja ilman tyyppihyväksynnän mukaista päästöjen mittausta. Epäselväksi jää myös, miten puhdistuslaitteiston kestoikä muuttuu, sekin kuuluu tyyppihyväksyntään.
EU-komissiossa on valmisteilla katsastusdirektiivin muutos ja todennäköisestisen voimaan tulon jälkeen katsastuksessa aletaan mitata pakokaasujen hiukkasmäärät. Tällä tyhjäkäynnillä suoritettavalla mittauksella paljastuu toimimattomat pakokaasujen puhdistuslaitteet.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä