Väsynyt 76-tonnisen ratissa aikapommi

Sähköposti Tulosta PDF

Vanhemmat konstaapelit Ari Jussila (taustalla) ja Terho Taivaljärvi kertoivat näyttelyvieraille poliisin toiminnasta. Muutamat juttusille pysähtyneistä kuljettajista oli tarvinnut rohkaisuksi ”miestä väkevämpää”.

Poliisin mukaan todellinen ammattikuljettaja pitää katkeamatonta ajoja lepoaikojen vihkokirjanpitoa.
 
Tuttuun tapaan Härmän Power Truck Show näyttelyssä paikalla olivat myös Pohjanmaan poliisit. Kyselimme raskaan kalustonvalvontaa suorittavilta vanhemmilta konstaapeleilta Ari Jussilalta ja Terho Taivaljärveltä millaisiin rötöksiin raskaan kaluston ammattikuljettajat nykyisin syyllistyvät. Niitä konstaapeleiden ei tarvinnut pitkään miettiä.
 
Eniten rikkeitä ilmenee ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa sekä kuorman sidonnassa. Väsyneen kuljettajan ajama 76-tonninen yhdistelmä on konstaapelien mielestä liikenteessä pelottava aikapommi.
 
Poliisien mielestä ulkomaalaiset rekat eivät ole enää entisen kaltainen ongelma. Venäjän rekat ovat pois liikenteestä ja mannereurooppalaiset kuljettajat varovat rikkeitä, koska ovat oppineet pelkäämään Suomen suuria sakkoja.
 
KUORMA KULJETTAJAN VASTUULLA
Kuljettajan yleisin selitys kuormansidontapuutteissa on, ettei ole itse kuormaa tehnyt tai sitonut. Siitä huolimatta kuorman sidonta on kuljettajan vastuulla, konstaapelit kuitenkin toteavat. Poikkeuksena ovat sinetöidyt kuormat.
 
- Kuljettajalla pitäisi olla edes sen verran uteliaisuutta, että katsoo mitä kuormassa on ja miten se on sidottu, toteaa Ari Jussila.
 
Terho Taivaljärvi muistelee, jokin aika sitten sattunutta tapausta, jossa sitomaton peltilevykuorma tuli kuin giljotiini kuormatilan kyljestä läpi. Silloin ja yleensä muulloinkin kyse ei ole osaamattomuudesta, vaan laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä.
 
AJOAIKOJEN KIRJANPITO KANNATTAA
Konstaapeli Taivaljärvi kertoo, että todellisen ammattikuljettajan tunnistaa ajo- ja lepoaikojen vihkokirjanpidosta. Se on katkeamaton ja mukana on selvitys, jos aikoja ei ole pystynyt noudattamaan. Sakoilta saattaa välttyä, jos on vaikka onnettomuuden takia liikenne hidastunut ja pystyy sen uskottavasti näyttämään toteen.
 
Ajoaikojen ylityksien ja/tai lepoaikojen alituksienkin suurin syy on poliisien mielestä kuljettajan välinpitämättömyys. On toki kuljetusyrityksiä, joissa kuljettaja pakotetaan rikkeisiin liian tiukkojen aikataulujen tai kuljettajien vähyyden takia. Näissä tapauksissa poliisien neuvo kuljettajalle on: Tule kertomaan tästä heille, virkavallalla on keinot laittaa ”rötösherrojen” kuljetusyritykset ruotuun.
 
Väsyneen kuljettajan ajama 76-tonninen aikapommi on tieliikenteessä iso turvallisuusriski, poliisit teroittavat.

Teksti ja kuva: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

BURGER-MERSU
Teippauksella ja maltillisella tuunauksella Tony Vesman porukka loihti Mercedes-Benz Actros 2553 L:stä itsevarman kulkijan.

VOLVO F12
REHUNAJOSSA

Kuljetusyrittäjä Harri Engbolm on taivaltanut 43-vuotiaalla F12-Volvollaan miljoonia kilometrejä. Ja matka jatkuu.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 11.11.2024 14:46 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki