Kohti suuria nosturiseikkailuja

Sähköposti Tulosta PDF

Kurkolinen FM Volvo nostotöissä.

Yrittäjyyteen ei lähdetty hullunrohkein satsauksin. Tavoitteena on kasvaa suuremmaksi nosturiautofirmaksi hillitysti.
 
Kurkoline kommandiittiyhtiö oli kaupan. Siihen tarrasi kiinni kiinteistöpalveluyritys Nuutinvest, jonka palkkalistoilla oli kuorma-autonkuljettajana toiminut Joona Rantanen.
 
- Muut myytävät firmat olivat isoja ja hintavia. Hintapyyntö oli 250 000 euroa, Rantanen kertoo.
 
Kurkone Ky:n edellinen yrittäjä jäi eläkkeelle. Liiketoimintakauppaan kuului kaksi kiinteälavallista nosturikuorma-autoa ja umpikorillinen pakettiauto. Toimintaa varten perustettiin vuosi sitten samanniminen osakeyhtiö: Kurkoline Oy.


- Ollaan laskeskeltu, että positiivisella puolella ollaan, Joona Rantanen kertoo Kurkoline Oy:sta.

- Yrittäjyys on ollut minulla aina mielessä. Minulla on Kurkolinesta pieni osuus, Rantanen sanoo.
 
Rantasesta tuli toimitusjohtaja ja liikenteestä vastaava, yrityksen pyörittäjä. Traficomin kuljetusyrittäjätutkinnon hän suoritti viime keväänä.
 
- Luin SKAL-kirjaa, ehkä liikaakin, Rantanen kertoo kokeeseen valmistautumisesta.
 
Eniten opittavaa oli kokeen ulkomaankuljetusosiossa, josta ei Rantasella ole työkokemusta. Sitä on kertynyt kuljetusalalta kolmisen vuotta. Énnen armeijaa hän ajoi hollolalaisen Jouni Heinosen nosturiautoa, armeijan jälkeen hinausautoa Hinausautokeskuksella. Maanrakennustöissä meni puolisen vuotta Maakuninkaalla.


Noutojen purkua Kaukokiidolla.

KAKSI NOSTURIAUTOA
Ajolinjan jutuntekopäivänä Joona Rantanen oli liikkeellä yrityksen P360-Scanialla. Autoa ajaa vakituiseen Sergei Larin, joka oli lomalla.
 
Scania, vuosimalliltaan 2010, on Kaukokiidolla tuntihommissa. Nosturina on 16-tonnimetrinen Palfinger.
 
- Talvella autolle ei ole täysiä tunteja, Rantanen toteaa.
 
Toinen iso auto on Volvo FM330 vuodelta 2013. Siinä on nosturina 15-tonnimetrinen HMF. Tämä auto on pääosin Rahtikeskuksella tilausringissä eli ”tolppa-autona”.
 
- Yllättävän hyvin on työllistynyt. Talvella on kyllä päiviä, jolloin ei ole ajoa.
 
- Ei autoissa ole pahasti ollut vikoja, ainahan sitä jotain tulee. On mietitty, että tuleeko paljon kuluja, kun on vanha kalusto, Rantanen miettii.
 

Sidontaliinat pysyvät sulana ja kuivina, kun niitä säilyttää sisällä.

Kesän korvilla olisi tarkoitus investoida käytettyyn kolmeakseliseen vaihtolavalliseen nosturiautoon. Sille olisi tiedossa keväästä syksyyn rautakauppajakoa.
 
- Jos työ olisi vakituinen, silloin ottaisin kiinteälavallisen. Merkillä ei ole väliä, ruotsalaisista on eniten kokemusta.
 
Sen Rantanen on huomannut, että muutaman vuoden käytettyä on hankala löytää.
 
Nosturiautoissa on huomioitava 10-vuotistarkastus.Sen hinta riippuu siitä, millaisessakunnossa nosturi on.
 
- 4 000 - 8 000 euroa, Rantanen tietää. Röntgentarkastus olisi halvempi. Toisaalta siitä sanotaan, että röntgenillä löytyy nosturista aina vikaa.


Jussi Nuutisen työsarkaa on mm. Kurkolinen myynti ja markkinointi.
 
KASVUSUUNNITELMIA
No mutta millainen Kurkoline Oy on kymmenen vuoden päästä?
 
- Tavoitteena on kasvattaa yritystoimintaa. Olisi isompia nostureita ja niitä olisi enemmän, Rantanen sanoo.
 
Kohti suurempia nosturiseikkailuja edetään rauhallisesti. Alkuhaukkauskaan ei ollut niin suuri, että nyt näyttäisi tukehtumisen uhkaavan.
 
- Kyllä velat täytyy maksaa takaisin, Rantanen toteaa.
 
Kun Rantaselta kysyy ikimuistoisinta nosturikeikkaa, sellaista ei äkkiseltään tule mieleen.


Umpikorillinen Ford Transit kuuluu kalustoon.

- Peruskeikkoja. Nostetaan, mihin asiakas määrää. Kun nostetaan ovesta sisään, ne ovat monesti tiukkoja, Rantanen toteaa.
 
Kurkolinen listoilla on myös veljekset Jussi Nuutinen ja Matti Nuutinen. Jussi hoitaa myyntiä ja markkinointia, viime vuoden puolella hän ajoi myös pakettiautoa. Nyt sitä ajaa monesti Matti, joka on oppisopimuksella kouluttautumassa Kurkolinen kuljettajaksi.
 
- Pakettiauton tulevaisuus on epävarma. Sille ei ole aina ajoa, toivotaan kesää kohti parempia aikoja, Joona Rantanen arvioi.
 
Rantasta ja Nuutisen veljeksiä työllistää myös Nuutinvestin vuokrahallien pyöritys.

Teksti: Jouni Hievanen ja kuvat: Jouni Hievanen ja Kurkoline

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-HUUMAA
Nurmijärven Åbergin punaisilla vinkkeli-Scanioilla ajetaan soraa, maata ja menestystä. 770-heppainen on kuningasmallina.

POWDER-TRANS
50 VUOTTA

Carl-Johan Blomqvist puhui pojilleen kuljetusalasta niin hyvää, että he halusivat jatkaa. Nyt Powder-Trans on 120 auton jauhekuljetusjätti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 26.05.2022 14:56 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki