Ajolinja aloittaa Uptime-palvelujen juttusarjan

Sähköposti Tulosta PDF

Jätti-Vehossa Vantaan Vehkalassa kaksi henkilöä hoitaa 1 000 auton Uptime-seurantaa.

Automerkit lupaavat 100 % käyttöastetta, johon pyritään ennakoivalla kunnossapidolla. Tutustumme joka merkin palveluihin.
 
Kuorma-autovalmistajat Sisua lukuun ottamatta tarjoavat uusimpiin automalleihinsa Uptime-palvelua, jolla pyritään 100 % käyttöasteeseen. Se tapahtuu seuraamalla käytön kannalta kriittisiä komponentteja ja mukauttamalla huolto- ohjelman auton käytön mukaan.
 
Pääperiaate on kaikilla sama. Auto on GSM-verkon kautta jatkuvassa yhteydessä yleensä auton valmistajamaassa sijaitsevaan Uptime-keskukseen ja autossa olevilla järjestelmillä tai sinne lisätyillä järjestelmillä seurataan auton toimintaa ja kuntoa. 
 
Automerkistä riippuen tiedot joko analysoidaan auton omalla tietojärjestelmällä tai ulkopuolisessa tietojärjestelmässä. Jos kyse on ulkopuolisesta tietojärjestelmästä, se diagnosoi joko jatkuvasti autoa tai tiedot siirretään sille analysoitaviksi.
 
Uptime-keskuksesta tarvittavat tiedot, kuten esimerkiksi vikailmoitukset, siirretään auton kotimaan kotikorjaamoon. Siellä vikailmoituksiin sitten reagoidaan.
 
EI KAIKILLA KÄYTÖSSÄ
Ivecolla Uptime-palvelut ovat ilmaisia ensimmäiset viisi vuotta. Muilla kuorma-autovalmistajilla palvelut ovat maksullisia ja sidottu jonkintasoiseen palvelusopimukseen – usein huoltosopimukseen.
 
Tarjolla on myös huoltosopimuksiin sidottuja palvelulupauksia. Niitä tarjoavat mm.DAF ja Volvo. Jos autossa olevaa vikaa ei saada tietyssä ajassa korjattua, niin asiakas saa korvauksen.
 
Uptime-palveluja ei ole etenkään pienemmillä merkeillä Suomessa juurikaankäytössä. Syynä on autojen vähäinen määrä.Toisaalta esimerkiksi Renault on Suomessa harvinainen, mutta kuuluessaan Volvo- verkostoon tarjolla on samat laajat palvelut kuin Volvolla.
 
Suomen kolmesta valtamerkistä Mercedes-Benz toi ensimmäisenä ennakoivat Uptime-palvelut tarjolle. Nyt jatkuvassa seurannassa on jo tuhat ajoneuvoa. Volvolla on myös ennakoivat palvelut laajassa käytössä. Scania on luvannut tuoda ennakoivat ProCare-palvelut tänä vuonna markkinoille, toki tietoa on kerätty autoista jo vuodesta 2013.
 
Suomessa kuljetuskalusto on usein omistajakuljettajan tai pienen kuljetusliikkeen omistuksessa. Osa kiireellisistä korjauksista tehdään itse tai niitä varten on ennestään tuttu palveluajoissa joustava korjaamo. Mutta onko heille merkkiorganisaation tarjoamista ennakoivan kunnossapidon palveluista todella hyötyä? Ajolinja haluaa selvittää asian.
 
Numerosta 2/2022 alkaa Uptime-palvelujen juttusarja.

Teksti: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-HUUMAA
Nurmijärven Åbergin punaisilla vinkkeli-Scanioilla ajetaan soraa, maata ja menestystä. 770-heppainen on kuningasmallina.

POWDER-TRANS
50 VUOTTA

Carl-Johan Blomqvist puhui pojilleen kuljetusalasta niin hyvää, että he halusivat jatkaa. Nyt Powder-Trans on 120 auton jauhekuljetusjätti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 26.05.2022 14:38 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki