Meno jatkuu hurjana

Sähköposti Tulosta PDF

VAK:n vahva trio. Matti Virtanen (vas.), Lassi Virtanen ja Ilpo Korhonen.

Lassi Virtanen aloitti pikkupajasta, nyt ollaan Pohjolan merkittävämpiä kori- ja kärryvalmistajia. VAK on tehnyt 50 vuodessa 20 000 tuotetta. Elintarvikekoreissa VAK on ykkönen.
 
Virtasen Autokori eli nykyisin VAK täytti 50 vuotta 2022 alussa. Toiminta alkoi 1.1.1972, kun Lassi Virtanen pääsi armeijasta ja perusti Turun liepeille Vahdolle Virtasen Autokoritehdas Ky:n.
 
Lassi oli ollut Lauri-isänsä pajassa opissa lapsesta asti. Pikku-Lassia varten oveen oli asennettu matalalle oma kahva. Kun Lassi oli 12-vuotias, isä kuoli. Hän ehti kuitenkin juurruttaa poikaansa työnteon ja ahkeruuden arvon.


Tästä kaikki lähti.
 
MONIPUOLINEN VALMISTAJA
50 vuoden aikana VAK on ehtinyt valmistaa 20 000 tuotetta. VAK on monipuolinen valmistajaeikä tuotanto koostu vain yleisemmistä koreista ja perävaunuista.
 
Lämpösäädellyissä koreissa ja kärryissä VAK on markkinajohtaja. Vahdossa valmistuu myös mm. vaihtokuormatiloja, linkkivaunuja, dollyja, koukkulaitteita ja tasonostolaitteita. VAK tekee oikeastaan kaikkea säiliörakenteita lukuun ottamatta.
 
VAK ja Lassi Virtanen on harvoin sanonut kuljetusyrittäjälle: Tuollaiseen emme lähde.
 
VAK vie tuotantoaan myös Ruotsiin ja Norjaan, joissa on myyntiyhtiöt. VAK onkin kasvanut yhdeksi Pohjoismaiden merkittävimmäksi kuorma-autokaluston toimittajaksi.


Tässä Lassi Virtanen esittelee korejaan asiakkaille 80-luvun alussa.
 
Erityisen vahva näyttö osaamisesta ja kehityskyvystä on HCT-yhdistelmät, joita VAK on toimittanut Suomeen enemmän kuin mikään muu valmistaja. Tämän on mahdollistanut osaltaan vahva satsaus tuotantoon, muun muassa automaattiseen runkohitsauslinjaan.
 
VAK:n yksi vahvuuksista on oma huoltoverkosto. VAK Huoltopalvelut käsittää kuusi toimipistettä Suomessa ja yksi Ruotsissa.
 
Vahvojen näyttöjen ansiosta yhteiskuntakin on huomioinut vahtolaisyrityksen.
 
VAK-konsernille ja Lassi Virtaselle myönnettiin Varsinais-Suomen maakunnallinen yrittäjäpalkinto 2008 sekä Entrepreneurial Spirit of Turku Award –palkinto 2010. Lassi Virtanen sai teollisuusneuvoksen arvonimen 2017.


HCT-yhdistelmissä VAK on Suomen ykkönen. Tässä on hämeenkyröläisen Kuljetus Asellin kymmenakselinen elintarvikekuljetusyhdistelmä.

VAHVA KYSYNTÄ
VAK-konserni työllistää yli 550 raskaan kuljetuskaluston osaajaa, mutta se ei riitä.
 
- Vahvasta kysynnästä johtuen meillä on jatkuva pula uusista työntekijöistä, toimitusjohtaja Ilpo Korhonen kertoo.
 
Vahdon tehtaalla on avoinna 20 työpaikkaa. VAK Huoltopalvelut tulee palkkaamaan tänä vuonna eri puolille Suomea 15 työntekijää.
 
- Kannustan hakemaan meille töihin, vaikka henkilöllä ei olisikaan alalta ammattitutkintoa. Tarvittaessa koulutamme motivoituneen työnhakijan itse ja tarjoamme mahdollisuuden myös oppisopimuskoulutukseen, Korhonen sanoo.


Vahdolla on nykyisin suurtuotantolaitos.
 
Toimitusjohtaja kehuu VAK:n uusia moderneja työtiloja ja mukavaa yhdessä tekemisen meininkiä.
 
Vuoden 2022 kapasiteetista on myyty jo suurin osa. Ennätyksellistä tilauskantaa varjostaa saatavuusongelmat puolijohdekomponenteissa ja joissain tuotantomateriaaleissa, materiaalien pidentyneet toimitusajat ja yleisen hintatason nousu.
 
- Autotehtaiden tuotanto-ongelmista johtuvat alustojen myöhästymiset aiheuttavat meille paineita mukauttaa tuotanto-ohjelmaamme liki viikoittain, Ilpo Korhonen toteaa.

Perävaunussa on sähköinen akseli.

TULEVATKO SÄHKÖAKSELIT JA LEIKKAAVAT AUTOJEN HUIPPUTEHOJA?
VAK lanseeraa 50-juhlavuoden kunniaksi uuden, yrityksen arvoja tukevan sloganin Vastuullisen kuljettamisen puolesta.

Yksi konkreettinen tutkimushanke on perävaunun jarrutusenergiaa talteen ottava ja sähköisesti avustavan akseli eli E-akseli. Sen tutkimustyöhön VAK on saanut tukea Business Finlandilta. Tutkimushanke käynnistyi syksyllä 2021 ja sen on määrä valmistua kesään mennessä.
 
E-akseleiden avulla voidaan siirtyä pienempitehoisiin vetoautoihin. Vetävä akseli voidaan laittaa nykyistä optimaalisempaan paikkaan yhdistelmässä, jolloin vetopitoa ääritilanteissa saadaan parannettua.
 
Merkittävä osa tutkimushanketta on kehittää ja testata ohjausjärjestelmää sekä tutkia jarrutusenergian talteenottoa, energian varastointia akkuihin ja avustavan akselin käyttäytymistä testiolosuhteissa.
 
Suomessa kuljetukset ovat hyvin useasti kahdensuuntaisia, joissa toiseen suuntaan on selvästi kevyempi kuorma. Avustavalla akselilla energiatehokkuutta saadaan parannettua pienempitehoisen vetoauton ratkaisulla ja käyttämällä akkupakettiin varastoitua energiaa ylämäissä ja liikkeelle lähdöissä.
 
Oletus on, että energiaa talteen ottava ja lisätehoa antava E-akseli sopii Pohjoismaiden tieverkostoon hyvin. Täällä maksimitehontarpeet eivät ole kestoltaan pitkiä ja tarve on yleensä lyhytaikainen.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: VAK

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-HUUMAA
Nurmijärven Åbergin punaisilla vinkkeli-Scanioilla ajetaan soraa, maata ja menestystä. 770-heppainen on kuningasmallina.

POWDER-TRANS
50 VUOTTA

Carl-Johan Blomqvist puhui pojilleen kuljetusalasta niin hyvää, että he halusivat jatkaa. Nyt Powder-Trans on 120 auton jauhekuljetusjätti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 26.05.2022 13:39 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki