”En näe hiipumisen merkkejä"

Sähköposti Tulosta PDF

Nyt Scanioilla ajava alavutelainen Jarkko Vartiamäki tuli kuvatuksi raumalaisen Ari Eklundin Volvon edessä Puunkuljetusseminaarissa.

Millainen on 50-vuotiaan Metsäalan Kuljetusyrittäjien jäsenten tulevaisuus? MKY-puheenjohtaja ja kuljetunsyrittäjä Jarkko Vartiamiäki näkee haasteita, mutta myös toivoakin.
 
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n suoritealajärjestö Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry (MKY) on perustettu 50 vuotta sitten Porissa. Siellä järjestettiinjuhlan kunniaksi perinteinen Puunkuljetusseminaari. Tapahtumapaikkana oli Virkistyshotelli Yyteri meren rannalla.
 
Hotellin eteen oli parkkeerattu kaksi puutavara-Volvoa. Niiden luona Ajolinja haastatteli MKY:n puheenjohtajaa, alavutelaista puunkuljetusyrittäjää Jarkko Vartiamäkeä. Velj. Vartiamäki Oy:llä on Metsägroupin ajossa neljä Scania-puutavarayhdistelmää. Lisäksi kalustossa on materiaalikoneita, joilla lastataan puuta Alavuden asemalla.
 
- Autoja koitetaan saada nyt pikkuhiljaa uusittua, Vartiamäki toteaa.
 
ALAN HAASTEISTA
Mennään heti asiaan. Millaisena näet puunkuljetusyrityksen tulevaisuuden?
 
- Haasteista huolimatta metsäala tulee kehittymään. Kun meidän urakanantajamme metsäteollisuus uskoo tulevaisuuteen Suomessa, se vetää mukanaan muunkin arvoketjun. En näe tässä hiipumisen merkkejä.
 
Seminaarissa Osuuskunta Metsäliiton (Metsägroup) liiketoimintajohtaja Juha Mäntylä kertoi Kemin suurinvestoinnista. Lähimuistissa on myös Äänekosken biotuotetehdas, joka käynnistyi neljä vuotta sitten.
 
Mikä on puunkuljetusalan suurin haaste?
 
- Meiltä on huipputason ammattitoimijoita lähtenyt alalta. Ei eläköityviä, vaan alan vaihtajia. Siitä olisin huolissaan, että ammattilaiset saataisiin pidettyä alalla.
 
Tuleeko nuoria alalle?
 
- Tulee, mutta enemmänkin saisi tulla. Seminaarissa eräs kuljetusyrittäjä sanoi, että kun kaksi kokenutta lähtee, tarvitaan kolme tilalle.
 
- Meidän pitäisi saada olosuhteet sellaisiksi, että olisi enemmän tulijaa kuin lähtijää.
 
Muutama vuosi sitten Puunkuormaajakiertueen aloitustilaisuudessa MKY:n toiminnanjohtaja Kari Palojärvi oli huolissaan puunkuljettajan työhyvinvoinnista ja työolosuhteista.
 
- Näkisin, että haasteet tulevat ulkoisesta paineesta eli säännöksistä, aikataulukuormista, kuormaleikkureista, Vartiamäki toteaa.
 
Suomessa on maailman tiheimpiin kuuluva metsätieverkosto, joka on rakennettu pitkälti 70- ja 80-luvulla. Metsäteiden peruskunnostukseen tarvitaan rahaa. Sitä on ensi vuoden budjetissa jyvitetty 30 miljoonaa euroa yksityistieverkostoon.
 
- Kyllähän puunkuljetuksen haaste on aina ollut siellä lähtöpään laaneilla. Se on myös alan suola ja sokeri, kun osa haluaa työltään vaativuutta. Pikkuhiljaa kääntöpaikat ja tiestöt paranee 76-tonnisen kaluston mukaiseksi, mutta eihän se päivässä tapahdu.
 
MUKANA TEKNIIKAN KEHITYKSESSÄ
Jokunen vuosi sitten Hiab toi puutavaranosturin, jolla kuljettaja lastaa auton hytistä apumiehen penkiltä kevytkäyttöisillä vivuilla. Hi-Vision innovaatio ei ole lyönyt läpi.
 
- Veikkaan, ettei tekniikka ole vielä aivan riittävällä tasolla esimerkiksi kameroiden kohdalla. Olen kyllä vahvasti uuden tekniikan kannalla, Vartiamäki kertoo.
 
Alavutelaisyrittäjä toteaa, että puunkuljetusalalla ollaan lähtökohtaisesti muutosvastaisia, konservatiivisia.
 
- Kehitystä tapahtuu koko ajan. Autojen ajettavuudessa on tapahtunut paljon kehitystä. Ja keskinkertaisetkin kuljettajat pääsevät nykyaikaisilla GPS-vakionopeudensäätimillä kohtuullisiin polttoainekulutuksiin. Nykyaikaista autoa on helppo ajaa, painetaan vain kaasua ja sen jälkeen auto avustaa todella paljon.
 
RATKAISUNA HVO-DIESEL?
Päästönvähentämistä puhutaan paljon ja siitä keskusteltiin myös puunkuljetusseminaarissa. SKAL-yhteistyökumppanin Nesteen edustaja oli kertomassa HVO-dieselistään. Samaa tavaraa saa nykyisin myös muiden polttoaineyhtiöiden mittareista.
 
- Meillä puunkuljettajilla on valtava mahdollisuus vaikuttaa päästöihin, koska olemme todella suuri polttoaineenkäyttäjä. Kyse on siitä, haluammeko ruveta käyttämään uusiutuvia polttoaineita, Jarkko Vartiamäki kertoo.


Kuljetus Haaviston FH540-Volvon akseleista nousee puolet, kun on katkaistava telivetokin. Mutta ei auto Tapio Haaviston mukaan silti ominaisuuksiltaan Sisu ole.

KULJETUS HAAVISTO VUODEN MKY-KULJETUSYRITYS
Metsäalan Kuljetusyrittäjät palkitsee jäsenkunnastaan vuosittain vuoden kuljetusyrityksen. Tänä vuonna tunnustus myönnettiin Kuljetus Haavisto Oy:lle Kristiinankaupungin Metsälään.

Haaviston suvun kuljetustoiminta alkoi vuonna 1963, jolloin Matti ja Tellervo Haavisto aloittivat liikennöidä traktorilla. Vetovastuu Haaviston suvun perheyrityksestä on ollut jo pitkään Tapio Haavistolla. Yhtiökumppanina on veli Jukka Haavisto. Paperihommia ja ajojärjestelyä hoitaa Tapion vaimo Raija Haavisto.
 
Kuljetus Haavisto on UPM:n alueyrittäjä. Tällä hetkellä yhdistelmiä on ajossa 14, automäärä on kasvanut pikkuhiljaa. Kuljetusverkostoon kuuluu myös yhteistyökumppaneiden kalustoa.
 

Tapio Haavisto.

Kuljetusliikkeen tallit omalla korjaamolla on valtatie 8:n varrella Metsälässä.
 
Kaluston suhteen Kuljetus Haavisto on ennakkoluuloton. 6x6-Mersuja tuli aikanaan nopeuttamaan metsäpään toimintaa. Nyt Volvo-voittoisessa kalustossa on yksi DAF. Ja loppuvuodesta on tulossa sellainen monivetomalli, jollaista ei ole Suomen puunajossa ennen nähty - tätä uutuutta Ajolinja odottaa mielenkiinnolla.
 
Kuljetus Haavisto on aktiivinen toimija Metsäalan Kuljetusyrittäjien toiminnassa.

MKY-HUOMIONOSOITUKSIA
Suomen Valkoisen Ruusun ansioristi on luovutettu kuljetusyrittäjä Kari Markku Lähivaaralle Siilinjärveltä. Hän on ollut Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n hallituksen varapuheenjohtaja vuodesta 2019.

Kari Lähivaara on toisen sukupolven kuljetusyrittäjä. Kuopiolaisen Lähivaara Oy:n kalustomäärä on noussut yli 20 ajoneuvon, lisäksi on materiaalikoneita.
 
Metsäalan Kuljetusyrittäjät on luovuttanut numeroituja Kolkutin-palkintoja vuodesta 2008. Numeroitu lahja on tarkoitettu järjestötoiminnassa ansioituneille jäsenille.
 
Kolkutin rekisterinumerolla MKY-012 on annettu Pekka Valtoselle Tammelasta. Hän on toiminut pitkään yrittäjänä ja on ollut aktiivinen järjestömies vuosina 2004 - 2020. Valtonen on ollut mukana MKY:n ja SKAL:n toiminnassa eri tasoilla, myös SKAL varapuheenjohtajana.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ANDY-TRANS JA TI-KU
Antti Vihavainen ja vaimonsa Tiina Vihavainen heräävät aikaisin ja lähtevät omiin jakelutöihinsä. Välillä kuorma-autossa nukkuu heidän Åsa-tyttärensä.

IVECO T-WAY MAASTOSSA
Maastoajossa ei kehuta T-Way mallin raikasta ulkonäköä, vaan etenemis- ominaisuuksia. Alastulo on usein nousua hankalampaa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 07.12.2021 07:59 ]
feed-image Feed Entries