Menee metsässä kahta pykälää isommalla

Sähköposti Tulosta PDF

Jari Halinen on ajanut Sisu Hybridillä kolme vuotta.

Jari Halinen on ajanut Sisu Polar Hybridillä 350 000 km. Hybridi-Sisu tarjoaa Halisen puunajossa alle 10 % kulutuspudotuksen, mutta samaan aikaan vähempää ketjutusta.
 
Halisen Kuljetus Ky Mikkelistä, Jari Halinen, on ajanut kolmevuotiaalla Sisu Polar Hybridillään 350 000 kilometriä. Kaikki ovat Halisen itsensä ajamia ja hän onkin eniten Sisu Hybridillä ajanut.
 
- Viimeisen 200 000 kilometrin matkalla kulutus on pudonnut 5,2 litraa edelliseen Sisuun verrattuna, Jari Halinen, 59, kertoi Power Truck Show:ssa.
 
Vertailukohtana on edellisen Sisun 200 000 kilometriä. Edellinen ajokki oli samanlainen Sisu Polar kuin nykyinen, samalla perävälitykselläkin, mutta ilman hybriditekniikkaa. Kun kulutus Halisen tyypillisessä ajossa oli 63-65 l/100 km ja nyt alle 60 litraa, kulutuksen pudotus on alle kymmenen prosentin luokkaa. Kulutuslukemat Halinen on kirjannut tankkauskirjanpidolla Excel-taulukkoon jo Caterpillar-Sisun ajoista lähtien.
 
Halisen keskimääräinen ajomatka on alle 40 kilometriä. Raakapuuta ajetaan UPM:n tehtaalle Kaukaalle (Lappeenranta) tai Pellokseen (Mikkeli).
 
TEHOKKUUTTA
Jos Halinen ajaisi Sisullaan pelkästään parhaan polttoainetalouden ehdoilla, silloin kulutus olisi pienempää ja voitaisiin hehkuttaa enemmän muotisanaa: Ympäristöystävällisyys.Muitakin arvoja Sisu-Hybridillä on.
 
- Se on sama, meneekö kaksinumeroisella tiellä auto 5 km/h nopeammin vai ei.Hybridin suurin etu tulee metsäpäässä. Ketjujen käyttö väheni talvella kolmasosan, Halinen kertoo.
 
Ketjutuksen väheneminen perustuu suurempaan ajonopeuteen metsätiellä.
 
- Ne mäet, mitkä menivät ennen kolmosella, nyt voi ajaa vitosella. Hybridi meneekaksi vaihdetta suuremmalla, Halinen kertoo.
 
Kun voi ajaa lujempaa, auto ei nyykähdä mäessä ja vetopyörät eivät menetä pitoaan. Kun ketjuja tarvitaan vähemmän, helpottaahan se kuljettajan työtä ja pääsee kotiin hiukan aikaisemmin.
 
- Illalla takki ei ole niin tyhjä, kuljetusyrittäjä toteaa.


Jari Halinen on tuttu myös kiihdytysautoilun maailmasta.

3 600 Nm JO ALAKIERROKSILLA
Sisu Polar Hybrid on 16-litraisella 625-heppaisella Detroit Dieselillä (Halinen käyttää tätä nimitystä Daimler-moottorin sijaan). 340 heppaisen sähkömoottorin kanssasaadaan yhteistehoa yli 900 hevosvoimaa. Täysi 1 000 Nm lisävääntö saadaan sähkömoottorista heti alakierroksilla, kun diesel ei ole vielä voimissaan. Dieselin maksivääntö on 3 000 Nm, mutta se tulee ulos vasta 1 000 r/min alkaen.
 
Yhteisvääntöä voi olla voimalinjassa käytössä 3 600 Nm, sen Fuller kestää. Suurempiakin vääntömomentteja on kokeiltu, onhanHalisen auto myös osa Sisu-tehtaan tuotekehitystä.
 
- Metsässä diesel ja sähkö tekevät täysillä töitä. Konetta ei tarvitse kierrättää, Halinen sanoo.
 
Kun dieselmoottori meinaa uuvahtaa, Halinen antaa sähköä apuun. Ei tarvitse vaihtaa alemmas, josta on iso etu erityisesti talviliukkaalla.
 
Sähköä riittää säännöstellen pariksi minuutiksi metsässä kerrallaan, mutta se on Halisen mukaan riittävästi. Kondensaattorit latautuvat muutamassa kymmenessä sekunnissa ja niitä voi tarvittaessa ladata paikoillaan dieselillä, jos odotettavissa on paha paikka.
 
Metsässä Halinen annostelee sähköä Fuller-vaihdekepin pään liukukytkimellä tai kaasun kick-downilla. Maantiellä hän käyttää kolmea ohjelmoitua ajo-ohjelmaa, joissa jokaisessa sähköä annetaan eri vääntömomentin verran. Sopiva ajomoodi valikoituu mäen profiilin perusteella tai riippuen siitä, onko auto kuormattu vai tyhjänä.
 
Haliselle Hybridi-Sisun manuaalivaihteinen suorahampainen Fuller ei ole ongelma, päinvastoin. Sellaista hän on koko työuransa hämmentänyt. Halinen tunnustaa, että päästäkseen suurten sarjojen autoksi hybridi pitäisi saada istutettua robottilaatikon yhteyteen. Mutta kun Daimlerin Powershiftin läpi saa mennä vain 3 000 Nm.
 
- Uuden Hybridi-Sisun tilauksesta on käyty keskustelua, Halinen sanoo.
 
Uudessa Sisussa olisi uutta digitaalinen mittaristo. Mutta kamerapeilejä Halinen ei vielä ajatellut hankkia, toki on sellaista Mersua kokeillut.
 
- Olen tällainen vanhan liiton mies, Jari Halinen tunnustaa.
 
Halinen pitää hybridiä arvokkaana, mutta ei halua kertoa tarkkaa summaa. Ajolinjan tietojen mukaan lisähinta on noin 40 000 euroa.
 
- Joissain tapauksissa saattaa yhden keikan heittää päivässä enemmän, jos ajetaan aivan lyhyttä matkaa. Mutta joku arvo se on laskettava työn mielekkyydellekin, kuljetusyrittäjä arvioi.
 
Toinen UPM:n puunajossa oleva Sisu Polar Hybrid on Sirolan Akilla. Yhteensä Hybridi-Sisuja on ajossa noin 15.


Kaarle Paakkari oli Kauhavalla syyskuussa lajittelun kakkonen, sateen takia pudotuskilpailua ei ajettu. SM-loppusijoitus oli neljäs. (Kuvalähde: Timo Aartomaa.)

NYT ON KAARLEN VUORO KIIHDYTTÄÄ
Jari Halinen on Suomen nopein puutavara-autoilija, onhan hän harrastanut kiihdytysautoilua pitkään. Varttimaili (noin 400 m) on mennyt Top Fuel dragsterilla alle viiden sekunnin. Muutamaan viimeiseen vuoteen Halinen ei ole ajanut kilpuria.

- EM-sarjassa pitäisi olla rahaa. Ja kun on kuusi kisaa, se vie aikaa kuusi viikkoa, Halinen tunnustaa.
 
Mutta eivät kiihdytysautot ole mielestä jääneet. Power Truck Show:ssa oli mukana oma varikkoperävaunu, mutta siellä kulki mukana tällä kertaa vaimon tyttären pojan 10-vuotiaan Kaarle Paakkarin junior-dragster.
 
Juniorit kiihdyttävät 1/8 mailin matkaa (200 m). Luokkia on kolme ja niissä on mukana vajaa 20 kisaajaa. Paakkari ajaa Junior Modified MB-luokassa, jossa on tavoitteena ajaa mahdollisimman lähelle ihanneaikaa 8,9 sekuntia. Sen alitus tietää hylkäystä. Lajittelussa eli aika-ajoissa ratkaisee paremmuuden reaktioaika.
 

Kaarle Paakkari oli kolme vuotta sitten Power Truck Show:ssa Jari Halisen ja uuden Sisu Hybridin kanssa.

Moottorina Paakkarin ajokissa on 0,5 litran moottori, josta dynamometrissä penkitetty 82 hevosvoimaa.
 
- Kaarle on ajanut Sisulla metsässä. Hän ylettää polkimille, Halinen kertoo.
 
Tänä vuonna nuorukainen ei päässyt Power Truck Show:hun, kun siellä olisi pitänyt olla jo perjantaina ja silloin oli koulupäivä.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Jouni Hievanen ja Sisu Auto

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ANDY-TRANS JA TI-KU
Antti Vihavainen ja vaimonsa Tiina Vihavainen heräävät aikaisin ja lähtevät omiin jakelutöihinsä. Välillä kuorma-autossa nukkuu heidän Åsa-tyttärensä.

IVECO T-WAY MAASTOSSA
Maastoajossa ei kehuta T-Way mallin raikasta ulkonäköä, vaan etenemis- ominaisuuksia. Alastulo on usein nousua hankalampaa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 07.12.2021 08:57 ]
feed-image Feed Entries