Autohinnat hämärän peitossa

Sähköposti Tulosta PDF

Kuvassa Suomen ensimmäinen sähkö-Volvo. FL Electric saa hankintatukea 18 000 euroa, jos hallituksen esitys ei muutu.

Suomessa on totuttu, ettei valtio kuorma-autoyrittäjää tue. Pian tukea on tulossa porrastetusti sähkökuorma- auton hankintaan. Tuki voi olla sähkökuorma-autolle jopa 50 000 euroa.
 
Ensi vuoden alusta on yrityksen mahdollistahakea hankintatukea uuteen vähäpäästöiseen hyötyautokalustoon. Tuen myöntää Traficom.
 
Fossiilisen tiekartan mukaan vuonna 2030 on tavoitteena, että Suomen liikenteessä olisi 4 600 sähkökuorma-autoa ja 6 200 kuorma- autoa tai bussia. Jotta tavoite toteutuisi, hankintoja halutaan vauhdittaa tukieuroilla.
 
Sähkökuorma-auton hankintaan voidaan antaa jopa 50 000 euroa. Tämän saa kolmeakselinen kuorma-auto, jolla voi vetää 60-tonnista yhdistelmää. Tällainen kuorma-auto voisi siis olla rekkaveturi tai alustamalli.
 
Kaksiakselinen rekkaveturi saisi 40 000 euroa.
 
Volvon luovuttaessa ensimmäistä täyssähköistä kuorma-autoaan asiakkaalleen (FL Electric, Storemen Logistics) Ajolinja kysyi, paljonko enemmän sähkökuorma-automaksaa verrattuna dieseliin. Tästä ei annettu edes ylimalkaista arviota. Ei sähkökuorma- auton hintaluokka ollut selvillä liikenneministeriönkään edustajilla, kun sitä Rahtarien Timo Kima kysyi hankintatuki-infossa.
 
Hankintatukilakiesityksen perustelumuistiossa tunnustetaan nykytilanteen vaikeus: Kuorma-autoliikenteen sähköistymisen arvioiminen ja hankintatukien suunnittelu on erittäin vaikeaa nykytilanteessa, jossa autojen saatavuus ja hinnoittelu muuttuvat merkittävästi lyhyellä aikavälillä.
 
Suomen rekisterissä oli lokakuussa seitsemän sähkökuorma-autoa. Hankintatuen tarkat määrät on kuitenkin annettu, vaikka markkinahintaa ei oikein ole. Kyse on kuitenkin vielä hallituksen esityksestä, joka muuttunee. Esityksen lausuntoaika meni umpeen 10.10.
 
Euroopan Unioni rajaa tarkasti yritystukia, joten summamutikassa ei voi toimia. Hankintatuki ei saa ylittää 40 prosenttia dieselkäyttöisen ja sähkökäyttöisen hintaerosta. Tämä tarkoittaa siis, että yritys joutuu maksamaan vähintään 60 prosenttia kuorma-auton suuremmasta hankintasummasta.
 
Kuorma-auton hankintatukea voidaan maksaa yritykselle korkeintaan viidestä autosta.


 
MUUT TUET
Kaasukuorma-auton nykyistä hankintatukea on tarkoitus nostaa. Kun paineistettua kaasua käyttävän CNG-kuorma-auton hankintaan saa 7 500 euroa, kun tähän asti tuki on ollut 5 000 euroa. Nesteytettyä kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan saa 15 000 euroa, tähän asti 12 000 euroa.
 
Sähkökäyttöisen pikkupakettiautot hankintaan saisi 2 000 euroa, keskikokoisen 4 000 euroa ja suureen 6 000 euroa. Kaasukäyttöisen pakettiauton tuki olisi 2 000 euroa. Tukea voisivat hakea sekä yksityiset henkilöt että yritykset.
 
Tuki-infossa Autoalan Keskusliiton erityisasiantuntija Hanna Kalenoja nosti esiin ison pakettiauton ja kevytkuorma-auton rajapinnan. 3,5-tonninen voi olla käytännössä sama auto, onko se rekisteröity pakettiautoksi tai kuorma- autoksi. Ero hankintatuessa on 2 000 euroa.
 
Tukea annettaisiin 2 000 euroa enintään 50 000 euroa maksavaan sähköhenkilöautoon, mutta ei kuitenkaan ammattiliikenteeseen. Taksit jäävät siis ulkopuolelle.
 
Tukea voitaisiin myöntää 200 euroa, kun auto muutetaan etanolikäyttöiseksi ja 1 000 euroa, kun auto muutetaan kaasukäyttöiseksi.
 
Ensi vuoden alussa alkava hankintatukikausi yltää vuoden 2025 loppuun. Määrärahat voivat loppua aikaisemminkin, sillä hankintatukien kokonaispotti on seitsemän miljoonaa euroa. Eihän se julma summa ole.

Teksti: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ANDY-TRANS JA TI-KU
Antti Vihavainen ja vaimonsa Tiina Vihavainen heräävät aikaisin ja lähtevät omiin jakelutöihinsä. Välillä kuorma-autossa nukkuu heidän Åsa-tyttärensä.

IVECO T-WAY MAASTOSSA
Maastoajossa ei kehuta T-Way mallin raikasta ulkonäköä, vaan etenemis- ominaisuuksia. Alastulo on usein nousua hankalampaa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 07.12.2021 07:16 ]
feed-image Feed Entries