Tiia ajaa Kuljetus Laaksosen Trakkerilla

Sähköposti Tulosta PDF

27-vuotias Tiia Lähtinen on ajanut Kuljetus Laaksosella reilun vuoden.

Ajamaan oppii ajamalla ja maa-aineskuljetukset ovat asiakaspalvelua. Tiia Lähtisellä on muitakin rakentavia ajatuksia kuljettajan työstään.
 
Kuljetus Laaksosella ajava Tiia Lähtinen oli saapunut heinäkuiseen Himos Truck Show rekkanäyttelyyn viisiakselisella Iveco Trakkerilla. Eipä Himoksella muita Ivecoja sitten ollutkaan – eikä naiskuljettajiakaan montaa ollut.
 
27-vuotiaalla Tiialla on kahden vuoden kokemus maa-aineksien ajosta, joista viimeinen vuosi on vierähtänyt Pirkanmaalla pääkonttoriaan pitävän Kuljetus Laaksonen Oy:n kuljettajana. Kuljettajan ammattipätevyyden Tiia on hankkinut suorittamalla logistiikkatutkinnon Tampereella Tredussa.
 
- Ajamaan kuitenkin oppii vain ajamalla, toteaa Tiia Lähtinen.


10,7-metrinen pitkäakselivälinen viisikko on kuljettajan mielestä hieman kömpelö, vaikka takana onkin ohjaava teli.

”KUKAAN EI OLE NEUVOMASSA”
Tiia Lähtisen mielestä maa-ainesten ajo on huippuhommaa ja itsenäistä työtä.
 
- Ei siellä auton ohjaamossa ole ketään neuvomassa tai sanomassa, kun lähden vaikka montulta hiekkakuorma päällä. 42-tonnista kuorma-autoa käskytän silloin vain minä. Itse pitää tehdä päätökset, että painanko pehmeässä mäessä kaasun pohjaan vai vain puoleen väliin, kuljettaja kertoo.
 
- Tässä on hallittava myös asiakaspalvelu. Jos vien jonkun asiakkaan kesämökille hiekkakuorman, niin on osattava kertoa, että kestääkö hänen mökkitiensä auton painon vai ei. Ja sitä ennen on tietenkin osattava arvioida sen tien kantokyky. Ei tää oo urpojen hommaa alkuunkaan, jatkaa Tiia Lähtinen.
 
Yksinäistäkään kuljettajan työ ei Tiian mielestä ole. Useamman auton kuljetusliikkeessä on osattava työskennellä myös tiiminä.
 
- Laaksosella meillä on erinomainen tiimi, Tiia Lähtinen arvioi.


Pitkälavaisen saa helposti kaadettua kipattaessa, jos lavaan on jäätynyt kiinni maata epätasaisesti tai kippauspaikka ei ole riittävän tasainen. Näin ei ole Tiialla käynyt.

MIELLYTTÄVÄ JA KÖMPELÖ
Oranssiseksi koristellun Iveco Trakkerin kuljettaja kertoo olevan miellyttävä ajettava. Kuusisylinterisessä 410-heppaisessa moottorissa riittää hänen nuppiajoihinsa riittävästi potkua, vaikka yleisesti 5-akseliset ovat tehokkaammalla moottorilla.
 
Miinuksena 11-metrisessä autossa on kömpelyys, takaohjaavasta telistä huolimatta.
 
- Monet maansiirtoautot ovat metrin lyhempiä. Perän saa kyllä menemään lähes millaiseen solaan haluaa, mutta autoa veivatessa on huomioitava, että pitkän auton etupää liikkuu sivusuunnassa useita metrejä, Tiia kuvailee.
 
Ivecon maasto-ominaisuudet, korkea maavara ja suuri lähestymiskulma korkealla etupuskurilla saavat Tiialta kiitosta.



KUUNTELE IVECON ALPPITORVIA

Ivecon katolla on alppitorvet, joiden soundeja Tiia esitteli Himoksen näyttelyssä. Myös tien varrella heiluttavia lapsia Tiia tervehtii alppitorvien soinnilla.
 
Himoksella lapset pääsivät vuorollaan Ivecon ohjaamoon soittamaan alppitorvilla mm. Daruden biisin Sandstorm. Jos haluat kuulla alppitorvia ja nähdä muitakin näyttelyautoja, katso Himos Truck Show video. Ja muista liittyä Ajolinjan somekanavien seuraajiin!

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

NORDIC TROPHYN PARHAAT
Trailer Trucking Festival kokosi Pohjolan parhaat taistelemaan arvostetusta rekkarakentelupystistä. Ja tulihan se odotettu voitto Kuljetus Ristimaan tiimille.

KAAKON MUONITTAJA
Ensin oli Veljekset Piiparinen, nyt on Piiparisten sisarusten VP-Kuljetus. Enimmäkseen ajetaan elintarvikkeita.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 27.10.2021 16:54 ]
feed-image Feed Entries