Lyhyttä ja pitkää

Sähköposti Tulosta PDF

Oona Tuuri (laskutus ja ajojärjestely), Toni Kuhanen (yleismies), Sami Paljakka (kuljetussuunnittelija), Petri Suomalainen (mekaanikko), Jari Tuuri (kuljetusyrittäjä) ja Saana Tuuri (laskutus ja ajojärjestely). Taloushallinnosta vastaava Kirsi Tuuri puuttuu kuvasta.

Tuuri Kouvolassa ei halua tukeutua vain Scaniaan. Siksi DAF tuli taloon.

Ajolinja kävi Kuljetus Tuurilla Kouvolassa nelisen vuotta sitten. Silloin oli kuorma-autokalustoa 22, nyt 30. Kalusto on jakaantunut puoliksi jakoautojen ja isojen autojen kesken.
 
Scania on edelleen päämerkki ja sen asema ei taida olla pahemmin uhattuna. Kun Ajolinja vieraili Tuurilla huhtikuussa, kaksi 540-Scaniaa oli juuri tilattu.
 
- Tulevat katkaistavalla telivedolla, kahdella etuakselilla, Jari Tuuri sanoo.
 
Seinäjoella asennettavaa nostettavaa kakkosakselia ei Scaniaan otettu, koska se olisi tarkoittanut 20 000 euron lisähintaa.
 
- Scaniat menevät pienellä polttoaineella, Tuuri sanoo R500-Scanioista, joita on vajaa kymmenen.
 
Isoja Mercedes-Benz Actroksia on kolme. Miksi niitä ei ole tullut lisää?
 
- En tiedä, onko se meillä muoti-ilmiö, mutta kuljettajat ovat mieltyneet muihin merkkeihin, Tuuri sanoo.
 
Viime vuoden lopulla yhdestä Actroksesta hajosi SCR-järjestelmän tietokoneboksi (4 500 €). Sen toimitus kesti normaalia kauemmin eli yli kaksi viikkoa, jonka ajan auto seisoi. Tavallisesti ohjainlaite ohjelmoidaantehtaalla ja silloin se on parissa päivässä Suomessa.
 
Uusin Actros, reilu vuoden vanha, on kamerapeileillä. Vaihtoon menneestä nostettiin nousukapellilava uuden alustan päälle. Se kävi heittämällä, kiinnitysreiät ja rengassyvennykset osuivat kohdalleen.
 
Tuurilla ollaan kerran vaihdettu kapellilava toisen automerkin päälle ja se kävi kalliiksi. Lavan pohjaa jouduttiin muuttamaan reippaasti, jotta lava saatiin paikoilleen.
 
Yhteen merkkiin Kuljetus Tuurilla ei haluta tukeutua, jotta Scania-myyjän elämä ei tulisi liian helpoksi. Pitkälti siksi XF-DAFrahtiautoja tuli taloon kaksi, jotka lähtivät liikenteeseen vuoden alusta.
 
- Haluttiin kokeilla ja hintakin oli kohdallaan, Jari Tuuri kertoo.
 
Joku merkitys on silläkin, että automyyjä Ilpo Varha on tuttu pitkältä ajalta. Häneltä Jari Tuuri osti aikanaan Renaulteja ja Sisuja. Lisäksi Varha on Kouvolasta.
 
- Ajettavuus on tosi hyvä, kuljettajat ovat tykänneet, Jari Tuuri kertoo.
 
Tahvoissa on Kaupen korit, kuten muissakin Tuurin isoissa autoissa. Kaupen Pekka Laihon kanssa on tehty vuosikymme- niä yhteistyötä. Kun koritehdas on lähellä, remontit onnistuvat helposti.
 
Keskiraskasta LF-DAF jakoauta tuli Tuurille leipäjakeluun viime kesänä kolme. Autoissa on Fokorin korit. LF-malli on Suomessa harvinaisuus, sillä niitä meni viime vuonna rekisteriinvain kuusi kappaletta.
 
Vaihtoon meni Atego-Mersuja,joihin kyllä oltiin tyytyväisiä kuljettajia myöten.
 
- Se nyt vain meni näin. Hintakin vaikutti, Jari Tuuri perustelee LF-DAF kauppaa.
 
Jako-DAF on osoittautunut hiljaiseksi menijäksi. Tuuri muistuttaa, että LF-DAF on samalla hytillä kuin Volvo FL ja Renault D. Mutta eivät LF:t murheetta ole menneet.
 
- Ureavikoja. On samaBoschin urealaitteisto kuin muissakin autoissa, Tuuri sanoo.
 
Katse on kääntynyt vikatapauksissa DAF-merkkikorjaamoon, Kouvolan Truck Serviceen. Se on paikkakunnan tunnetun rekkavaraosaliikkeen Tarvike-Aholan korjaamo.
 
Ivecot katosivat aikanaan Tuurilta, kun jälkimarkkinointi Raskoneella ei pelannut. Iveco- myyjää Timo Akkasta kehutaan vieläkin. Saa nähdä, miten DAF- jälkimarkkinointi toimii pitemmän päälle.

Teksti ja kuva: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

VUODEN ÄRJYIN 2023
Ajolinjan Ärjykisan voittaja on Kuljetusliike K. Salosen Scania R 660. Voittajan kanssa perattiin Scania-maailmaa.

POHJANMAAN POTTER
Topi Niinimaan maltillisella budjetilla rakennellut autot ovat rohmunneet näyttelyissä pokaaleja. Vakava loukkaantuminen ei vienyt intoa yrittäjyyteen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 29.03.2024 01:57 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki