Vaikeuksista voittoon

Sähköposti Tulosta PDF

TransHartikaisen FH-Volvo on ”old school”-henkinen, yksi näyttävimmistä suomalaisista Volvoista.

TransHartikainen autoilee FH16-550 Volvolla. Ensin alkoi Volvo kuluttamaan hirveitä. Sitten tuli loparit ajopaikasta. Näistä vastoinkäymisistä on kuljetusyrittäjä Tuomas Hartikainen selviytynyt.

Kuljetusyrittäjä Tuomas Hartikainen oli saanut 10.6. iltapäivällä purettua kertopuukuorman Raahen satamaan. Kuorma oli lastattu Punkaharjulta Metsä Woodin tehtaalta.
 
- Olen maanantaista perjantaihin reissussa, kertoo Maskussa asuva Tuomas Hartikainen puhelimessa matkalla Kokkolaan.
 
TransHartikainen Ky on perustettu vuonna 2004, jolloin Tuomas Hartikainen aloitti autoilun 24-vuotiaana. Isä ja äiti ovat myös mukana yrityksen toiminnassa.
 
- Isällä on omia juttuja Kajaanissa ja äiti hoitaa talouspuolen asiat, ettei maailmalle lähtenyt tuhlaajapoika ajaudu vararikkoon, Hartikainen kertoo.


Tuomas Hartikainen, kuljetusyrittäjä. (Kuvalähde: Ajolinjan arkisto.)

MONOA DHL:ltä
TransHartikainen on ajanut viime elokuusta Ajomestarien alihankkijana. Veturi Volvo FH16-550 on TransHartikaisen, B-junan kärryt Ajomestareiden.
 
B-linkki, VAKin valmistama V-Slider, on 10,4-metrisellä korilla ja sen perässä on 13,4-metrinen puoliperävaunu. Yhteismittaa yhdistelmään tulee 28 metriä. Työnä on ajaa teollisuuden raaka-aineita ja lopputuotteita.
 
Nokialainen Ajomestarit on perustettu vuonna 1964.
 
- Heillä on samat vanhat asiakkaat. Hienosti ovat hoitaneet hommat. On sopivankokoinen toimija, täällä on ihmisarvoisempaa toimintaa. Isommassa sitä on vain rekisterinumero listassa, Tuomas Hartikainen arvioi.
 
Kuljetusalan armottomuudesta Hartikaisella on omakohtainen kokemus. Hän sai vuosi sitten monoa DHL:tä, jonka ajoja Tuomas Hartikainen oli ajanut 15 vuotta.
 
- Henkilökemia ei toiminut, sinne tuli uusia henkilöitä päättäviin asemiin, Hartikainensanoo.
 
Siipi oli maassa. Hartikainen ajatteli lopettaa autoilun.
 
Kuukauden päivät Hartikainen ajoi tutulla yrittäjällä, halikkolaisella Pertti Puhakalla (P. Puhakka Transport). Sitten hyvän ystävän avustuksella Hartikainen sai uuden työn Ajomestareilta.
 
- Tämä oli hieno mahdollisuus jatkaa autoilua ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Keikat on suunniteltu niin, että pääsen perjantaina kuorma päällä lähelle kotia, Hartikainen kertoo.


Tuomas Hartikainen ajaa yleensä 28-metrisenä. Hän haluaa lähettää terveisiä ystävälleen Seppälän Kaitsulle Kajaaniin, Ajolinjan tilaajalle.

HIRMU KULUTUS
TransHartikaisen Volvo on ollut liikenteessä pari vuotta. Kilsoja on mittarissa 300 000 km.
 
Ensimmäiset 50 000 kilometriä meni hyvin. Sitten alkoi polttoaineen kulutus lisääntyä ja lopulta se oli 60 l/100 km pelkkä puoliperävaunu perässä.
 
Kuukausien päästä kulutusongelmaa tutkittiin Liedon Volvo Truck Centerissä pari viikkoa. TransHartikainen sai vara-auton tilalle, mutta mitään ei löytynyt. Ongelman selvittelyä hankaloitti Volvo Truck Centerissä se, että Volvo oli Wetteri Powerin myymä.
 
- Mitään kantaa ei oikein otettu, pyydettiin ottamaan yhteyttä auton myyjään Wetteriin, Hartikainen sanoo.
 
Volvon maahantuontiinkin oltiin yhteydessä. Tekninen asiantuntija ehdotti, että Volvoon pitäisi laittaa tuulihöylä, isommat renkaat ja harvempi perä. Hartikainen piti ehdotuksia järjettöminä, koska olihan auto pelannut 50 000 km ihan hyvin ja kohtuukulutuksella (On 295/60-renkaat ja 80 km/h:ssa kierroksia 1100)
 
Lopulta pinnat menivät niin tiukalle, että Volvon silloinen Länsi-Suomen aluepäällikkö huusi pää punaisena. Näin Tuomas Hartikainen kertoo.
 
Mielessä kävi, että auto pitää vaihtaa.
 
- Autonvaihto ei käynyt Volvolle, koska autolla oli ajettu niin vähän ja se oli lähes uusi. Suoralla kaupalla olisi uuden voinut ostaa ja jättää vanhan auton seisomaan. Ylimääräistä polttoainekulua tuli 2 000 euroa kuukaudessa ja sillä olisi maksanut uutta, Tuomas Hartikainen sanoo.
 
Keskusteltuaan asentajatuttujen kanssa Hartikaisella välähti. Jos tankissa olisi vaikka epäpuhtautta.
 
- Vanhassa Volvossani oli imusiivilässä sukka ja se meni tukkoon. Sain selville, että tässä uudessa on tankissa vain karkea sihti.
 
Tullessaan keikalta Hartikainen ajoi Motonetiin ja osti neljä purkkia dieseljärjestelmän puhdistusainetta.
 
- Laitoin ne tankkiin ja pian alkoi vetämään paremmin, Hartikainen kertoo.
 
Liedon Volvo Truck Centerissä tankki ja karkea sihti putsattiin. Sieltä löytyi mustaa mönjää. Siitä ei ole vieläkään selvyyttä, mistä epäpuhtaudet ovat peräisin - ei kuulemma polttoainemittarin kautta, säiliöissä on sihdit.
 
Kulutus tippui normaalilukemiin. Polttoaineenkulutus ehti olla noin 30 000 km korkeissa lukemissa…
 
- Tämä on kesän lapsi, kuluttaa nyt 45 litraa sadalla täysillä painoilla B-linkin kanssa, Hartikainen kertoo.
 
Lopullinen niitti Liedon Volvo Truck Centerin arkkuun oli tuulilasin vaihto. Vettä alkoi vuotaa sisälle ja se hajotti etukameran. Uusi tuulilasi tilattiin ja siitä piti tulla ilmoitus, mutta sitä ei koskaan tullut. Niinpä Hartikainen vaihdatti tuulilasin Wetteri Powerilla.
 
- Volvo Truck Centeriin on luottamus mennyt täysin. Volvo on pelannut kuitenkin niin hyvin, että seuraavakin auto voi aivan hyvin olla Volvo. Huolletaan se sitten Kajaanin Wetterillä, siellä palvelu ja homma toimii, Tuomas Hartikainen kertoo.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Tuomas Hartikainen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

NORDIC TROPHYN PARHAAT
Trailer Trucking Festival kokosi Pohjolan parhaat taistelemaan arvostetusta rekkarakentelupystistä. Ja tulihan se odotettu voitto Kuljetus Ristimaan tiimille.

KAAKON MUONITTAJA
Ensin oli Veljekset Piiparinen, nyt on Piiparisten sisarusten VP-Kuljetus. Enimmäkseen ajetaan elintarvikkeita.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 27.10.2021 16:55 ]
feed-image Feed Entries