Siviilissä säiliöauton rattiin

Sähköposti Tulosta PDF

Arttu Partanen on hakenut polttoainekuorman Pironetin säiliöyhdistelmällä Kokkolasta. Ensimmäinen purkupaikka on Nesteen Soinlahden D-pisteellä Iisalmessa.

Kuljettajakoulutus Kosonen koulutti ilmavoimissa ja Pironetin rekrykurssilla Arttu Partasta, josta tuli säiliökuljetusten ammattilainen.
 
Sotilaskuljettajia valmistuu ilmavoimien joukko-osastoille sekä maavoimille Utin jääkärirykmenttiin kaksi kertaa vuodessa järjestettävältä kuljettajakurssilta.
 
Koulutus sisältää BECE-luokan ajokorttiopetuksen, perustason ammattipätevyyskoulutuksen ja ADR-koulutuksen. Laivuekuljettajiksi valitut saavat pätevyyden toimia lentokentällä polttoaine-, puhdistus- ja laitehuoltotehtävissä.


Tässä on meneillään sotilaskuljettajien ajokortti- ja ammattipätevyyskoulutusta Tikkakoskella.

Ilmavoimien sotilaskuljettajaksi voi hakeutua Lapin lennostoon Rovaniemelle, Satakunnan lennostoon Pirkkalaan, Karjalan lennostoon Kuopioon, Ilmasotakouluun Tikkakoskelle tai maavoimiin Utin jääkärirykmenttiin. Palvelusaika on 347 vuorokautta.
 
Kuljettajakoulutukseen valinnassa katsotaan eduksi C- tai CE-luokan ajokortti tai esimerkiksi logistiikan, metsäkone- tai maarakennusalan perustutkinto. Motivaatiota pidettään myös erittäin tärkeänä.


Puolustusvoimilla on ajanmukainen säiliöautokalusto.

PERUSKOULUTUS TIKKAKOSKELLA
Ilmavoimiin valitut kuljettajat astuvat varusmiespalvelukseen Ilmasotakouluun Tikkakoskelle, jossa suoritetaan sotilaan peruskoulutuskausi.
 
Peruskoulutuksessa tai heti sen jälkeen suoritetaan C-luokan ajokortti niille, joilta se puuttuu.
 
Peruskoulutuskauden jälkeen käydään reilu 10 viikkoa kestävä sotilaskuljettajakurssi, sekin Ilmasotakoulussa. Kurssilla suoritetaan CE-kortti, osa ammattipätevyyskoulutuksesta luokkaopetuksena ja käytännön harjoituksia rastikoulutuksessa. Kenellä on jo käytynä perustason ammattipätevyyskoulutus, heidän osaamistaan täydennetään ammattipätevyyden jatkokoulutuksella.
 
Sotilaskuljettajakurssin jälkeen kuljettajat siirtyvät joukko-osastoon, jonne he ovat erikoisjoukkohaussa päässeet. Siinä ollaan loppupalvelusaika, toimien sotilas- tai laivuekuljettajana.
 
Siellä suoritetaan myös 280 tunnin ammattipätevyyskoulutus loppuun.


Kososella on ammattiliikenteessä Scania- vetoinen rahtiyhdistelmä. Näin koulutusyrityksellä pysyy tuntuma kuljetusalaan.

HYVÄT LÄHTÖKOHDAT ARMEIJASTA
- Sotilaskuljettajan monipuolinen koulutus sekä vaativat ja vaihtelevat kuljetustehtävät tarjoavat hyvät lähtökohdat saada kuljetusalan työ- tai opiskelupaikka palvelusajan jälkeen, kertoo kuljettajakouluttaja Ville Kosonen Kuljettajakoulutus Kosonen Oy:stä.
 
Eräs Tikkakoskella sotilaskuljettajakoulutuksen käynyt on iisalmelainen Arttu Partanen, jolla oli suurta kiinnostusta säiliökuljetuksia kohtaan. Hän pääsikin armeijan jälkeen iisalmelaisen Kuljetusliike Pironetin rekrytointikoulutukseen, kun tarvittiin säiliöautonkuljettajia Nesteen polttoainejakeluun.
 
Kouluttajana toimi iisalmelainen perheyritys Kuljettajakoulutus Kosonen, joka oli Arttu Partaselle tuttu jo sotilaskuljettajakurssilta. Kosonen on toiminut neljä vuotta puolustusvoimien koulutuskumppanina Ilmasotakoululla Tikkakoskella ja Karjalan Lennostossa Rissalassa.
 
- Polttoainekuljetuksissa nykyinen säiliötekniikka ja öljy-yhtiöiden pitkälle viedyt turvallisuustoimenpiteet asettavat kuljettajille monia pätevyysvaatimuksia. Niiden oppiminen ei ole tavallisessa kuljettajakoulutuksessa helppo saavuttaa, kertoo Ville Kosonen.



Kuljettajaopetuksen perusasiat eivät muutu. Liikenneopettaja ja turvallisuusneuvonantaja Timo Kosonen puhdistaa ADR-merkintöjä nyt ja 40 vuotta sitten.

RÄÄTÄLÖINTIÄ
Iisalmelainen Kuljettajakoulutus Kosonen tekee perinteisen ajokorttiopetuksen lisäksi direktiivikoulutuksia ammattikuljettajille. Raskaan kaluston koulutusta annetaan Savossa ja Keski-Suomessa.
 
- Kehitämme koko ajan uusia koulutusmalleja vanhojen hyvien rinnalle, Ville Kosonen sanoo.
 
Päivän sana on koulutuksen räätälöinti kuljetusyrityksen omiin tarpeisiin. Se onnistuu, kun kouluttajilla on vahva ammattitaito ja alan kokemusta. Ville Kososen mukaan heiltä löytyy molempia.
 
Perheyrityksen on perustanut nykyisen toimitusjohtajan isä Timo Kosonen, joka on opetustoiminnassa edelleen mukana. Työntekijöitä on yhdeksän.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Kosonen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

NÄYTTÄVÄT NOSTURIT
Palfinger, Cormach, Effer ja Fassi. Volvot ja Scaniat. Näitä löytyy Tuusulan Ristikivestä, Petri Nordström Oy:n perheyritykseltä.

LASTUTUS KURIIN!
Tiesitkö että päästö- manipuloinnilla Euro 6 auton päästöt tuhatkertaistuvat. Nyt leikille halutaan päätös. Lue mitä virkamiehet ovat viisaudessaan keksineet.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.02.2021 21:18 ]
feed-image Feed Entries