Mainospalkki

Pakettisprintteri

Sähköposti Tulosta PDF

Kahdella Sprinterillä.

Kuljetusyrittäjä Kirsi Saarelainen ei ehdi taukoja pitää, kun jaettavana on kolme kuormaa Postin paketteja Siilinjärven keskustaan.
 
Nilsiäläinen Kirsi Saarelainen oli kasvattanut lapset kouluikään, työtä ei ollut. Niinpä hän päätti käydä tavaraliikenteen yrittäjäkurssin. Sen Saarelainen kävi Kuopiossa, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n pitämänä.
 
- Ajatus oli, että työllistän itseni, Kirsi Saarelainen tuumaa.
 
Ja niin siinä kävikin. Vuonna 2007 perustettiin Kuljetuspalvelu Saarelainen. Kommandiittiyhtiöön lähti mukaan taustalle aviomies Pekka Saarelainen, joka oli päässyt eläkkeelle Kemiran lannoitetehtaalta 60-vuotiaana. Hänellä oli työkokemusta ennen 33 vuoden tehdasuraa kymmenen vuotta puuautokuskin töistä.
 
Ensin Kirsi Saarelainen lähti ajamaan ruokakuljetuksia Nilsiän kouluille, päiväkoteihin ja vanhuksille. Ajokkina oli vähän käytettynä hankittu Sprinter-Mersu.
 
Vuonna 2012 lähdettiin ajamaan ruokakuljetuksia Sililinjärvelle, kun kilpailutuksen tuloksena yksi lohko jäi Saarelaiselle. Vuonna 2016 tuli seuraava kilpailutus ja sen Posti voitti. Saarelainen jäi Postille alihankkijaksi.
 
Ruokia ajettiin kahdella Sprinterillä, joista toisella aivan joka päivä. Se tarkoitti, että Kirsi-äiti oli ratin takana niin jouluna kuin juhannuksenakin.
 
KYMMENEN KIIREISTÄ TUNTIA
Nyt elokuussa Saarelaisen työkuviot kokivat mullistuksen. Ruokakuljetusten kilpailutuksen voitti Savon Kuljetus, joka alkoi hoitaa ruoka-ajoja osakkaidensa kalustolla.
 
Kuljetuspalvelu Saarelaisen erilliskoriselle Sprinterille järjestyi ajopaikka Postin pakettikuljetuksissa. Jakelualueena on Siilinjärven keskusta.
 
- Olen pyörinyt siellä kahdeksan vuotta. Osoitteet ovat tuttuja, Kirsi Saarelainen sanoo.
 
Aamupuuron jälkeen Kirsi Saarelainen ajaa kotoa 30 kilometrin päähän työpaikalle. Kello 7.30 otetaan kyytiin ensimmäinen lajiteltu pakettikuorma. Se on usein 5-6 rullakkoa. Lisäksi mukaan otetaan yritysten posteja.
 
Toinen kuorma, isompi, vedetään kyytiin kymmenen maissa. Ja sitten taas jakeluun. Kello 11 viedään ateriat hoitokotiin.
 
Kello 14 lastataan reilu puolenkymmentä pakettirullakkoa, jotka puretaan Smart-pakettiautomaatteihin. Siinä sivussa haetaan lähtevät postit muutamasta yrityksestä.
 
Jakelukuljettajan työpäivä on ohi kello 17.00-17.30.
 
- Harvoin tulee käytyä syömässä, pitäisi olla puoli tuntia aikaa. Syön yleensä leipäpalasia ja hedelmiä työn ohessa, Kirsi Saarelainen kertoo.
 
Koska työkaluna on pakettiauto, digipiirturi ei ole vaatimassa taukoa.


Kirsi Saarelainen.
 
Pekka Saarelainen kertoo laittaneensa äskettäin pakettiautomaattiin 60 kilon kytkinpaketin. Ennen painorajana on 30 kg, eipä ole enää.
 
Jos asiakas on tilannut vaippapaketteja kotiinsa hissittömän talon neljänteen kerrokseen, sinnehän tilaus on tietysti toimitettava.
 
Saarelaisen toisella Sprinterillä, peltikylkisellä, ei ole tällä hetkellä vakioajoa. Muuttoja ja muita tilauskuljetuksia on kuitenkin niin paljon, että toimettomana ei pitkiä jaksoja tarvitse olla.
 
- On hyvä olla vara-auto Postin töihin. Vuokra-autoa ei täältäpäin löydy ja miten sellaisen saisi äkkiä aamuksi, Pekka Saarelainen tuumaa.
 
Postipaketteja ei voi jättää jakamatta. Siilinjärven postikeskuksessa Saarelainen on ainoa ulkopuolinen alihankkija ja vastaa pääosaltaan pakettitoimituksista. Keskustan ulkopuolelle haja-asutusalueelle Postin omat VW Caddyt ja yksi Transporter vievät postijakelun yhteydessä paketit.
 
Kilsoja kertyy Postin jakelussa 60-70 kilometriä päivässä. Lähes saman verran kertyy päivässä kotimatkoista.
 
Saarelaisella ei ole vakituista perheen ulkopuolista työntekijää, mutta tuuraaja on.
 
”EI SPRINTERIÄ PAREMPAA”
Mutta miksi autona on Sprinter?
 
- Parempaa ei ole löytynyt, Pekka Saarelainen toteaa.
 
Erilliskorinen Sprinter on vuodelta 2018. Kilsoja oli hankintahetkellä 10 000 km, nyt on 40 000 km. Kori on Pajakulmalta, perälauta on Zepro 750. 156-heppaisella koneella kulutus on ollut 12.
 
Peltikylkinen 169-heppainen on vuodelta 2019. Sen tavaratilaan saa rullakot tarvittaessa irrotettavia ajosiltoja pitkin.
 
Takuuhuollot teetetään Kuopion Veholla. Muuten kunnossapitoa hoitaa Autokorjaamo Vartiainen, joka ottaa Saarelaisen aikataulutettua kalustoa työn alle tarpeen vaatiessa yölläkin.
 
Öljynvaihtoväli on Sprinterissä 40 000 km, mutta Saarelaiset vaihdattavat öljyt taajempaan eli 10 000 -15 000 km välein.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-SCANIA TIENPÄÄLLÄ
Sen moottorin ääntä ei ole eristetty. Sen veto näkyy suurena keskinopeutena. Sellainen on maailman tehokkain dieselkuorma-auto.

A2B FINLAND
Helsinkiläisen jakeluyrityksen ympäristöasiat eivät ole jääneet pelkiksi puheiksi. Kaikki 50 jakeluautoa kulkevat hiilineutraalisti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 25.11.2020 16:30 ]
feed-image Feed Entries