Mainospalkki

"Kamerapeilejä en antaisi pois"

Sähköposti Tulosta PDF

Saarikalle Oy tuli Härmän näyttelyyn tuoreella Mersullaan. Näytillä oli toinenkin Kosken Autokuljetuksen ajossa oleva, Ri-Pe Transin Scania.

Vuoden yrittäjyyden jälkeen ilmajokelaisen omistajakuljettajan oli aika hankkia uusi auto. Se oli uusilla härpäkkeillä varusteltu Mercedes-Benz Actros 2653.
 
- Soitin randomina Risto Lehdolle. Hän käski tulla käymään neuvottelemaan, ilmajokelainen omistajakuljettaja Arttu Saarikalle muistelee Power Truck Meeting rekkanäyttelyä edeltävänä iltana yrittäjäuransa alkua.
 
Päästiin pomon kanssa sopimukseen ja vuoden päivät on ajettu Kosken Autokuljetuksen leivissä. Sitä ennen Saarikalle ajoi Finnilällä ja Hietaniemen Kuljetuksella - molempien kalustoa oli myös esillä Power Truck Meetingissä.
 
- Lupakurssin kävin jo yli kymmenen vuotta sitten, Arttu Saarikalle kertoo.
 
Saarikalle on yrittäjäperheestä. Isällä on rakennusliike.
 
Ensimmäinen yrittäjäuran ajopeli oli FH480- Volvo vuodelta 2008, työnantajalta ostettu.
 
- Se oli talon vanhin auto. Sillä oli halpa lähteä liikkeelle. Volvossa oli rankasti mittarissa, kun luovuin siitä, Saarikalle kertoo.
 
Ajosuoritetta oli kertynyt Volvoon vaihtoikään mennessä lähemmäs 1,4 miljoonaa kilometriä. Uuden ajokin hankinnassa oli vaihtoehtoina DAF, MB ja Scania.
 
- Ei ollut Volvo, koska en tykännyt siitä, Artturi Saarikalle kertoo.


Arttu Saarikalle oli näyttelyä edeltävänä iltana Radio Novan Yöradion haastattelussa.
 
RAHA RATKAISI
Miksi tuli Mercedes-Benz Actros 2853?
 
- Lompakko ratkaisi. Vakuutuin sen kokonaistaloudellisuudesta, yrittäjä sanoo.
 
Moottoriksi valikoitui vahvin 13-litraisen versio, 530-heppainen. Hytti on suurin mahdollinen eli Gigaspace. Keulaan tuli RST-Steelin karjapuskuri. Kokonaisuus on suurta ja komeaa.
 
Päällirakenteena ovat Kosken Autokeskuksen tytäryhtiön KRT Trailerin valmistamat kapellit. Toki Mersun perään on myös kärry, kapelleilla sekin. Lastaukseen on ajosillat.
 
- Kuljetan pääosin traktoreita, Artturi Saarikalle kertoo.
 
Lisäksi ajetaan rakennustarvikkeita.
 
PEILINÄYTÖT
Saarikallen Actros-Mersussa on sivupeilien sijaan A-pilarissa kameranäytöt.
 
- En antaisi niitä enää pois, Saarikalle tokaisee.
 
Syvyysterävyys ei ole näytöllä yhtä hyvä kuin perinteisissä peileissä. Ei ole kolmeulotteista vaikutelmaa.
 
- Apuviivat jeesaa. Nyt etäisyyden pystyy arvioimaan kuin perinteisillä peileillä, omistajakuljettaja kertoo.
 
Kameranäytöt tulevat etuuksiin pimeällä. Sen hyvyyttä metsäpäässä on kehunut Saarikallelle tuttu puutavara-autoilija.
 
- Kameran linssit keräävät valoa, Saarikalle sanoo.


Mersun kyydissä kulkee pääosin traktoreita. Rekkanäyttelyssä saattoi ihailla myös suomalaisvalmisteista Valtraa.

AUTOMAATTIAJOA
Uuteen Mersuun on saatavilla automaattisen ajamisen toimintoja ja niitä on myös Saarikallen ajokissa. Esimerkiksi kiertoliittymät ja risteykset voidaan ajaa ilman kuljettajan puuttumista.
 
- Tärkeää on saada säädöt kohdalleen, silloin mutka-ajokin toimii ihan ookoo. Mitä suurempi kuorma, sen paremmin toimii, Arttu Saarikalle toteaa.
 
Tyhjällä autolla yrittäjä ajaa pelkällä maastontuntevalla vakionopeudensäätimellä.
 
Kehitettävää toki on. Nopeusrajoitus eli ajonopeustieto haetaan kartta-aineistosta, joka ei ole aina ajan tasalla.
 
- Auto saattaa jarruttaa välillä turhaan 80 km/h alueella 60 km/h nopeuteen, Saarikalle kertoo.
 
Kun kartalta haettu nopeusrajoitus on esimerkiksi 80 km/h, auto pitää juuri sen ajonopeuden. Kun monitoimiratista säätää nopeutta lisää esimerkiksi 3 km/h, tämä tieto ei jää muistiin. Kun seuraavan kerran ajetaan taas automatiikalla 80 km/h, nopeuslisän joutuu säätämään manuaalisesti.
 
- Tähän saisi tulla muutos, Saarikalle toteaa.
 
Kokonaisuutena automaattisen ajamisen toiminnot ovat plussaa. Sitä on Saarikallelle kehunut myös Aki Sammaliston porukka.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-SCANIA TIENPÄÄLLÄ
Sen moottorin ääntä ei ole eristetty. Sen veto näkyy suurena keskinopeutena. Sellainen on maailman tehokkain dieselkuorma-auto.

A2B FINLAND
Helsinkiläisen jakeluyrityksen ympäristöasiat eivät ole jääneet pelkiksi puheiksi. Kaikki 50 jakeluautoa kulkevat hiilineutraalisti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 25.11.2020 16:32 ]
feed-image Feed Entries