Kierrätystä, omaa tekoa

Sähköposti Tulosta PDF

Elokuussa ei ollut vielä kilpiä.

Mika Nukala on päällirakentanut kaksi R650-Scaniaa kustannustehokkaasti – itse. Ristimaa Customsin perusmaalaus antoi lopullisen näyttävyyden.
 
Kuljetus Nukalalla Kauhavan Alahärmän Voltista oli Power Truck Meeting rekkanäyttelyssä kaksi tuoretta R650-Scaniaa. Vanhempi oli rekisteröity tammikuussa, uudempi oli vielä ilman kilpiä.
 
Kuljetusyritystä vuodesta 2011 vetänyt Mika Nukala ei ole aiemmin ulkonäköön erikoisemmin panostanut. Hänen isänsä Mikko Nukala puolestaan muistetaan yhtenä uranuurtajana suomalaisessa rekkacustomkentässä.
 
- On maalattu, Mika Nukala vahvistaa.
 
Kauempaa katsottuna nykyisin ei aina tiedä, mikä auto on maalattu ja mikä on teipattu.
 
Uusien Scanioiden maalauksen takana on Ristimaa Customs. Siellä on maalarina Teemu Sarvela, jonka isän Heikki Sarvelan osaomistama MS-Team maalausfirma oli aikanaan lähes poikkeuksetta Pohjanmaan näyttävien rekkojen takana. MSTeam perusmaalasi Nukalan Mikonkin kalustoa.


Nosturina uusi Hiab Jonsered.

RAUTAA JA KIERRÄTYSTÄ
- Itse olen varustellut molemmat autot, Mika Nukala sanoo.
 
Näin tehty pitkälti jo 15 vuotta.
 
- Sähköjen ja hydrauliikan asennus vie eniten aikaa. Apurunkoa ei kauaa asenna, Nukala sanoo.
 
Teräksisen apurungon on kantannut Ateno Evijärveltä. Alucarilta on hankittu nosturin pukki ja tupet, telinkevennin ja joitain pisteosia (raput).
 
- Etusermi on tässä uudessa autossa Autovahinkokeskuksesta. Pankot ovat molemmissa autoissa sitä, mitä on kotoa löytynyt. Tämä on sitä kierrätystä, Mika Nukala toteaa.
 
Uudemmassa on pankkoina Terminatorit, vanhemmassa Extet.
 
Eikö alumiini olisi kevyempää?
 
- Ei ero enää iso ole, kun teräslaadut ovat kehittyneet ja ainevahvuudet ohentuneet,yrittäjä sanoo.
 
Uudemman Scanian apurunko on ainevahvuudeltaan kahdeksan milliä, vanhemmassa on kymmenen milliä.
 
- Vanhempi painaa Pietarsaaren tehtaan vaakalla ilman nosturia perävaunun kanssa 21 300 kiloa, Nukala kertoo.
 
Vaakalukemaa hän pitää hyvänä. Uudemman omapaino on kokeilematta.
 
Mutta eikö alumiinivanteilla saisi vielä pienempää omapainoa?
 
- Mitä enemmän laittaa rahaa, sitä kevyempää saa. Täytyy etsiä kultainen keskitie, Mika Nukala sanoo.


Kaksi mutteria pois, lokari irti ja sitten on tilaa ketjutukseen.

SÄHKÖTKIN ITSE LAITETTU
Hydrauliikkaletkut on asennettu niin, että ne ovat mahdollisimman helppo vaihtaa rikkoutumistilanteessa. Ei siis niin, miten letkut olisi ollut helpoin ensiasentaa paikoilleen. Huonosta esimerkistä on kokemuksia.
 
- Yhteen autoon vaihdettiin kerran hydrauliikkaletkua kuusi tuntia, kun oli kuorma päällä ja letku oli pahasti apurungon välissä, Mika Nukala sanoo.
 
Sähkötyöt ovat autoilija Nukalan mielestä helppoa tehdä, kun vain muistaa tilata auton oikeilla sähköisillä esivalmisteluilla. Ensinnäkin sulakerasiaan tarvitaan lisäpalikka päällirakenteita varten. Ja kojetauluun saa valittua kytkimiä päällirakenteita ja perävaunua varten oikeilla symboleilla Scanian laajasta valikoimasta.
 
Kolme isoa johtonippua tulee ohjaamon taakse etulokasuojan viereen. Siitä eteenpäin johtoasennukset Mika Nukala teki itse.
 
- Ostin irtonaiset johdot Scanialta niin sai oikeilla liittimillä, Mika Nukala kertoo.


Tammikuussa rekisteröity.

HARVOIN KETJUTUSTA
Kuljetus Nukalalla on talvisin ajossa kuusi puuautoa. Pihalla on lisäksi pari vanhempaa vara-autoa. Nukala ajaa Metsäliiton ja Junnikkalan sahan ajoja. Keräilyn vastuualue on lähinnä valtatie 14 länsipuolta, mm. Seinäjokea, Ylistaroa ja Lapuaa.
 
Miten on nyt ajoa?
 
- On piristynyt, Mika Nukala toteaa.
 
Keräilypaikoista Lapuan Simpsiö on ainoa isompi mäkinen alue.
 
- Viime talvena taisin ketjuttaa kerran, Nukala sanoo.
 
Ketjuja tarvitaan lähinnä silloin, kun on vesikaljamaa. Mika Nukala esittelee, miten ketjutus hoidetaan. Otetaan kaksi 24-millistä mutteria pois ja lokasuoja on minuutissa irti. Sitten on ruhtinaalliset tilat ketjujen asennukseen.
 
Nukalan uudet Scaniat ovat keppilaatikolla.
 
Kun Mika Nukala kokeili takavuosina automatisoitua Opticruisea, se tuntui hitaalta. Mutta kesällä hankitussa käytetyssä Scaniassa (vm. 2015) on Nukalan mielestä jo sen verran hyvin toimiva Opticruise, että tulevaisuuden hankinnat kallistunevat siihen suuntaan.
 
Scanian R650 on osoittautunut Kuljetus Nukalan ajossa taloudelliseksi. Vertailuautona on vanhempi R620, jonka kanssa ajettiin 550 kilometriä perätysten. Ylistarosta vietiin kuusitukkia Vilppulaan, sitten otettiin kuitua Lapualta ja purettiin Pietarsaareen.
 
- 650 vei kymmenen litraa sadalla vähemmän, Mika Nukala hämmästelee.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SULAVA SALAMA
Iveco S-Way on saanut paljon kehuja ulkonäöstään jopa vannoutuneilta valtamerkeillä ajavilta. Saukkosilla on luottoa Ivecoon, kokemusta on 90-luvulta asti.

POWER TRUCK MEETING
Kympin lipulla sai paljon nähtävää. Ajolinja raportoi Pohjanmaalta loppukesän rekkanäyttelystä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 21.10.2020 02:18 ]
feed-image Feed Entries