Koukkujen kuningas

Sähköposti Tulosta PDF

Kun Scanian kuutoskoneella päästään nyt 76-tonnisuuteen, ei ole pakko ottaa V8-legendaa.

Näyttävän Scania G540:sen varusteet ja tilbehöörit ovat automerkin omasta myyntivalikoimasta. Kiitos varustelusta menee Jyväskylään ja erityisesti Hämeenlinnaan.


Lisävarustelistalta on mm. Scania-tikatut penkinpäälliset, takaseinän ylälaatikot (näitä ei saa kaikkiin automerkkeihin) ja takaseinän valokyltti (kytkin kojetaulussa). Jääkaappi on vedettävä, pakastelokeroa kaipaavan on hankittava R- tai S-hytti. Iso-Dee puikoissa.

Maahantuojien esittelyautot ovat tyypillisesti hillitysti rakennettuja, vaikka lisävarustelistaa olisikin ahkerasti raksittu. Scania Suomi teki poikkeuksen ja sen vastaavaa revitystä saa hakea 40 vuoden takaa. Vuonna 1982 tehtiin Hot Emma, jonka Simo Riikonen motiivimaalasi - auto tunnettiinkin ympäri Eurooppaa.
 

Scania-kotkat ovat myös rengaspulteissa. Lisävarustelistalta nämäkin.

Toukokuussa valmistui Scania Suomen koukkuauto, joka sai nimen Kesäkoukku. Nimi on johdettu yhdestä aikaisemmasta esittelyautosta, puoliperävaunuyhdistelmästä, joka oli nimeltään Summer Truck (Kesärekka). Kesäkoukulla piti kiertää Suomen rekkafestareita Kesärekan tavoin, mutta korona lyyhisti suunnitelmat.


Kesäkoukun tuunaajat eli Helsingin myyjä Daniel ”Iso Dee” Ljungqvist sekä Hämeenlinnan kaverit asentaja Tuomo ”Tube” Jokela, varusteluvastaava Aleksi ”Allu” Ruponen ja varaosavastaava Valtteri ”Waltsu” Hietala.

Ja onhan Kesäkoukulla vielä uljaampikin nimi, King of the Hooks (Koukkujen kuningas). Tämä on kirjailtu Scanian perään.
 

VBG:n servokotelo piti mustata.

- Haluttiin tehdä näyttävä auto Scanian omista varusteista, kertoo auton projektipäällikkö, Helsingin alueen Scania-myyjä Daniel Ljungqvist.


Tekstit kertovat: King of the Hooks; koukkuautojen kuningas. It’s just a job, it’s a passion! Ei ole pelkkää työtä, on intohimoa.

Scanian varaosa- ja lisävarustepuolelta on Super-kyltti, puskurin alarauta, katon valorauta, led-valot (autossa ei yhtään halogeenia), kattomajakka, alppitorvet ja työkalulaatikot. Ja paljon muutakin.




Ruotsalainen Alf Petterson AB väittää tekevänsä Pohjolan laadukkaimpia työkaluaatikoita. Näyttäviä ovat kyllä. Rengasvälilaatikot on teipattu mustalla, näin ei pinta kiillä niin paljoa.

Aivan 100 % ei ole omasta hyllystä. Esimerkiksi mustaharmaat teippiraidat on toteuttanut Teippi-Z. Mikä on varustelussa omaa tai mikä ei, se on toisaalta veteen piirretty viiva, sillä saahan automyyjän kautta autoon oikeastaan mitä vain.


Supermax. Tehdasvalmiin Scanian tuotenimi. Saa koukkulaitteella tai puutavara- autona.

Koukkulaitepaketti asennettiin Jyväskylän Scanialla, josta tulee tehdasvalmiita autoja Supermax- päällirakenteella. Supermax-koukkuautot ovat aina Hiabin Multilift koukkulaitteella.


Multilift-koukkulaite suorityskykypaketilla. Tässä on lavan pikalasku (myös tyhjänä) sekä pikanopeus lavanvaihdossa.

Loppuvarustelu tehtiin Scanian Hämeenlinnan varustelukeskuksessa. Siellä helmestä hioutui timantti.


Paineilmalla vaatteet puhtaaksi ja fleda suoraan. Lisävaruste tämäkin.

- Auto saatiin tehtaalta kaksivärisenä. Koukkulaite on ensimmäinen kaksivärisenä Hiabilta tullut, Ljungqvist kertoo.
 


Koukkulaitteen käyttökapula. Johdotukset hyppäävät vielä silmille.

Ja sitten on vielä yksi tärkeä pointti.
 
- Matalalla ohjaamolla ja 13-litraisella koneella päästään 76-tonnin kokonaispainoon, Scania-myyyjä listaa.


Rekkanäyttelytasoa on myös hytin takana.
 
G-mallin lattia on 132 senttiä maasta (ilmajousisen ajokorkeus) eli kymmenisen senttiä R-ohjaamoa alempana. Vastaavasti moottoritunneli on ylempänä, mutta 32 senttiä ei tuo kuljettajan paikalle poterofiilistä.


7-tuuman näyttöön saa kahta peruutuskamerakuvaa: Aivan takaa ja hytin yläkulmasta.

Joissain Facebook-päivityksissä keulaa oli maristu liian matalaksi. Syynä lienee, että joissain lehdistökuvissa keulaa oli laskettu alas ilmajousituksella. Etupuskurin säätövara maasta on 25 - 41 senttiä. Ajokorkeus on 25 senttiä, mutta sitähän voi säätää.
 
Alustakorkeus on normaali. Matalampaakin on, mutta sitä tarvitaan lähinnä megavetureissa.






Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SULAVA SALAMA
Iveco S-Way on saanut paljon kehuja ulkonäöstään jopa vannoutuneilta valtamerkeillä ajavilta. Saukkosilla on luottoa Ivecoon, kokemusta on 90-luvulta asti.

POWER TRUCK MEETING
Kympin lipulla sai paljon nähtävää. Ajolinja raportoi Pohjanmaalta loppukesän rekkanäyttelystä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 01.10.2020 07:04 ]
feed-image Feed Entries