Kiiltävää keulalle

Sähköposti Tulosta PDF

Kuljetus- ja maanrakennusliike Toivolan Actros-Mersun katolle asennettiin Lazer Triple-R 1000 ja keulaan Lazer Evo-lisävalot. Plus auton väriin maalatut rosterit päälle. Kuvassa Valtteri Toivola (vas.) ja Ilpo Eskola.

Kiiltäviä ja maalattuja. Räätälöityjä ja vakiomalleja. Rosterivarusteiden ja lisävalojen osaaja RST-Steel kuuntelee asiakkaitten toiveita.
 
Karjapuskureistaan tunnetun nivalalaisen RST-Steelin ovesta astuu tyytyväisen näköinen asiakas. Kuljetusja maansiirto Toivolan koukkulava-Actros on juuri saatu valmiiksi. Keulalle ja katolle on asennettu valkoisiksi maalatut valotelineet. Etuhelmaputken ja katolla olevan valoraudan taaksepäin kääntyvät päät on räätälöity asiakkaan maun mukaisesti niin pitkiksi kuin mahdollista.
 
- Hyvä tuli. Autoon tehtiin myös koristeputket sivutuuliohjaimiin. Ne ovat ensimmäiset laatuaan tämän mallin Mersuun, kuljetusyrittäjä Valtteri Toivola kertoo.
 
Samalla oven avauksella pihalle astuu myös RST-Steelin toinen osakas, Ilpo Eskola. Toinen osakas, Tommi Pääkkö, on tuotantotilojen yläkerrassa työn touhussa.
 
Ilpo Eskola vastaa yrityksen myyntipuolesta. Kummempaa titteliä hän ei suostu itselleen nimeämään.
 
- Meillä on tässä talossa tittelikammo, Eskola naurahtaa.
 
Haastattelun alussa Eskola oli viimeistelemässä Toivolan autoa, joten asia on helppo uskoa. Täällä omistajat eivät pelkästään istu lakatun työpöydän takana.


Miska Visurin työkaluina ovat TIG-hitsi ja porakone. Rosterin hitsaaminen on tavallisen raudan hitsaamista vaativampaa. Lämmetessään rosteri muuttaa muotoaan, eli alkaa ”vedellä”.

UUDET MITAT LISÄSI MYYNTIÄ
RST-Steelin tarina alkoi omassa autotallissa tehdystä pakettiauton valoraudasta vuonna 2004. Kun kysyntää tuntui olevan, seuraavana vuonna kaverukset perustivat oman yrityksen. Siitä alkoi nousukiito, jossa yrityksen liikevaihto on kasvanut joka vuosi.
 
Yrityksen tuotteista tunnetuimpia ovat karjapuskurit, valoraudat ja helmaputket. Eniten varusteita ostetaan kuorma-autoihin, mutta valorautoja ja muita tarvikkeita valmistetaan myös kaivinkoneisiin, metsäkoneisiin, traktoreihin ja muihin työkoneisiin. Lisäksi yritys tuo maahan Lazer-valoja sekä ajoneuvojen sisustustarvikkeita kahvinkeittimistä verhoihin.
 
Yksittäistä syytä menestykseen Eskola ei osaa sanoa.
 
- Hyvä tuote, hyvät työntekijät ja tehokas puskaradio. Myös pitemmät ajoneuvoyhdistelmät sallinut lakiuudistus lisäsi karjapuskureitten kysyntää. Viime vuosina myynti on kasvanut myös Pirkkalaan avatun toimipisteen ansiosta, Eskola summaa.
 
Tuotteet valmistetaan Nivalassa. Myyntiä ja asennuksia tehdään Nivalan lisäksi Pirkkalassa, josta käsin verkkokauppakintoimii. RST-Steel työllistää 20 henkilöä.
 
Osasyy menestykseen lienee myös se, että ota tai jätä mentaliteettia RST-Steelillä ei harrasteta. Jos mallistosta ei löydy asiakkaan mieleistä valmista ratkaisua, istutaan yhdessä pöydän ääreen ja suunnitellaan tuote asiakkaan toiveitten mukaan. Valikoimasta löytyy myös EU-hyväksyttyjä malleja yleisimpiin kuorma-automalleihin.
 
- Vakiomalleihin halutaan aika paljon pieniä oman maun mukaisia muutoksia. Meillä on täällä kaksi täysipäiväistä suunnittelijaa ja toteuttamiskelvottomia ideoita asiakkailta ei ole paljoa tullut. Käyttöturvallisuussyistä tosin olemme joskus joutuneet kieltäytymään liian terävien kulmien tai koukkujen tekemisestä.


Karjapuskureitten tekeminen vaatii suhteellisen paljon käsityötä.
- Erikoisimpien tekemiemme karjapuskureitten hinta on liikkunut 4 000 - 5 000 euron välillä. Perusmallin saa 1-2 viikossa. Jos haluaa tehdä muutoksia, toimitusaika on noin kuukausi, Ilpo Eskola kertoo.

UUSIIN JA VANHOIHIN
Tuotteet valmistetaan pelkästään rosterista, millintarkasti suorasta putkesta CNC-taivuttimella. Seinämäpaksuus vaihtelee 1,5- 2,5 mm välillä. Taivutuksen ja hitsauksen jälkeen tuotteet hiotaan ja kiillotetaan kirkkaiksi. Mitään pinnoitteita ei käytetä.
 
Saatavana on valmiita malleja kaikkiin yleisimpiin Suomessa myytäviin uusiin kuorma-autoihin. Arkistoista löytyy myös kaikkien yrityksen aiemmin myytyjen varusteitten piirustukset.
 
- Äskettäin asiakas osti karjapuskurin vuosimallia 2008 olevaan autoon, Eskola kertoo.
 
Karjapuskurien kiinnittäminen uusiin autoihin on vanhoja haasteellisempaa.
 
- Kiinnittäminen menee koko ajan vaikeammaksi. Uusissa autoissa rungon päät ovat kauempana, joten myös kiinnitykset joudutaan tuomaan kauempaa.
 
Autojen uudet pakkovarusteet, hätäjarruavustimet ja tutkat, tuottavat asennuksessa välillä harmaita hiuksia.
 
- Jos jossakin karjapuskurimallissa ennen oli alhaalla vaikkapa kaksi putkea, olemme joutuneet suunnittelemaan sen yksiputkiseksi, että puskuri ei häiritsisi tutkan toimintaa, Eskola kertoo.
 
Mikäli asiakas haluaa maalauttaa rosterisen karjapuskurin ja valotelineen, se voidaan tehdä pulverimaalauksena asiakkaan haluamaan sävyyn.
 
- Tuotannosta noin 5 % halutaan maalattuna. Maalattu oli vielä jokunen aika sitten kiiltävää suositumpaa, mutta nykyään suuntaus on palaamassa takaisin kiiltäviin puskureihin ja valorautoihin, Eskola toteaa.
 
RST-Steel vie rostereitaan myös Ruotsiin, Norjaan ja satunnaisesti Keski-Eurooppaan.
 
- Etenkin ruotsalaiset haluavat autoihinsa nimenomaan kiiltävää rosteria.


Materiaalina RST-Steelillä on vain rosteri eli ruostumaton teräs.
 
VALOA KANSALLE
RST-Steelissä esimerkiksi pakettiautojen lisä- ja työvalot asennetaan täysin valmiiksi paikoilleen. Mikäli kuorma-autoissa johtosarjat on laitettu valmiiksi, silloin voidaan valotkin asentaa.
 
Lisävaloja ei tarvitse kipaista hakemaan eri liikkeestä, sillä RSTSteel on maailman suurin englantilaisten Lazer-valojen maahantuoja ja jälleenmyyjä. Linssillä on ikuinen takuu ja lampulla 5 vuotta.
 
RST-Steel myös korjaa puskureita. Vahingon sattuessa karjapuskuri voi hyvinkin hankkia hintansa takaisin.
 
- Karjapuskuri suojaa keulaa niin, että pienemmissä kolareissa matka yleensä pääsee jatkumaan. Matkan jatkuminen ja korjaamopäivien väheneminen on tärkeää etenkin pienille kuljetusyrittäjille, joilla ei välttämättä ole vara-autoa käytettäväksi, Eskola summaa.


Valtteri Toivola osoittaa RST-Steelin logoon. Siihen on luotto.

VALTTERI TOIVOLAN KÄYNTIKORTTI

Toholampilaisen Kuljetus ja maansiirtoliike Toivola Oy:n uusin hankinta Mercedes-Benz Actros 3553 koukkuauto varusteltiin RST-Steelillä. Yrityksen toimenkuvaan kuuluvat pääasiallisesti maansiirto ja jätehuoltotyöt. Kuorma-autoja yrityksessä on viisi. Lisäksi kalustoon kuuluu pyöräkoneita, tiehöylä ym. kalustoa.
 

Upotetut ledit ovat nyt in.

Jo 50-luvulla aloittaneen yrityksen uusimman hankinnan haluttiin olevan monikäyttöauto. Kyytiin voidaan vetäistä imupainepönttö, jätepuristin tai soralava.


Sivutuuliohjaimen koristeputket suojaavat ohjaimia kolhuilta. Kun putket on maalattu ohjainten väriin, ne eivät juuri erotu kokonaisuudesta.

- Halusin, että auto näyttää hyvältä. Se on firman käyntikortti ja imagokysymys. Hyvät lisävalot ovat myös tärkeät. Kun esitin toiveita valorautojen ja muitten varusteitten räätälöinnin suhteen, täällä ei sanottu ei, yrityksen nuori isäntä Valtteri Toivola kertoo.

Teksti ja kuvat: Riitta Airaksinen

TILAA AJOLINJA!


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

SULAVA SALAMA
Iveco S-Way on saanut paljon kehuja ulkonäöstään jopa vannoutuneilta valtamerkeillä ajavilta. Saukkosilla on luottoa Ivecoon, kokemusta on 90-luvulta asti.

POWER TRUCK MEETING
Kympin lipulla sai paljon nähtävää. Ajolinja raportoi Pohjanmaalta loppukesän rekkanäyttelystä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 01.10.2020 08:44 ]
feed-image Feed Entries