Mainospalkki

Mitä puuta ja mitä laatua

Sähköposti Tulosta PDF

Mittalaite hyödyntää kamera- ja laserteknologialla saatavaa dataa, joka käsitellään räätälöidyllä analysointiohjelmistolla.

Teknosavon kehittämä raakapuukuljetusten uusi innovaatio kertoo reaaliajassa puun määrän, laadun ja lajikkeen. TruckSmart laite on menossa ensiksi vientimarkkinoille.

Savonlinnalainen Teknosavo Oy on erikoistunut metsäteollisuuden mittaus- ja laadunseurantaprosesseihin. Monia innovaatioita puuteollisuuteen kehittänyt yritys on tehnyt uuden aluevaltauksen yhdistämällä laaja-alaista mittausja analysointiosaamista TruckSmart -mittalaitteeseen, jolla raakapuukuormat voidaan analysoida reaaliajassa.
 
Muutamassa minuutissa saadaan tuotannon käyttöön runsas määrä tietoa. Se sisältää mm. tiedon puulajikkeesta ja auton kyydissä olevan puun laadusta.


Puuyhdistelmä ajaa mittaraamin läpi 3 - 4 km/h nopeudella ja pysähtyy laitteen osoittamassa kohtaa. Mittalaitteen koekäyttö on tapahtunut Ammattiopisto SAMIedun tiloissa Savonlinnassa.

MITATAAN 100%
Teknosavo Oy:n toimitusjohtaja Hannu Hämäläinen kertoo kyseessä olevan uusi innovaatio, jollaista ei aikaisemmin ole markkinoilla ollut. TruckSmart -mittalaitteen merkittävin ero kilpailijoihin on puun laatu- ja lajikedata.
 
- Jokainen tehtaalle saapuva kuorma voidaan skannata muutamassa minuutissa. Tuotantoon saadaan tarkka tieto siitä, mitä puuta, minkä laatuisena ja kuinka paljon kussakin kuormassa saapuu, Hannu Hämäläinen sanoo.


Kuormasta saadaan valtava määrä tietoa, joka voidaan yhdistää tehtaan tuotannonohjauksen järjestelmiin. Lisäksi saadaan visuaalinen läpileikkauskuva kuormasta.

- Puun laatutieto on tärkeää esimerkiksi sahoilla, missä optimoidaan puun otanta. Samalla voidaan kuormasta analysoida mahdollinen lahon määrä sekä sydänpuu, hän jatkaa.
 
- Aikaisemmin kuormien mittaukset ovat tapahtuneet satunnaisotannan kautta. Nyt jokainen kuorma voidaan analysoida 100-prosenttisesti, Hämäläinen tarkentaa.


Kuljettajan näkökenttään sijoitettu näyttötaulu antaa ohjeen pysähtymisestä ja mittauksen päättymisestä.

MIEHITTÄMÄTÖN
Teknosavon TruckSmart -laite voidaan asentaa esimerkiksi punnitusaseman yhteyteen. Laite toimii automatisoidusti, ilman miehitystä.
 
Kuorman mittaus tapahtuu yhdistelmän ajaessa mittaraamin läpi. Kuljettaja pysäyttää auton laitteen näyttämässä kohtaa kuorman päittäisskannaukseen. Kuljettaja saa ohjeet näytölle, jonka jälkeen auto jatkaa matkaa purkupaikalle. Kuorman analysointi vie aikaa 2 - 3 minuuttia.
 
Yllättäen TruckSmart mittalaitteen kaupallinen päänavaus tapahtui ulkomaille, ei siis metsäteollisuuden suurmaassa Suomessa. Laite voitti merkittävän tarjouskilpailun ja valittiin suuren metsäalan toimijan käyttöön.


Toimitusjohtaja Hannu Hämäläisen luotsaama Teknosavo Oy on erikoistunut puunkäsittelyteollisuuden optimointi- ja onlinemittausjärjestelmiin.

- Ensimmäiset laitteet toimitetaan jo tammikuun aikana. Solmittu kauppa käsittää useita mittauslaitekokonaisuuksia, Teknosavon Hannu Hämäläinen kertoo.
 
TruckSmartin ominaisuuksille nähdään Teknosavon mukaan käyttöä myös kotimaassa, vaikka meillä onkin käytössä painoperustainen mittaus.
 
- Nyt kehitetyllä menetelmällä saadaan jokaisesta kuormasta tarkka tieto kyydissä olevan puun mitasta ja halkaisijasta. Entistä tarkempi mittaaminen lisää tehokkuutta, Hämäläinen sanoo.

Teksti, kuvat: Jussi Löppönen

TILAA AJOLINJA!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

V8-SCANIA TIENPÄÄLLÄ
Sen moottorin ääntä ei ole eristetty. Sen veto näkyy suurena keskinopeutena. Sellainen on maailman tehokkain dieselkuorma-auto.

A2B FINLAND
Helsinkiläisen jakeluyrityksen ympäristöasiat eivät ole jääneet pelkiksi puheiksi. Kaikki 50 jakeluautoa kulkevat hiilineutraalisti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 04.12.2020 07:04 ]
feed-image Feed Entries