Yöparkit pullistuvat yli äyräiden

Sähköposti Tulosta PDF

Ventoniemen sorayhdistelmän kuljettaja Timo Sulin aikoi pitää ruokatauon Keimolan Itäisellä Nesteellä. Siihen ei ollut mitään mahdollisuutta, koska parkkialue oli täynnä ulkomaisia rekkoja. Niiden kuljettajat eivät käytä asemien maksullisia palveluja.

Etelä-Suomen taukopaikkaselvitykssä saatiin murheellinen tulos. Rekkaliikenne kasvaa, taukopaikkamäärä ei. Tilanne muuttuu koko ajan katastrofaalisemmaksi.
 
Raskaan kaluston taukopaikkapulasta, erityisesti Uudellamaalla, on puhuttu vuosia. Nyt asiasta on saatavilla tutkittua tietoa, kun Uudenmaan ely-keskus selvitti parkkialueiden käyttöastetta Etelä-Suomessa. Tiedot ovat viime vuoden syyskuulta.
 
Laskennassa oli mukana 170 paikkaa, joista keskeisemmiksi arvioitiin puolet. Ne olivat levähdys- ja parkkialueita pääteiden varsilla. Puolet olivat pienempiä levähdysalueita, joita otettiin tutkimukseen mukaan laskentaan ajan käytön sallimissa rajoissa.
 
Tarkastelualue ulottui Kehä III:lta Saukkolaan (vt 1), Humppilaan (vt 2), Iittalaan (vt 3), Hartolaan (vt 4) ja Loviisaan (vt 7). Lisäksi mukana oli Hanko – Hyvinkää – Porvoo tie (vt 25) ja Kausala – Pälkäne (vt 12).
 
Laskennan mukaan päiväaikaan ei parkkien suhteen ole suurempia ongelmia. Tilanne on kuitenkin ajoittain päivälläkin huono, kuten oheinen kuva Keimolan Nesteeltä osoittaa.
 
KOLMOSTIELLÄ TUKALINTA
Laskennan tulos pisti hiljaiseksi. Ne taukopaikat, joissa on yöaikaan palveluja, käyttöaste oli yli 100 %. Eli parkissa oli autoja enemmän kuin parkkiruutuihin mahtuu.
 
Kolmostiellä oli tukalin tilanne eli asemat Neste Keimola Itä, ABC Hyvinkää, ABC Riihimäki, Neste Linnatuulen molemmat puolet ja Shell Iittala pullistuivat yli äyräiden.
 
Näin oli ykköstiellä ABC Lohjalla.
 
Nelostiellä oli aivan täyttä Mäntsälässä, Shellillä ja Juustoportilla. Seiskatiellä pullistuttiin Kuninkaanportin Shellillä Porvoossa ja Kuninkaantien ABC:lla Pernajassa.
 
Tästä on vedettävä johtopäätös, että parkkipaikkoja tarvitaan nimenomaan palvelujen äärellä. Eli missä voi ruokailla illalla, yöllä ja aamulla.
 
Selvästi suurin parkki Etelä-Suomen alueella on Vuosaaren satamassa, P3 ja P4. Vaikka palveluja ei yöaikaan, laskennassa oli paikalla 161 rekkaa eli yli parkkiruutumäärän.
 


REKKALIIKENNE KASVANUT
Raskaan liikenteen määrä on kasvanut lähes joka väylillä vuoden 2015 ja 2017 laskentoihin verrattuna.
 
Eniten on kasvanut liikenne Kehä III:lla Lahdentien länsipuolella, Vantaan logistiikkakeskittymän seudulla. Rekkoja on silloin tien päällä arkena 10 000 vuorokaudessa.
 
Kun raskaan liikenteen määrä on kasvanut, samalla ovat parkkialueiden käyttöasteetkin kasvaneet. Tämän ei pitäisi olla yllätys. Parkkipula on siis pahentunut, myös aivan viime vuosina.
 
PULLISTUNEET PAIKAT
Suurimmat käyttöasteen lisäykset viimeisen kahden vuoden aikana ovat olleet Vuosaaren satamassa, Neste Mäntsälä Tuuliruusussa, Shell Iittalassa ja Stop Cafessa Nurmijärvellä.
 
Mutta on jossain autojen määrä pudonnutkin...
 
Länsisatamasta poistuivat yli 4 tunnin kiekkoparkit, jonka seurauksena autoista poistui puolet. Tilanne olikin katastrofaalinen, sillä autoja oli siellä täällä kaksinkertainen määrä parkkiruutuihin nähden. Länsisatama on lähinnä ulkomaisten rekkojen aluetta.
 
Mielenkiintoista kerrottavaa on ABC Riihimäeltä. Kaksi vuotta sitten rekkojen määrä oli yli kaksinkertainen parkkiruutuihin nähden, nyt ”enää” 1,3 kertainen.
 
Laajennettuja parkkialueita on tullut kahden vuoden aikana Janakkalan Linnatuulen ja Mäntsälän Tuuliruusujen yhteyteen. Laajennukset ovat tulleet tarpeeseen, sillä käyttöasteet ovat pysyneet yöllä lähellä täyttä.
 
Mäntsälän Tuuliruusu onkin noussut suurimmaksi palveluja tarjoavat rekkaparkiksi Etelä-Suomen alueella.

Teksti: Jouni Hievanen, kuva: Timo Sulin

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

KAKKOSKOTI
Keravalainen omistajakuljettaja Mika Simo uusi nestekonttiveturinsa ja sai 110 senttiä leveän vuoteen.

SUOMEN AINOA
NOKKA-IVECO

Se on jutun paikka, kun kohdalle osuu nokalla varustettu eurooppalainen 2000-luvulla valmistettu raskas kuorma-auto.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 07.07.2020 15:47 ]
feed-image Feed Entries