Pakkasen kestävä urealiuos

Sähköposti Tulosta PDF

Defrosta-uutuus otetaan testijakeluun talveksi 2025-26. Tarkkailun alla tulee olemaan, miten raskaiden ajoneuvojen pakokaasujenpuhdistusjärjestelmät tunnistavat aineen, joka puhdistusteholtaan on kilpailijoiden veroinen.

Suomalaisen Kemionin urealiuos on siirtymässä testikäyttöön.
 
Talvi lähestyy ja huolet urealiuosta käyttävien puhdistusjärjestelmien pärjäämisestä lisääntyvät. Jo parinkymmenen vuoden ajan uudessa raskaassa kalustossa pakollisena olleen pakokaasujen puhdistustekniikan akilleen kantapää on ollut urealiuoksen vaisu -11,5 °C jäätymispiste.
 
Kiitos suomalaisen Kemion, nyt puhdistustekniiikan “valuvikaa” on ryhdytty korjaamaan.
 
KEMIRAN JALANJÄLJISSÄ 
Kemianalan yritys Kemion on kehittänyt yleisesti AdBlueksi kutsutun urealiuoksen korvaajan, jonka se on ristinyt Defrosta-nimiseksi. Uutuuden testikäyttö on käynnistymässä marraskuun 2025 puolivälistä lähtien raskaissa ajoneuvoissa ja muussa ammattikäytössä kautta Suomen.
 
Suurelle yleisölle ilmeisen tuntemattomalla Kemionilla on tässä asiassa leveät hartiat.
 
- Meillä on Kemira-taustaista väkeä, kertoo Kemionin liiketoiminnan vetäjä Timo Nissinen.
 
Nissinen viittaa itsensä lisäksi Kemionin sovellus- ja teknologiaosaaja Jari Kukkoseen. He molemmat työskentelivat Kemirassa 2000-luvun alkupuolella.
 
- Kemira oli pakokaasupäästöjen vähentämisessä innovatiivinen yritys. Se muun muassa valmisti henkilöautojen katalysaattoreita Metalkat-tytäryhtiössään ja myi ureaa teollisuuden SCR-järjestelmiin typenoksidien pelkistykseen. Eräässä Kemiran omassa yksikössä puolestaan tutkittiin biohajoavien orgaanisten tuotteiden käyttämistä liukkauden torjuntaan ja välillisten jäähdytysjärjestelmien pakkasta kestäviksi kylmäliuoksiksi. Kun Metalkatissa kuultiin tästä kehitystyöstä, sieltä otettiin yhteyttä kollegoihin. Noihin aikoihin urealiuoksella toteutettu pakokaasujen jälkikäsittely näet oli tulossa teollisuuden lisäksi myös raskaaseen kalustoon, taustoittaa Nissinen.
 
Kemiran sisällä viisaat päät lyötiin yhteen, minkä tuloksena jättiyritys suuntasi ajoneuvojen pakokaasujen puhdistusmarkkinoille. Jo ensimetreillä Kemirassa kannettiin huolta EU:ssa valitun SCR-puhdistustekniikkaan kuuluvan urealiuoksen heikosta pakkaskestävyydestä. Siksipä käynnistettiin tutkimusprojekti suomalaisessa talvessa pärjäävän tuotteen kehittämiseksi.
 
- Jätimme patenttihakemuksen tuotteesta, jolle annettiin kauppanimi Denoxium. Se esiteltiin ajoneuvojen valmistajille, jotka valitettavasti viestivät, että olimme hieman myöhässä. EU:ssa valittu tekniikka oli jo standardoitu, eikä uutta tuotetta enää haluttu ottaa mukaan.
 
Ajoneuvojen valmistajat näkivät pakkaskestävyyden marginaalisena asiana. Pohjoisessa Euroopassa kun liikkuu liian vähän raskasta kalustoa. Jonkin aikaa Kemira yritti saada Denoxiumille jalansijaa, mutta tie oli noussut pystyyn, ja se luopui puhdistusbisneksestään.
 
- Totesin tuolloin, että urealiuos-tekniikalla tulee vielä jonain päivänä olemaan ongelmia, sillä lämmittimet eivät riitä kaikkien jäätymisongelmien ratkaisijaksi.
 
UUSI MAHDOLLISUUS
Kylmänä talvena 2023-24 suunnittelupöydältä lähtien haavoittuviksi tiedettyjen ureajärjestelmien jäätyminen kuritti tieliikennettä.
 
- Me suomalaiset tiedämme, että mikä on jäätyäkseen, se myös jäätyy, mistä seuraa vahinkoja. Tavallisesti ensimmäisen kerran jäätynyt ureajärjestelmä sulattuaan toimii tavalliseen tapaan. Toisen tai kolmannen sulamisen jälkeen ureapumppu voikin rikkoutua. Tällöin pajalla kuluu aikaa ja rahaa palaa, linjaa Nissinen.
 
Kemionissa pohdittiin, miksi pakokaasujen käsittelyjärjestelmässä urealle riittäisi -11,5 °C pakkasenkesto, kun taas esim. jäähdytysjärjestelmissä glykolit pyritään säätämään -37 °C pakkaskestävyyteen? Vuosien saatossa ajoneuvoihin lisätyillä erilaisilla lämmitys- ja tyhjennyspumppaustekniikoilla oli pakosta pyritty taklaamaan ureaongelmia.
 
Uudenlaisen urealiuoksen tuotekehitys tapahtui muuttuneessa maailmassa.
 
- Päästöjärjestelmien manipulointi ja sen rangaistavuus saa nykyään suurta huomiota. Asia selvästi huolettaa kuljetusyrittäjiä, ymmärtää Nissinen.
 
EU:n ja siihen nojaava suomalainen lainsäädäntö eivät rajoita, millaisella aineella pakokaasujen päästönormit täytetään. Ongelmana on ollut se, että pelkästään ureaa käyttävä autot on tyyppihyväksytty ajoneuvojen valmistajien toimesta, ja nämä eivät ole olleet innokkaita testaamaan ja tyyppihyväksyttämään uusia aineita.


Kemionin Timo Nissinen 2000-luvun Kemira-taustoineen on vanha konkari pakokaasujen puhdistamisessa. Hänen johdollaan kehitetty uusi tuote, Kemion Defrosta, tulee tarjoamaan käyttäjille samat edut, jotka olisivat voineet kuulua pakokaasujen puhdistusjärjestelmiin aivan alusta pitäen.

MILLAINEN DEFROSTA?
Defrostan synnyttämisessä Nissisen ja kumppaneiden taannoinen Denoxiumin kätilöinti pääsi loistamaan.
 
- Ei siinä montaa viikkoa mennyt. Tavoitteemme oli, ettei käyttäjä huomaisi eroa meidän ja urealiuoksen välillä. Molemmissa päästöjen hallinnan tulisi toimia samalla idealla, muistelee Nissinen.
 
Defrostassa on sama ureapohja kuin markkinoilla nyt olevissa tuotteissa. Kylmänkestävyys -30 °C on saavutettu ammoniumpohjaisella lisäaineistuksella.
 
- Defrostalla on sama NOx-puhdistuskapasiteetti kuin perinteisellä urealiuoksella. Aine myös on sen kanssa täysin yhteensopiva. Kun syksyllä lisäät Defrostaa ureasäiliöön, koko liuoksen pakkasenkesto paranee suoraan aineiden sekoitussuhteessa.
 
VAROVAISESTI MARKKINOILLE
Kemionin Defrosta periaatteessa sopii käytettäväksi lähes kaikissa ureajärjestelmän omaavissa ajoneuvoissa. Vaikka Defrostan valmistus ja myynti aloitettiin jo 15.11., talvella 2025-26 Kemion etenee varovaisesti.
 
- Lähdemme ensin raskaan kaluston ja muiden ammattikäyttäjien kanssa testaamaan Defrostan toimivuutta. Kuluttajakäyttöön tuote tulee myöhemmin, raamittaa Nissinen.
 
Tulevana talvena Kemion aikoo kerätä kokemuksia raskaista ajoneuvoista ja niissä käytettyjen laitteiden ja komponenttien kirjosta. Testikalustosta seurataan, antavatko ne hälytyksiä uudesta urealiuoksesta ja eritoten sellaisia, jotka pysäyttävät ajoneuvon.
 
Koska uutuuden fysikaaliskemialliset arvot eivät vastaa urean arvoja, se ei välttämättä täytä ajoneuvojärjestelmissä olevia mittauskriteerejä.
 
- Me haluamme oppia, miten ureaa tankeissa mittaavat laatuanturit käyttäytyvät. Perinteisen urealiuoksen tiheys on esimerkiksi 1,09 kg/l ja meidän Defrostan 1,11 kg/l. Tarkasti mittaava laatuanturi saattaa huomata niiden eron. Myös ureasäiliön pinnanmittaus saattaa tuottaa hälytyksiä uudentyyppisestä urealiuoksesta.
 
Testattavaksi kalustoksi Kemion näkee yli yhden tai kahden vuoden ikäistä ja tätä vanhempaa kalustoa, koska niissä ureajärjestelmien takuu on mahdollisesti rauennut.
 
Kemianyritys myös patistelee autonvalmistajia käynnistämään omia testiohjelmia.
 
- Ilman muuta autonvalmistajat täytyy saada mukaan testaamaan ja tyyppihyväksymään Defrosta. Keskusteluissamme ne eivät ole vastustaneet projektiamme, vaan suhtautuneet neutraalisti. Nehän myyvät autojaan siitä huolimatta, kenen ainetta ureatankkiin lorautetaan. Niille voisi olla hieno juttu, että ne hyväksyisivät pakkasen kestävän tuotteemme, Nissinen kertoo.
 
Positiivista on se, että uuden raskaan kaluston kehitys on mennyt suuntaan, jossa seurataan pakokaasujen laatua eikä käytettävän aineen koostumusta. Koska Defrostan puhdistusteho on yhtä hyvä kuin perinteisillä urealiuoksilla, tällaiset ajoneuvot mitä todennäköisimmin hyväksyvät tulokkaan.
 
VIRANOMAISET PIDETÄÄN KARTALLA
Niin kotimaisille kuin EU:n viranomaisille Kemion haluaa tiedottaa avoimesti omista tavoitteistaan ja toiminnastaan. Lainsäädännössä ei ole määrätty, millaista reagenssin eli kemiallisen reaktion tapahtumisen mahdollistavan aineen tulee olla, kunhan typen oksidit vähenevät säädetysti.
 
Sinisilmäisyyteen Kemion ei ole syyllistymässä.
 
- Emme usko asioiden pikaiseen edistymiseen uuden tai parannetun standardoinnin kautta, sillä kylmät olosuhteet tuskin siinä laajuudessa kiinnostavat ajoneuvoteollisuutta tälläkään kertaa. Se on vain tosiasia, viittaa Nissinen 2000-luvun alun opetuksiin.
 
Kemion toivoo, että tuote standardoituu käytön kautta samaan tapaan kuin joidenkin biopolttoaineiden kanssa on toimittu. Näin vältettäisiin vuosien hidas prosessi, ja tuotteen onnistunut kenttäkäyttö pakottaisi moottorivalmistajat reagoimaan ja hyväksyttämään tuotteen omissa järjestelmissään.
 
Kemionin Defrostaa myy ja markkinoi yhteistyökumppani Arom-Dekor oman jakeluverkoston kautta. Pakkasta pelkäämätön tuote lähtee markkinoille parantamaan SCR-järjestelmien toimintavarmuutta ja tuomaan helpotusta urealiuoksen logistiikan hallintaan kylmissä olosuhteissa. Sitä voidaan käyttää ja varastoida ilman lämmitystarvetta kovassakin pakkasessa.
 
- Defrosta tulee olemaan AdBlue-urealiuokseen nähden kalliimpi tuote suuremmillakin tuotantomäärillä. Me toivomme, että Defrostan hyödyt asiakkaillemme maksavat hinnaneron takaisin, kertoo Nissinen.

Teksti: Seppo Alaruikka, kuvat: Kemion ja Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MILJOONAN
EURON HINURI

Redgonpunaiset Sulingon raskashinurit on palkittu monissa rekkanäyttelyissä. Kun kalustoon ja ammattitaitoon on panostettu, hyvä maine kantaa ja keikkaa pukkaa.

LOSKA-AJOT
120 autokuntaa ajoi Riihimäeltä Hämeenlinnaan Vetkun syysajossa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 11.12.2025 01:27 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki