Meca Truck korjaamoketju kehittyy Pohjoismaisella yhteistyöllä

Sähköposti Tulosta PDF

MEKO:lla on tarjolla laaja valikoima Hydro Leduc-hydraulipumppuja kuorma-autojen varusteluun. Kuvassa MEKOn tuotespecialisti Sami Mainiola (vas.), Hydro Leducin pohjoismaiden myyntipäällikkö Johan Lindqvist ja MEKOn liiketoimintapäällikkö Mikko Virtanen.

MEKOn Ketjupäivillä esiteltiin Meca Truck korjaamoketjua, mutta oli tarjolla muutakin hyötyautojen tarviketta ja varaosaa.
 
Kansan suussa on elänyt pitkään korjaamoihin liittyvä vahva myytti. Sen mukaan aina kun autoihin tulee uutta tekniikkaa, niin korjauksia voidaan tehdä vain merkkikorjaamossa ja varaosiakin saa isolla rahalla vain merkkiliikkeen marmoritiskiltä. Mutta hetken päästä huomataankin, ettei sittenkään vielä tullut niin hienoa tekniikkaa, että merkkien ulkopuoliset huollot olisivat pudonneet pelistä pois.


MEKOn valovalikoimassa on ruotsalaisen Strandsin lisä-, työ- ym. valot. Kuvassa Strandsin vientimyyjä Gabrijel Pitlovic ja Mercedes-Benz Sprinter, jossa oli esillä Strandsin valoja.

Yksi myytin murtajista on ollut vuonna 1927 perustettu varaosatukkuri Koivunen Oy. Yritys siirtyi vuonna 2022 Pohjois-Euroopan alueella toimivan ruotsalaisen MEKO AB -konsernin omistukseen. Koivusen nimeksi vaihtui MEKO Finland Oy. Silloin avautui ovi entistä laajempaan yhteistyöhön yli maarajojen.


Schaeffler valmistaa sähköautojen moottoreita. Merkkiliikkeistä saa varaosana vain kokonaisen moottorin, mutta MEKO tarjoaa niihin myös pelkän laakerin korjaussarjan. Se on kestävämmällä keraamisella laakerilla, jota Harri Helenius oli esittelemässä ketjupäivillä.
 
Hyötyajoneuvoissa MEKO panostaa Suomessa nyt erityisesti Meca Truck -korjaamoketjun kehittämiseen. Tavoitteena on tarjota kuljetusyrityksiä palveleva maan kattava, kilpailukykyinen ja merkkiriippumaton hyötyajoneuvojen huoltoverkosto, josta löytyy tarvittavat varaosat ”hyllystä” ilman pitkiä odotusaikoja.
 
MEKO järjesti lokakuussa Helsingin messukeskuksessa ketjupäivän, jossa korjaamoyrittäjille esiteltiin MEKOn toimintaa. Mukana olisi myös runsas joukko tavarantoimittajia esittelemässä tuotteitaan.


MEKOlta saa nyt myös Rockinger vetolaitteita. Kuvassa MEKOn tuotespeciasti Pirkka Ojala (vas.) ja Rockingerin myyntipäällikkö Johan Stevan (oik.).

KATTAA KOKO SUOMEN
Meca Truck -korjaamoketjun aikaisempi nimi oli Pro Truck ja jo se saavutti merkittävä aseman Suomessa hyötyajoneuvojen huoltopalveluissa. Nykyisin Meca Truck kattaa 35 korjaamollaan lähes koko Suomen. Pohjoisin piste on Sodankylässä. Vantaalla toimiva Suomen Kuljetuslaite on MEKOn oma korjaamo, muut ovat yrittäjävetoisia.
 
Korjausten ja varaosapalveluiden ohella useimmilta MECA Truck -korjaamoilta saa myös lisävarusteet ja erilaisia päällirakenteita asennuksineen. Palveluihin kuuluu ympärivuorokauden päivystävä MECA Truck Tieturva. Se tarjoaa hinauksen lähimmälle ketjun korjaamolle tai päivystävän huoltoauton silloin, jos ajon keskeytyksen syy on korjattavissa tien päällä.


Defa esitteli ketjupäivillä 22 kW Defa Power sähköautojen latausasemaa ja korjaamokäyttöön etenkin ohjainyksiköiden päivityksissä tarvittavaa akkulaturia (125 A, 12V tai 60 A, 24 V) viiden tai kymmenen metrin kaapeleilla. Kuvassa Defan aluemyyntipäällikkö Markku Ilonen (vas.) ja maajohtaja Olli Nappari (oik.).

PALVELUT PARANEVAT
MEKO yhdenmukaistaa Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan hyötyajoneuvojen korjaamo- ja varaosaketjupalveluiden toimintatavat. Käyttöön otetaan eri maissa parhaiten toimiviksi todetut toimintatavat.


Vaihteistoistaan tunnettu ZF sai alkunsa valmistaessaan ilmalaiva Zeppeliiniin hammaspyöriä. Nykyisin ZF-konserniin kuuluvat myös TRW, Sachs ja Lemförder. MEKOn ketjupäivillä ZF-yhtiötä oli edustamassa Urmas Tölp (vas.) ja Jerri Airimo (oik.).
 
Korjaamoiden koulutuksiin on perustettu ProMeister Akatemia. Se huolehtii erityisesti mekaanikoiden osaamisen kehittämisestä uusiin tekniikoihinj tarjoaa koulutusta myös yrittäjille. Varaosien, lisävarusteiden ja päällirakenteiden lisäksi MEKO tarjoaa korjaamoyrittäjille myös työkalut.


Ketjupäivien avauksessa toimitusjohtaja Sanna Reunanen esitteli MEKOn toimintaa ja yhtiön vision: ”Mahdollistamme liikkumisen tänään, huomenna ja tulevaisuudessa”.
 
Varaosien odotusaika minimoidaan perustamalla Helsingin päävaraston lisäksi hyötyajoneuvojen varaosia varastoivia aluetukkuja noin 5–8 kappaletta, joista yksi on jo avattu toukokuussa Ouluun. Aluetukkujen varaosavalikoimat optimoidaan alueen ajoneuvokannan mukaisiksi.
 
Ruotsissa ja Norjassa on kokeilukäytössä digitaalinen varaosaluettelo, joka helpottaa oikean varaosan löytämistä. Palvelu on tulossa myös Suomeen.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MILJOONAN
EURON HINURI

Redgonpunaiset Sulingon raskashinurit on palkittu monissa rekkanäyttelyissä. Kun kalustoon ja ammattitaitoon on panostettu, hyvä maine kantaa ja keikkaa pukkaa.

LOSKA-AJOT
120 autokuntaa ajoi Riihimäeltä Hämeenlinnaan Vetkun syysajossa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 27.11.2025 23:06 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki