Automaatilla arkeen

Sähköposti Tulosta PDF

Traficin viimeaikaisia ulkonäöllisiä muutoksia on uudistettu logo, tummanharmaat kylkilistat, ovenkahvat, peilien kotelot, takavalojen kehykset, takapuskurin keski- ja sivuosat, liukuoven kiskon suojalista, sekä etupuskurin alaosa.

Nyt Renault Traficissa on oikea automaattivaihteisto momentinmuuntimella. Se pehmentää ajamista kaksoiskytkinautomaattiin verrattuna.
 
Renault Traficin kaksoiskytkinautomaatti on korvautunut momentinmuunninautomaattivaihteistolla. Se tekee ajosta entistä sulavampaa ja henkilöautomaisempaa. Tämän huomaa erityisesti vekslatessa, jossa perinteinen automaatti laatikko ei yhtään nykäise, toimii pehmeästi.
 
Trafic kulkee moottoritiellä kiitettävän vakaasti.Polttoaineenkulutus on pientä, n. 6 litraa.
 
Sähköautojen yleistyessä on mukava nähdä rehellisen dieselauton täyden tankin toimintamatka 1300 kilometriä. Tankkauksia ei siis tarvitse usein miettiä. Lisäksi 9-vaihteinen automaatti nostaa Traficin vetokykyä merkittävästi, 1700 kilosta 2 500 kiloon.
 
AIKAILEMATON AUTOMAATTI
Muilta osin Trafic muistuttaa paljon sisarmallejaan ja on kaikin puolin toimiva työkalu. Teho ja kiihtyvyyskin on riittävää. Automaatti vaihtaa ketterästi pienempää vaihdetta silmään.
 
Pienenä miinuksena vaihdevivun viereiset D, N ja R merkinnät eivät ole valaistu. Nyt ajosuuntaa joutuu hiukan etsimään näytöltä. Muuten kontrollit ovat suoraviivaisia eikä hipaisu- tai kosketuskytkimiä ole käytetty häiritsevissä määrin.
 

Vaihdevipu on lyhyt nysä. Vaihdemerkinnät ovat vain havainnollisia, päällä oleva vaihde näkyy mittaristosta. Vaihtaja on suoraviivainen, joten vaihdetta ei tarvitse välttämättä aina tarkistaakaan.

OHJAAMO JA AJETTAVUUS
Istuimet ovat pakettiautoksi mukavat eivätkä puuduta paikkoja pidemmilläkään matkoilla. Säilytyslokeroita löytyy kojelaudan päältä, ovista sekä selkänojan takaa keskikonsolista. Juomatelineet ja latauspaikat eivät lopu kesken.
 
Ohjauspyörän takaa löytyvät läpyskät vaihteen vaihtoon. Työpäivää voi piristää vaihtamalla itse formulatyyliin, kiihdytykset ja moottorijarrutukset onnistuvat läpysköillä asiallisesti.
 
Näkyvyys ohjaamosta on hyvä ja peilit sopivan kokoiset. Pimeällä kojelaudan näytöt peilaantuvat melko kirkkaasti sivuikkunoihin häiriten hieman liikenteen seuraamista taaksepäin.
 
TILOJEN TOIMIVUUS
L2H1-korimallissa tavaratilaa on 6,7 m³. Läpilastausluukku avaamalla saadaan kuljetettua jopa 4,15-metrisiä esineitä. Lattiasta tuttuja sidontalenkkejä oli ripoteltu myös seinille. Nämä parikymmentä lenkkiä monipuolistavat kuormansidontaa huomattavasti.
 
Kuormalava mahtuu sisään sivuovesta. Takaovet saa auki tarvittaessa aivan seinään asti.
 
Automaattilaatikko nostaa Traficin hintaa noin 2 500 euroa, mutta se on hyötyjensä puolesta järkevä sijoitus. Takuu on neljän vuotta tai 100 000 kilometriä.

Teksti ja kuvat: Juho Kauranen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

HALVEMPI VAIHTOEHTO
Renault tutulla Volvon tekniikalla vei edullisuudellaan voiton, kun Jarmo Kotisaari hankki ensimmäisen uuden puuautonsa, sillä ajetaan 200 000 km vuoteen.

KARJALATO CUSTOMS
Osien metsästäminen leimasi Jukka Hanhi- suannon Scania-alustan rakentamista. Tuloksena oli näyttävä Scania R 143.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 23.10.2025 16:57 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki