Kuljetus V ja M Auvisen Scania R660 – Pohjolan paras säiliöauto

Sähköposti Tulosta PDF

Scania R660 Trailer Trucking Festivaaleilla Mantorpissa.

Ruskon Betonin ajoon varusteltiin Mika Auvisen sanoin siisti työauto. Jälki oli niin siistiä, että Mantorpin näyttelyssä oltiin parhaita.
 
Helsinkiläinen Kuljetus V. ja M. Auvinen Oy ja sen kuljetusyrittäjä Mika Auvinen ei kaipaa tarkempia esittelyjä. Hän on voittanut Pohjolan arvostetuimman rekkarakentelupystin Nordic Trophyn kahdeksan kertaa eli enemmän kuin kukaan toinen. Rekkarakentelu on selvästi verissä.
 
- 30 vuotta tuli täyteen tänä vuonna, Mika Auvinen sanoo.
 
Viimeinen Auvisen Nordic voitto on vuodelta 2018 ja se tuli 25-metrisellä Mercedes-Benz Actros ”Lowrider” B-junalla. Senkin jälkeen Auvinen on tehnyt edelleen näyttäviä autoja, Scania-vetoisia.
 
Tämän vuoden näyttelykauteen Auvisen maailmaan tuli kaksi uutta säiliöautoa. Nyt esitellään se, joka kaapi Mantorpista Trailer Trucking Festivaaleilta säiliöautoluokan ykköspalkinnon ja Härmästä Power Truck Show:sta kakkospalkinnon.


Auvisen tiimiä Mantorpissa. Kuvassa Tom Havia (vas.), Teemu Petroff, Tapani Arokoski (Örum), Marko Oksa (Hio-Mex), Arto Simola, Elina Turunen ja Mika Auvinen.

RUOTSISSA MAALATTU JA SISUSTETTU
Täysperävaunuyhdistelmän veturina on Scania R660. On siis palattu muutamista viime rivikoneista V8-kauteen, ainakin tämän yhden auton verran.
 
- Karkea arvio on, että pari litraa vie enemmän kuin rivikone, kuljetusyrittäjä Mika Auvinen toteaa.
 
- Mäkiä kiipeää paremmin, pienen eron olen huomannut, vertaa kuljettaja Elina Turunen edelliseen ajokkiinsa, seitsemänvuotiaaseen R580-Scaniaan (V8).
 
Autolla ajetaan Ruskon Betonin ajoja, kuten edelliselläkin. Säiliöissä onkin kuljetuksenantajan teipit.


Kunnostettu 14-vuotias Interconsultin perävaunu.
 
Päällirakenteena on italialaisen O.ME.P.S:n valmistama säiliö. Sen asennuksen ja varustelun on tehnyt Tank Pro Seinäjoelta. Auton kustomoinnin suunnittelu ja toteutus on ollut Auvisen kuljettajan Arto Simolan vastuulla.
 
Perusmaalauksen on tehnyt ruotsalainen Mjölby Billackering, jota on käytetty takavuosina myös Auvisen Nordic Trophy voittoautojen maalauksissa. Sisustuksen takana on myös ruotsalainen tekijä, K.Vistvält Inredning.
 
Auvisen autoissa ovat rosterit olleet Tuusulasta Hio-Mexilta, lisä- ja työvalot Örumilta. Näin on nytkin.


Auvisen toukokuussa käyttöönotettu rivikuutonen Scania R560 oli Mantorpissa säiliöautojen kolmonen.

KUNNOSTETTU KÄRRY
Oman lukunsa ansaitsee perävaunu. Se ei ole uusi, vaan jo 13-vuotias. Perävaunu valmistaja on ruotsalainen Interconsult, jota ei enää ole.
 
- Säiliö ei kulu. Se on kuin Spede Pasasen keksintö ikiliikkuja, Auvinen kertoo.
 
Perävaunun peruskorjasi Tank Pro. Uusittiin purkupurkistot, akselit ja kuulakehä.
 
Auvinen kehuu Interconsultin makaavaa perävaunusäiliötä.
 
- Se purkaa hyvin, tehty sementin ajoon, on kuin pyramidi väärinpäin, kuljetusyrittäjä toteaa.
 
Mika Auvinen tunnustaa, että viime aikoina autorakentelun sijaan suurempi mielenkiinto on ollut jääkiekossa. Kuljetus V ja M Auvinen on HIFK:in tukija.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Elina Turunen ja Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

TEIDEN AINOA COWBOY
Kuljetusyrittäjä Kumpusalo haluaa viettää tauot ja yöpymiset yhtä leveästi kuin amerikkalaiset rekkakuskit. Ei auttanut kun hankkia jenkkirekka, Volvon koneella, Fullerin laatikolla.

ISO-SYÖTE TRUCK WEEKEND 2025
Iso-Syöte Truck Weekend on kuljetusalan ammatti- laisten ja siviilien suosiossa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 03.10.2025 00:24 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki