Wibaxin Scania 45R ja Nordic Tankin viisikkokärry.
Kaakkois-Suomen kemikaalikuljetuksiin ilmestyi Suomen ensimmäinen ADR-sähkörekka. Wibax aikoo sähköistää kaluston vuoteen 2030 mennessä.
Kemikaalitoimittaja Wibaxin kolmeakselinen sähköinen rekkaveturi Scania 45R vetää Nordic Tankin valmistamaa viisiakselista pitkää puoliperävaunua. Yhdistelmän kokonaispaino on 64 tonnia. Sähkömoottorin jatkuva teho on 450 kilowattia (612 hv), joka riittää iloiseen matkantekoon.
Yhdistelmä otettiin käyttöön toukokuun alussa, noin vuosi aiottua myöhemmin. Syynä on Scanian akkutoimittajan tuotantovaikeudet ja nythän Northvoltin laulu on jo loppu.
Tämä Suomen ensimmäinen ADR-sähkörekka lastaa Wibaxin Haminan sataman terminaalista. Lastauksen aikana Scanian akustoa ladataan.
Scanian akuston kokonaiskapasiteetti on 624 kWh, josta otetaan 75 prosenttia käyttöön eli 468 kWh. Wibaxin latauspisteen teho on 350 kW eli se saadaan enintään akustoon tunnissa. Scanian maksimilatausteho 375 kW on vähän korkeampi.
Wibax kertoo, että yhdistelmällä liikennöidään Kaakkois-Suomessa. Ajolinjalla on kuitenkin tarkempi tieto, missä auto liikkuu. Ajolinja on tehnyt toukokuun sähkönkulutuksen perusteella laskelmia, millaisiin matkoihin sähkö riittää ja miten on ladattava.
HAMINA - JOUTSENO
Wibaxin yhdistelmän tyypillinen keikka on Haminasta Joutsenon Pulpille 110 kilometrin päähän. Keskikulutus on ollut kuormattuna 180 kWh/100 km. Tästä seuraa, että sähköenergiaa kuluu menomatkalla noin 200 kWh.
Paluumatka tullaan tyhjänä, jolloin keskikulutus on ollut 120 kWh/100 km. Näin ollen paluumatkalla on kulunut energiaa noin 135 kWh.
Koko matkalla on kulunut sähköä 335 kWh. Näin ollen Hamina-Joutseno keikkaan saa riittävästi virtaa, kun lataa tunnin lastauspäässä.
Aki Eerola on ollut Wibaxilla ensin kuljettajana yhdeksän kuukautta, viime marraskuusta ajojärjestelijänä. Aikaisemmin hän oli Simeonilla kuljettajana 1,5 vuotta. (Kuva: Jouni Hievanen).
HAMINA – IMATRA
Haminasta käydään myös Imatran Kaukopäässä. Reitti on muuten sama kuin Joutsenon keikalla, mutta loppupäähän tulee lisää 24 kilometriä. 134 kilometrin menomatka vie sähköä 240 kWh ja paluumatka 160 kWh. Matkan kokonaiskulutus on siis 400 kWh luokkaa ja keikan jälkeen virtaa olisi Ajolinjan laskelman perusteella jäljellä noin 10 prosenttia. Tarkalle siis menee ajaa keikka ilman välilatausta.
Imatran keikalla onkin tehty välilataus Lappeenrannassa bussiyhtiö Savonlinjan varikolla, mutta tämä on väliaikaisratkaisu. Paljolti Wibaxin sähkörekan ansiosta Lappeenrannan Scania-keskukseen on tulossa syksyllä Suomen Scania-verkoston ensimmäinen latausasema. Tämä saattaa poikia muitakin sähkörekkakauppoja, sillä liikkuuhan Kaakkois-Suomessa muitakin kemikaalirekkoja alueen metsäteollisuutta palvellen. Varmaan Simeonillakin on jo herätty.
OSIN MÄKINEN REITTI
Oheiset sähkönkulutuksen laskelmat ovat keväisistä keleistä. Vastatuulta ja vesisadetta on jo jonkin verran koettu, mutta ei vielä lumista ja loskaista tienpintaa. Mitä talvisemmaksi keli tulee, sen enemmän pitää Lappeenrannassa ladata välillä, jotta päästään takaisin Haminaan.
Wibaxin auto ajaa kaksi keikkaa aamuvuorossa. Iltavuoro ajaa yhden keikan ja lastaa lisäksi kuorman aamuvuorolaiselle. Auto seisoo pari tuntia vuorokaudessa.
Haminan ja Taavetin välinen tieosuus on mäkinen ja mutkainen. Toinen reittivaihtoehto, helpompi, mutta 11 kilometriä pidempi, olisi ajaa Haminasta Vaalimaan kautta Lappeenrantaan.
Sähkörekkaa noin 500 kilometriä ajanut
Aki Eerola, Wibaxin ajojärjestelijä Haminan terminaalilta, kertoo, että reitin raskaudesta huolimatta energiankulutus on lyhyemmällä reitillä pienempi. Tämä on kokeiltu käytännön kulutustestissä. Sähköinen voimalinja ottaa hidastusenergian talteen alamäissä, dieselrekka ei.
WIBAXIN REKAN MASSAT
Veturin omamassa: 12 290 kg
Kärryn omamassa: 8 635 kg
Yhdistelmän omamassa: 20 925 kg
Yhdistelmän kokonaismassa: 64 000 kg
Yhdistelmän kantavuus: 43 075 kg
WIBAX: KAIKKI SÄHKÖREKKOJA VUOTEEN 2030 MENNESSÄ
Ruotsalainen perheyhtiö Wibax oli toiminut Suomessa vuodesta 2013. Laajentuminen alkoi vuonna 2020, jolloin ostettiin lähes kymmenen satamaterminaalin Baltic Tank ja muutama vuosi sitten Valkeakoskelta 15 auton JJ-Kuljetuksen.
Nyt autoja on Suomessa 20, Ruotsissa 50. Terminaaleja on Suomessa ja Ruotsissa molemmissa yhdeksän, Virossa yksi. Suomen kalusto on sijoittunut Valkeakosken lisäksi Haminaan.
Wibaxin kotipaikka on Ruotsin Piitime (Piteå). Yrityksen on perustanut vuonna 1986 Bo Axel Wiklund, josta yrityksen nimikin on johdettu. Päätoimialat ovat kemikaalien ja biopolttoaineiden hankinta ja kuljetus, osin jalostus. Asiakkaana oh perusteollisuus.
Wibaxin tavoitteena on sähköistää kuljetuskalusto vuoteen 2030 mennessä. Ruotsissa ollaan sen suhteen pidemmällä. Wibax otti käyttöön maailman ensimmäisen ADR-sähkörekan kolme vuotta sitten.
Wibaxilta arvioidaan, että valtaosa Suomen kuljetuksista voitaisiin sähköistää jo nyt. Seuraavat Wibaxin autot ovat Suomessa kuitenkin dieselkäyttöisiä. Tavoitteena olisi saada latauspisteitä vakiopurkupaikkoihin, jolloin lataukseen ei kuluisi lisäaikaa. Yhtenä hidasteena on, etteivät kaikki purkupaikat ole lataukseen vielä Suomessa tehdastasolla oikein innostuneet – vaikka yhtiön ylätasolla oltaisiinkin.
Wibaxin pisin linja on Lappeenrannasta ja Pietarsaareen. Se on 500 kilometriä. Tämä tarkoittaa, että molemmissa päissä pitäisi olla lataus ja vielä välilläkin. Tehtävää riittää.
Teksti: Jouni Hievanen, pääkuva: Wibax / Minnéa Mattbäck
TILAA AJOLINJA |
OSTA DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä