
Joulukuussa tuli liikenteeseen Kuljetusliike L & L:n Scania 500 G. (Kuva: Scania Suomi).
Kuljetusliike L & L:n kolmikko poikkesi Scanian Vantaan uudessa palvelukeskuksessa kiertueen avajaispäivänä. Puhuttiin uusista Scanioista.
Nimensä mukaisesti kiertueella oli yhdessä kolmea käyttövoimaa, mutta ei samassa autossa. Oli dieseliä, kaasua ja sähköä.
Ensimmäinen koeajopäivä 27.3. oli sateinen Vantaan Tuupakassa. Scania-maailmassa oli ilmassa kuitenkin iloisuutta. Eräs henkilökuntaan kuuluva vinkkelihehkuttaja heitti piikin tähtikeulan ajankohtaiseen Pro- Cabin-hyttinäkymään: ”Olisi voinut alahuuli olla ylöspäin”.
Uuden Scania-palvelukeskuksen sisätiloissa oli lämmin meininki. Yhden pyöreän ympärillä istuivat Kuljetusliike L & L:n kolmikko. Oli kuljetusyrittäjä Rainer Lindström, hänen veljensä yhtiökumppani Peter Lindströmin poika Kim Lindström ja kuljettaja Toni Peltonen.
- Tuotiin huoltoon auto, Rainer Lindström sanoo.
Kuljetusliikkeellä on kuorma-autoja 36, joista 18 on Scaniaa. Mersuja on tusina, MAN-merkkistä neljä ja Volvoja kaksi. Kalustolla palvellaan Keskoa, Postia ja Kaukokiitoa.
- Jatketaan faijan jälkiä.
Isä Kaj Lindström kuoli vuonna 2005. Yritys on perustettu vuonna 1973.

Kim Lindström (vas.), Toni Peltonen ja Rainer Lindström poikkesivat Scanian kiertueella.
SCANIOITA OSTETTU
Täysperävaunuyhdistelmien veturit ovat Scanioita. Scania-automyyjänä toimii L & L:n suuntaan Jussi Ylinen.
- Scanian kanssa yhteistyö on sujunut parhaiten, Rainer Lindström kertoo syyn Scanian ylivaltaan.
Super-Scanioissa käytetään 460- ja 500-heppaisia rivikuutosia, tehohullutteluun ei ole lähdetty.
- Nykyisin pitää olla hevosvoimia, Lindström naurahtaa.
Kuormat ovat kevyitä, hyvä jos 15 tonnia on täysperävaunukuormassa. Keskon lenkit ulottuvat Turkuun, Hankoon, Forssaan ja Heinolaan, mutta ei Hämeenlinnaan.
- Tankkauskirjanpidon mukaan kulutus on 30-31 litraa sadalla, mukana on tyhjäkäynti, Rainer Lindström kertoo.
Scanian ajotietokone näyttää muutamaa litraa positiivisempia lukemia.
Kaasuautoja L & L omaa kaksi, 340-hepppaisia nuppi-Scanioita. Ne ovat päivällä Kaukokiidon ajossa, yöllä ajetaan Keskoa.
Toiseen meni vaihdossa 280-heppainen kaasu-Scania, entinen Scania Rentin auto.

Uusin Scania 460 G oli kiertueen aikana varustelussa Vantaan Scanialla. Hytistä puuttuivat vielä teippaukset.
KYLMÄLAITTEITA
Kuljetusliike L & L:n varikko on Helsingin Tattarisuolla. Scanioissa on täydellinen huolto- ja korjaussopimus. Mutta päällirakenteita korjaillaan itse, esimerkiksi umpikoreihin tulleet reiät paikataan.
Neljä viimeisintä autoa on koritettu VAK:lla. Tarfurgoa ja Fokoria on myös käytetty.
Kuljetusliikkeen kuljettaja Toni Peltonen on valmistunut kylmälaiteasentajaksi Keudasta. Hänellä on alanvaihto mielessä, kunhan vain uusi työpaikka löytyy.
- Kävin koulua 1,5 vuotta työn ohella, kaksi iltaa viikossa ja lauantaina, Toni Peltonen kertoo.
L & L eli Lindström & Lindström on laittanut uusimpiin autoihin Mitsubishin helmakoneita.
- Huoltoväli on puoli vuotta. Lauhdutin likaantuu ja se pitää huuhdella vedellä, kuljetusyrittäjä Rainer Lindström sanoo.
Ja perälautoina on pääsiassa Dhollandiaa.
TILAA AJOLINJA | OSTA DIGILEHTITeksti ja kuvat: Jouni Hievanen
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä