Mainospalkki

Lindströmeille uutta kalustoa

Sähköposti Tulosta PDF

Joulukuussa tuli liikenteeseen Kuljetusliike L & L:n Scania 500 G. (Kuva: Scania Suomi).

Kuljetusliike L & L:n kolmikko poikkesi Scanian Vantaan uudessa palvelukeskuksessa kiertueen avajaispäivänä. Puhuttiin uusista Scanioista.
 
Scanian keväinen koeajokiertue oli saanut nimen Together on the Road. Maakuntien miesten suusta olisi tullut selvemmin sanat Yhdessä tien päällä, jos suomenkieliseen vastineeseen olisi päädytty.
 
Nimensä mukaisesti kiertueella oli yhdessä kolmea käyttövoimaa, mutta ei samassa autossa. Oli dieseliä, kaasua ja sähköä.
 
Ensimmäinen koeajopäivä 27.3. oli sateinen Vantaan Tuupakassa. Scania-maailmassa oli ilmassa kuitenkin iloisuutta. Eräs henkilökuntaan kuuluva vinkkelihehkuttaja heitti piikin tähtikeulan ajankohtaiseen Pro- Cabin-hyttinäkymään: ”Olisi voinut alahuuli olla ylöspäin”.
 
Uuden Scania-palvelukeskuksen sisätiloissa oli lämmin meininki. Yhden pyöreän ympärillä istuivat Kuljetusliike L & L:n kolmikko. Oli kuljetusyrittäjä Rainer Lindström, hänen veljensä yhtiökumppani Peter Lindströmin poika Kim Lindström ja kuljettaja Toni Peltonen.
 
- Tuotiin huoltoon auto, Rainer Lindström sanoo.
 
Kuljetusliikkeellä on kuorma-autoja 36, joista 18 on Scaniaa. Mersuja on tusina, MAN-merkkistä neljä ja Volvoja kaksi. Kalustolla palvellaan Keskoa, Postia ja Kaukokiitoa.
 
- Jatketaan faijan jälkiä.
 
Isä Kaj Lindström kuoli vuonna 2005. Yritys on perustettu vuonna 1973.


Kim Lindström (vas.), Toni Peltonen ja Rainer Lindström poikkesivat Scanian kiertueella.

SCANIOITA OSTETTU
Täysperävaunuyhdistelmien veturit ovat Scanioita. Scania-automyyjänä toimii L & L:n suuntaan Jussi Ylinen.
 
- Scanian kanssa yhteistyö on sujunut parhaiten, Rainer Lindström kertoo syyn Scanian ylivaltaan.
 
Super-Scanioissa käytetään 460- ja 500-heppaisia rivikuutosia, tehohullutteluun ei ole lähdetty.
 
- Nykyisin pitää olla hevosvoimia, Lindström naurahtaa.
 
Kuormat ovat kevyitä, hyvä jos 15 tonnia on täysperävaunukuormassa. Keskon lenkit ulottuvat Turkuun, Hankoon, Forssaan ja Heinolaan, mutta ei Hämeenlinnaan.
 
- Tankkauskirjanpidon mukaan kulutus on 30-31 litraa sadalla, mukana on tyhjäkäynti, Rainer Lindström kertoo.
 
Scanian ajotietokone näyttää muutamaa litraa positiivisempia lukemia.
 
Kaasuautoja L & L omaa kaksi, 340-hepppaisia nuppi-Scanioita. Ne ovat päivällä Kaukokiidon ajossa, yöllä ajetaan Keskoa.
 
- Toinen tuli marraskuussa, toinen aloitti kaksi viikkoa sitten, yrittäjä kertoo.
 
Toiseen meni vaihdossa 280-heppainen kaasu-Scania, entinen Scania Rentin auto.


Uusin Scania 460 G oli kiertueen aikana varustelussa Vantaan Scanialla. Hytistä puuttuivat vielä teippaukset.

KYLMÄLAITTEITA
Kuljetusliike L & L:n varikko on Helsingin Tattarisuolla. Scanioissa on täydellinen huolto- ja korjaussopimus. Mutta päällirakenteita korjaillaan itse, esimerkiksi umpikoreihin tulleet reiät paikataan.
 
Neljä viimeisintä autoa on koritettu VAK:lla. Tarfurgoa ja Fokoria on myös käytetty.
 
Kuljetusliikkeen kuljettaja Toni Peltonen on valmistunut kylmälaiteasentajaksi Keudasta. Hänellä on alanvaihto mielessä, kunhan vain uusi työpaikka löytyy.
 
- Kävin koulua 1,5 vuotta työn ohella, kaksi iltaa viikossa ja lauantaina, Toni Peltonen kertoo.
 
L & L eli Lindström & Lindström on laittanut uusimpiin autoihin Mitsubishin helmakoneita.
 
- Huoltoväli on puoli vuotta. Lauhdutin likaantuu ja se pitää huuhdella vedellä, kuljetusyrittäjä Rainer Lindström sanoo.
 
Ja perälautoina on pääsiassa Dhollandiaa.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

UUDEN AJAN JUHLAMERSU
Jari Laurénin luotsattavana on 16 tähtikeulaa ja yli 30 vakituista kuljettajaa. Arjen pysäytti hetkeksi perhe- yrityksen 50-vuotisjuhlat.

SUURI KUIN SIMEON
550 kuljettajan Simeon on panostanut kuljettajien koulutukseen. Ajotavan seuranta on tuottanut tulosta niin kuljettajille kuin yrityksellekin.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 30.04.2025 23:15 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki