Miller-DAF

Sähköposti Tulosta PDF

Uusiutuneen malliston lanseerausvärinä on pirteän punainen.

Kukapa ei haluaisi pienentää polttoaineenkulutusta. DAF otti käyttöön Miller-työkierron. Ja aavikkovälitystäkin on tarjolla.

Amerikkalaisinsinööri Ralph Miller patentoi vuonna 1957 moottoritekniikkaa, Miller-työkierron. Siinä nokka-akselit pitää imuventtiilit auki puristustahdin alussa. Näin osa polttoaineilmaseoksesta menee imuventtiilien kautta imusarjaan. Kun mäntä on noussut noin neljäsosan puristustahdista, silloin imuventtiilit sulkeutuvat.
 
Hyöty tulee sytytyksen jälkeen, kun mäntä palaa alas työtahdissa. Lyhennetty puristus yhdistettynä täysipituiseen työtahtiin parantaa hyötysuhdetta.
 
Miller-työkierron moottori saa normaalia vähemmän ilmaa. Vaikutus on samanlainen, kun moottori olisi iskutilavuudeltaan litran pienempi kuin perinteinen ratkaisu. Koska sylinterien lämpötila pysyy matalampana, tämä hyödyttää SCR-järjestelmää. Yksi merkittävä heikkous Miller-työkierrolla on, että vääntömomentti nousee tyhjäkäyntikierroksilta hieman laiskemmin kuin perusdieselissä – huomaako sitä edes?
 
VÄHÄN ADBLUETA
Uudistuneet 11- ja 13-litraiset DAF-moottorit toimivat Miller-periaatteella. Merkittävänä etu on matala AdBlue-liuoksen menekki, joka on DAF-asiantuntijoiden mukaan 2,5 prosenttia polttoaineenkulutuksesta.
 
DAF-maailmassa ahdinta ja EGR-pakokaasunkierrätystä on myös päivitetty, jotta aikaistettu ruiskutustapahtuma ja venttiilien muuttunut ajoitus tukevat Miller-työkiertoa. Polttoainesuuttimetkin on uusittu. Kampiakselin tiivisteet on vaihdettu matalakitkaisemmiksi.
 
Vesipumppu on nyt kaksikäyttöinen. Kun tarvitaan vähäistä jäähdytystä, voima saadaan sähköstä. Suuremmalla jäähdytystarpeen aikana astuu kuvaan hihnaveto.
 
Ilmakompressori, kaksisylinterinen, käy vain tarvittaessa.
 
Uudistuksessa XF, XG ja XG+ malliston teholuokat ovat pysyneet ennallaan. Voimallisempana voimalaitoksena on edelleen 530-heppainen versio.
 
HILJAISUUTTA
Kun moottorit käyvät entistä alhaisemmilla kierroksilla, tarvitaan harvaa perävälitystä. Uuteen vetopyörästöön on saatavana 2,05 aavikkovälitys, jolla 85 km/h nopeudessa moottori pyörii 950 r/min (aiemmin 1050 r/min).
 
Kierrosten laskiessa ohjaamon melutasokin laskee. Tosin jo pitkään DAF on ollut erityisesti suurohjaamolla erityisen hiljainen, kuin oltaisiin hiljaisuuden retriitissä. On hyvä mainita, että moottorijarrutuksessakin äänitaso pysyy matalana. Auton ulkopuolella on kuultavissa, jos on DAF-tuntija, että Miller-työkierron ansiosta moottorin ääni on muuttunut.

Teksti: Jouni Hievanen ja Martti Peltonen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MAKKARARAHTARI
Salomaan suvuissa on autoiltu pian 90 vuotta. 74-vuotias Ilpo Salomaa kertoo, mitä kaikkea vuosiin on mahtunut ja millaista on makkara-autoilu nykyään.

JANGERIN VOLVO FH16
Jesse Jangerin ensimmäinen vakioajokki on uusi kaasu-Volvo. Se on lähes 200 heppaa tehottomampi kuin Kuljetus Jangerin FH16-700.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 01.07.2025 00:12 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki