Piako ja LCT Group yhteistyöhön

Sähköposti Tulosta PDF

Laurinahon valmistama pitkä puoliperävaunu energiajaekuljetuksiin.

Laurinaho on massatavarakuljetusten räätälöijä, Piako umpikorimaailman sarjatuottaja. Molempien myyntiä hoitaa nyt Jarmo Laine. Tuotannollistakin yhteistyötä on tarkoitus tehdä.
 
Pieksämäkeläinen Piako on investoinut kuutisen miljoonaa euroa uuteen elementtitehtaaseen. Se mahdollistaa umpikorien sarjatuotannon, joka onkin edellytys menestymiseen kilpailulla sektorilla. Piako valmistaa erilaisia kuormatiloja ja perävaunuja kappale sekä elintarvikekuljetuksiin FNA / FRC luokiteltuina sekä myös kokosivuaukeavina.
 
Perävaunutuotantoa on normimittaisista HCT- yhdistelmiin saakka. Lisäksi Piako valmistaa monenlaisia lavarakenteita, vaihtolavalaiteita, tasonostolaitteita sekä räätälöityjä sähkölaitosajoneuvojen lavarakenteita.
Laine tuli tunnetuksi VAK-tuotteiden myynnistä, jota hän teki 34 vuotta. VAK on vahva elintarvikkeiden kuljetuskoreissa, joten ei ihme, että Piakon Hannu Kovanen otti yhteyttä Jarmo Laineeseen halutessaan myyntiin sähinää.
 
Laine oli aloittanut aiemmin Laurinahon Tommin palveluksessa parkanolaisen Laurinaho-Yhtiöiden myyntijohtajana. Koska Laurinahon ja Piakon päätuotteissa ei ole juuri päällekkäisyyksiä, Laineen toimiminen molempien yhtiöiden myyjänä sopii kuvioon. Laineen työpiste on Raisiossa.


Jarmo Laine myy LCT Groupin ja Piakon päällirakenteita ja perävaunuja.

KASVU HAKUSESSA
Piako on 16 miljoonan euron liikevaihdon yritys, työntekijöitä on 80. LCT Group tuottaa puolestaan liikevaihtoa viidellä miljoonalla eurolla, 30 työntekijän voimin.
 
- Molempien yritysten tavoitteena on kasvaa ja kehittyä yhteistyön voimin. Ajat ovat toki nyt kuljetusalalla rauhalliset, Laine toteaa.
 
Laurinaho-yhtiöistä tuli vuoden vaihteessa LCT Group. joka on keskittynyt tuottamaan kalustoa massakuljetuksiin. Tehdään kasettiyhdistelmiä, vaihtolavoja, vaihtolavaperävaunuja, koreja ja kärryjä kierrätysjakeiden sekä hakkeen kuljetuksiin. Erikoisosaamista on alumiinirakenteet, joista tehtyjä yksittäiskappaleita on viety Norjaankin.
 
- LCT:llä halutaan räätälöidä, mutta pyritään kuitenkin isompiin sarjoihin. Kun valmistetaan hyvä räätälöity tuote, moni voi nähdessään haluta sellaisen itselleenkin, Jarmo Laine sanoo.
 
Niin Piakolla kuin LCT:lläkin halutaan suunnata vientiä Ruotsiin ja Norjaan, joihin on perinteisesti viety suomalaisten päällirakenteita ja perävaunuja vuosikymmeniä. Piako hakeekin Ruotsiin omaa myyjää.
 
- Massatavarakuljetuksissa on paljon räätälöintiä, joten sinne osaavan myyjän löytäminen ei ole yhtä helppoa. Hänen pitäisi olla monipuolinen osaaja sekä hallita laajasti yksityiskohtia, Laine arvioi LCT:n vientimyyjän ominaisuuksia.
 
Tuotannolliseen yhteistyöhönkin on selkeät mahdollisuudet. Piakolla on moderni konekanta ja robottihitsaamo, joita LCT voi hyödyntää. Tavarahankinnoissa suuremmat ostomäärät tarkoittavat edullisempaa hintaa.
 
Jäädään odottamaan yhteistyön hedelmiä.



AUTOMÄKINEN JA LIMETEC JYKILLE
Huittislainen Kuorma-autokorjaamo Mäkelä Oy on myynyt kuorma-autojen päällirakenteita ja perävaunuja valmistavan AM Automäkinen Oy:n osakekannan Jyki Groupille. Se sisältää AM Automäkisen toiminnot Perniössä ja Team Limetecin toiminnot Kokkolassa.

Järjestely toteutuu vaiheittain. Koko osakekanta siirtynee Jyki Groupin omistukseen todennäköisesti vuoden 2025 loppuun mennessä. Kuorma-autokorjaamo Mäkelä keskittyy jatkossa Huittisissa tapahtuvaan huolto- ja korjaamotoimintaan.
 
AM Automäkinen on tunnettu erityisesti kippiperävaunuistaan maatalouskuljetuksissa. Team Limetec puolestaan on rahtipuolella umpikori- ja perävaunumaailmassa vahva, myös Pohjolan vientimarkkinoilla.
 
Jyki Group omistaa Jykin tehtaat Längelmäellä, EL-Korin Vääksyssä, Fokorin Forssassa ja neljällä paikkakunnalla toimivan Pajakulman. Omistuksessa on myös forssalainen Suomen Kerroslevy, joka valmistaa koreissa tarvittavia lasikuituelementtejä.

Teksti: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

AJOLINJAN
VUODEN ÄRJYIN

Karjaan Sjöblomeille meni Ajolinjan Ärjykisan voitto toista kertaa. Nyt on niin sähäkät eväät, että tunnustusta on Rovanperä-Volvolle tullut Ruotsia myöten.

SEPELIÄ SIILOIHIN
Georos hoitaa, että huoltoyhtiöiden siilot ovat täynnä hiekoitussepeliä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 25.03.2025 17:39 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki