Amispohjalta kuljetusyrittäjäksi

Sähköposti Tulosta PDF

Savonlinnalaisen JJA Kuljetus Oy:n yrittäjä kannustaa nuoria alalle. 31- vuotias Joona Pihl ei kadu omaa uravalintaansa.

13 vuotta sitten Joona Pihl istui amiksen pulpetissa, nyt oman kuljetusliikkeen toimistossa. Autoja on 12.
 
Savonlinnalainen JJA Kuljetus Oy operoi kappaletavaraliikenteessä useamman toimeksiantajan palveluksessa. Joona Pihlin perusopit kuljetusalalle tulivat Ammattiopisto Samiedun logistiikkalinjalta, jonka jälkeen kannuksia hankittiin nelisen vuotta palkkakuljettajana. Yhtiökumppanin Aleksi Litmasen kanssa yrittäjyyttä on harjoiteltu kohta kymmenen vuotta.
 
Rahtiliikenteen ohella terminaalitoimintoja ja paikallisjakelua on Pieksämäellä, Varkaudessa, Mikkelissä ja Savonlinnassa. Henkilöstöä on 19 vakituista ja harjoittelijat päälle.
 
LAAJA OSAAMINEN LUO KESTÄVÄN POHJAN
Palkatessaan henkilöstöä JJA Kuljetuksessa ei niinkään tuijoteta ajettuja kilometrejä, vaan kuljettajan kokonaisvaltaista osaamista. Moni unohtaa, että myös kappaletavara-ajossa kierretään haastavia paikkoja. On paljon mökkityömaita ja muita hankalan reitin päässä olevia kohteita, minne tavarat viedään melkein kelissä kuin kelissä.
 
- Pitää olla osaamista ja kanttia, mutta ei saa kuitenkaan olla hullunrohkea, Joona Pihl muistuttaa.
 
Kustannustehokkuutta tuo, jos kuljettaja osaa hallita työaikaansa ja taloudellinen ajaminen luonnistuu. Kaluston tekniikan perustuntemus on myös tärkeää.
 
- Ei näitä välttämättä itse tarvitse osata korjata perusjuttuja enempää. Tietoa täytyy olla, että vikatilanteen vakavuuden osaa arvioida, päästäänkö omin voimin kotiin vai vaatiiko pelastusjoukkoja paikalle. Säästää ison rahan vuodessa, jos vaikka hajonneesta ilmapussista selviää hätäapupatentilla, yrittäjä sanoo.


- Kuljetusala on mielenkiintoinen, haastava ja tapahtumarikas työ, jossa kehittymisen mahdollisuudet ovat suuret. Pienet epäonnistumiset kuuluvat oppimiseen ja niistä ei pidä lannistua, Joona Pihl rohkaisee.

AMIKSESTA ALALLE
Yhteistyö ammattikoulun kanssa on jatkunut Joona Pihlin omien opintojenkin jälkeen. JJA Kuljetus tekee paljon yhteistyötä ja vuoden mittaan harjoittelussa käy useita opiskelijoita.
 
- Ensin tullaan palkattomaan harjoitteluun, hakemaan tuntumaa kuljettajan työhön. Siinä on helppo molempien osapuolten tunnustella, kuinka yhteistyö sujuu. Oma-aloitteiset ja ahkerat harjoittelijat usein jatkavat sitten palkalliseen oppisopimukseen esimerkiksi kesälomia tuuraamaan, ja on useampi tullut taloon vakituiseksi opintojen päätyttyä, Joona Pihl sanoo.
 
- Parhaimmillaan meillä on ollut seitsemän amiksen kautta tullutta kuskia yhtä aikaa. Paikkakunnan vaihdokset ja elämäntilanteen vaihtelut tosin viskelevät nuoria, kuljetusyrittäjä toteaa.
 
Vuosien varrella opiskelijoissa on ollut nähtävissä yhteiskunnan muutos.
 
- Perinteisen työn arvostus ja moraali ovat muuttuneet työkeskeisyydestä. Sitä vastoin digitaidot nuorilla on hyvät, savonlinnalainen miettii.
 
- Kokonaisuutta ajatellen meille on ollut tärkeää tarjota opiskelijoille, olipa sitten nuori tai vanhempi alanvaihtaja, mahdollisuus kartuttaa kokemusta. Töitä kuljetusalalla riittää ja ilman uusia tekijöitä ei pärjätä, Joona Pihl kannustaa.


Taitaja2024-tapahtuma oli Kuopiossa.

TAITAJA FINAALI TURUSSA

Ammattioppilaitosten opiskelijoiden Taitaja2025 suomenmestaruuskisojen semifinaaleihin osallistuu 1830 kilpailijaa. Määrä on toiseksi korkein ilmoittautumismäärä viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Yksi suosituimmista lajeista on ajoneuvotekniikka.

Taitaja-finaali järjestetään Turussa 5.– 8.5.2025. Kilpailulajeja on 48, joista yksi on kuljetuslogistiikka. Taitaja-tapahtuma on Suomen suurin vuosittainen ammatillisen koulutuksen tapahtuma, joka pyrkii nostamaan esiin ammattiosaamisen merkitystä.
 
Turun tapahtuman slogan on ”Ammattitaidolla tulevaisuuteen”. Tarkoituksena on korostaa ammattitaitovaatimusten muuttumista ja tietysti juhlistaa nuoria alansa ammattilaisia.
 
Taitaja2025-finaali järjestetään Turussa kolmatta kertaa. Tapahtumapaikkana toimii Turun Messukeskus, Turun AKK ja niitä ympäröivät piha-alueet. Kilpailulajien lisäksi tapahtumassa on ammattinäytöksiä, seminaareja, tapahtumatoreja ja suuri määrä kokeilupisteitä, joissa kävijät pääsevät kokeilemaan omaa osaamistaan.

SKAL LÄHTEE MARKKINOIMAAN KULJETUSALAA
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry käynnistää hankkeen, jossa erityisesti peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaisille käydään kertomassa logistiikka-alasta. Tuossa iässä monet oppilaat pohtivat, mihin ammatillisiin opintoihin he suuntautuvat.

SKAL toteaa, että heillä on tarvittava koulutusverkosto, aineistoa, näkemyksiä ja tietoa tarpeista. Ensimmäisen vuoden tavoitteena on luoda toimintamallit, materiaalit ja pilotoida toimintaa.
 
Reijo Rautauoman säätiö on myöntänyt hankkeeseen rahoitusta. Mukana on myös SKALin omaa rahoitusta. Mukaan on pyydetty muitakin kuljetusalan järjestöjä.
Jouni Hievanen

Teksti ja kuvat: Jussi Löppönen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

TILAVIN JA TEHOKKAIN
Heikki Sammallahti laati uuden Volvonsa varuste- listan työn ja autossa asumisen ehdoilla. Loppu- tuloksena tuli passeli työkalu.

MIKETEN JATKETTU
S-HYTTI

Pidennettyä makuuhyttiä on saanut Scaniaan jo parisen vuotta, mutta nyt tuli ensimmäinen Suomeen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 18.01.2025 16:22 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki