Viisi vuotta sitten tässä oli tyhjä tila. Nyt Tom Holdingin hallissa on parikymmentä harrasteautoa tai ajoon valmista rekkaveturia nopeaan lähtöön. Vuosittain pihassa pyörähtää pari sataa autoa.
Yhdelle nostalgia-autot ovat harrastus, toiselle työ. Hollantilaiselle Tom Reijndersille ne ovat molempia.
- Itse ajoin tuolla Volvolla ja veljeni ohjasti tuota toista, kertoo Tom viittoillen samalla hallin takanurkassa seisovaa F12-Volvo -kaksikkoa kohtaan.
Tom Reijndersin mukaan Volvo ja Scania ovat helpoimpia myytäviä maailmalle. Volvo käy Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan, Scanialla on paras kysyntä Itä-Euroopassa ja Irakissa sekä Kreikassa.
Tien päällä vietettyjen vuosien jälkeen Tom siirtyi takaisin hallinnollisiin toimiin hiilituotteiden pariin. Mutta polte ja kiinnostus autoja kohtaan ei kuitenkaan laantunut.
- Kyllähän rekat ovat mielessä koko ajan, toteaa Tom tervehtiessään ohikiitävää, perheyrityksen valkoista bulkkiautoa.
- Meillä on nyt 25 omaa autoa ja 85 perävaunua, joilla hoidamme tuotteidemme kuljetukset asiakkaille. Käytämme omien perävaunujen vetämisessä myös vakiintuneita yhteistyökumppaneita, kertoo Tom perheyrityksen toimintamallista.
Kiinnostaisiko uutta vastaavassa kunnossa oleva Volvo F16 vuodelta 1991? Tom Reijndersillä olisi tarjolla yksi. Hinta on sama kuin parivuotiaalla 200 000 kilometriä ajetulla FH-Volvolla.
HARRASTUS MUUTTUI TYÖKSI
Yrityksen kuljetuksissa on aina nojattu omaan kalustoon luotettavuuden ja toimitusvarmuuden nimissä.
- Isäni aloitti kuljetukset Mackilla ja pian hänelle tuli ensimmäinen Scania. Jossain vaiheessa 1970-luvulla hän osti ensimmäisen Volvon, käytetyn F88:n, jonka myötä toiminta saatiin luotettavalle pohjalle, toteaa Tom suu virneessä.
Nostalgianälkäinen Tom kertoo kipinän ajoneuvoharrastukseen ja varsinkin ajoneuvokauppaan syttyneen puolivahingossa. Yrityksen piha-autoina hyödynnetään aktiivisesta ajosta jäänyttä kalustoa, jota täydentämään Tom hankki muutamia vuosia sitten pari kolmossarjan Scaniaa. Tomin mukaan Scaniat oli tarkoitus kunnostaa jossain vaiheessa.
- Eräänä päivänä tänne ilmestyi herrasmies, joka osti yhdellä kaupalla kaikki Scaniat, kertoo Tom, joka aloitti kokoelman kerryttämisen uudestaan.
- Löysin taas muutamia sopivia harrasteautoaihioita, joita tultiin taas ostamaan täältä. Lopulta päädyin perustamaan myyntiä varten oman firman ja ajoneuvokaupan parissa toimiva Tom Holding on ollut toiminnassa nyt viiden vuoden ajan.
Ajoneuvokauppa on omien sanojen Tom Reijndersille enemmänkin harrastus. Jollakin mittapuulla mitattuna harrastus on kuitenkin isollaan, sillä hänen käsiensä kautta on viiden vuoden aikana kulkenut liki 800 autoa.
Puolitoistamiljoonaa ajettu kolmossarjan rekkaveturi löytää kodin harrastajalta. Ajamaton NextGen sen sijaan päätyy luultavammin työkäyttöön Keski-Eurooppaan.
VUOSIMALLILLA ON VÄLIÄ
Myyntiin sopivia autoja hankitaan eri puolilta Eurooppaa, mutta pääasiallisia hankintamaita ovat Hollanti, Saksa, Italia, Kreikka ja Portugali. Varsinkin Kreikassa on tarjolla huomattavan paljon 1990-luvun perinteiseen tekniikkaan nojaavaa kalustoa.
Tomin huomassa oleva Volvo F89 entisöitiin muutamia vuosia sitten kivihiilituotteita jalostavan ja myyvän perheyritys Reijnders BV:n väreihin.
Tom Reijnders kertoo tämän hetken kysytyimpiä harrasteautoaihioita olevan äffä- Volvot yhdessä kakkos- ja kolmossarjan tai jopa nelossarjan Scanioiden kanssa. Näillä autoilla työuran tehneet henkilöt ovat nyt saaneet nostalgiaherätyksen.
- 1960- ja 1970-lukujen autojen kysyntä sen sijaan alkaa jo hiipua, koska niillä ajaneet automiehet ovat ikämiehiä, eivätkä ole enää kiinnostuneita harrasteautoista. Kasiparit ja kasiysit sekä 141-Scaniat makuuohjaamolla ovat vielä helppoja myytäviä, mutta 1960-lukuinen Volvo tai Scania nokallisena ei ole myyntihitti, tietää Tom.
Työkäyttöön myytävä kalusto on valikoimaltaan laajaa. Yhtenä päivänä myydään 1980-lukuinen Volvo Afrikkaan tai Etelä- Amerikkaan. Seuraavana päivänä kätellään kauppa puolen vuoden ikäisestä Next- Gen Scaniasta naapurikylän asiakkaalle.
- Autovalmistajien pitkät toimitusajat ovat monen harmina tällä hetkellä. Olenkin ostanut myyntivarastoon myös vähän ajettuja käyttöautoja, joilla tuntuu olevan nyt kova kysyntä, kertoo Tom Reijnders lähtiessään ratkomaan logistista pulmaa perheyrityksen pääkonttoriin.
Teksti ja kuvat: Ari Perttilä
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä