Holridge Transport Ltd:n Scania T164L -veturi on omistajansa Nick Wrightin silmäterä, jonka rakentamisessa ei ole säästelty ruutia.
Nick Wright pyörittää neljän auton kuljetusliikettä itäisessä Englannissa. Kalustoon kuuluu niin uusia kuin vanhojakin Scanioita.
Nick Wright on kunnostanut T-Scaniansa viimeisen päälle. Auto on vähintään kuin uusi.
- Isäni ajoi rekkaa 1980-luvulla Englannin ja Italian välillä ja mielestäni oli parasta hommaa ikinä istua hänen kyydissään kesälomalla, kertoo Nick Wright muistojaan eurooppalaisilta maanteiltä.
Nick on ollut aina kiinnostunut rekka-autoista ja niiden customoinnista. Peterboroughin rekkafestivaaleilla hän on vieraillut jo 1980-luvulla. Jo silloin hän unelmoi autosta, jolla voisi osallistua näyttelyihin.
Nick halusi nokkamallisen auton takatelillä ja Eminoxin valmistamilla pystyputkilla.
Vuonna 2011 Nick Wright päätti perustaa oman kuljetusliikkeen ja tänään hän luotsaa yhdessä vaimonsa kanssa neljän auton yritystä. Useimmiten kyydissä kulkee rakennustarvikkeita ympäri maata. Heidän autonsa poikkeavat viikoittain myös Belgiassa, missä on heidän asiakkaansa päävarasto.
- Vaimoni hoitaa konttorityöt ja hänellä onkin täysi työ hankkia laivalippuja Kanaalin ylittäviin laivoihin, jatkaa Nick.
Moottoritila on myös hämmästyttävän siisti ja katseen vangitseva.
Nick Wright haaveili useasti nokkamallisesta nelossarjan Scaniasta - ja nimenomaan sellaisesta ”aidosta” tehtaalla valmistetusta. Hollantilaiset toimijat pitävät omalta osaltaan huolen siitä, että nokkamallisten Scanioiden määrä ei ainakaan vähene enää tässä maailmassa.
Nokkamallinen, Topline-ohjaamo, 16-litrainen kulmamoottori ja paripyörin varustettu takateliauto. Siinä Nickin asettamat kriteerit autolleen. Lopulta sopiva kohde löytyi, vuonna 2003 valmistunut rekanveturi. Käytännössä tässä kohdin pitää puhua lähtökohdasta, sillä käsiin jäänyt auto oli kuutoskoneella ja ykköspyörätelillä varustettu auto. Ensimmäiseksi Nick hankki kaksiakselisen R164-vetäjän, josta hän sai oikeanlaisilla ominaisuuksilla varustetun voimanlähteen.
Raitojen ja nimien käsin maalaamisella on pitkät perinteet, joita Nick haluaa edelleen vaalia. Myös uuden auton nimet on maalattu käsin pensselillä.
- Näiden maalaaja on tehnyt työtä reilun 50 vuoden ajan ja jatkaa urallaan edelleen, kertoo Nick.
- Auto purettiin täysin osiin ja muun muassa 16-litrainen moottori rakennettiin kokonaan uudestaan. Samalla vaihdettiin kytkin ja monet muut kuluvat osat, kertoo Nick projektista, jota tehtiin pieteetillä vaivaa säästämättä kuuden vuoden ajan.
Isännän ohella projektin parissa on työskennellyt myös hänen asentajansa sekä laaja joukko monen alan osaajia ja ammattilaisia. Teknisten kunnostusten jälkeen auto toimitettiin maalaamoon, missä se sai ylleen yrityksen käyttämän värityksen. Maalauksen jälkeen oli aika siirtyä ohjaamoon, mistä löytyy muun muassa uusi takaseinän kaapisto yhdessä täysi uuden kojelaudan kanssa.
Nick ei päässyt tilaamaan nokkamallia uutena, mutta pari vuotta sitten käyttöönotettu Scania 660S -takateliveturi on ensimmäinen hänen tilaamansa uusi Scania.
- Nämä löytyivät vielä Scanian varaosavarastolta Belgiasta, myhäilee Nick silmäillessään samalla silmäteräänsä.
- Tämä on unelmieni täyttymys. Auto on sellainen, jollaisen olisin tilannut tehtaalta vuonna 2003, mikäli minulla olisi ollut siihen mahdollisuus, kertoo Nick autosta, joka valmistui huhtikuussa 2023.
Auton valmistumisen jälkeen hän on kiertänyt laajalti eurooppalaisia rekkanäyttelyitä keräten roppakaupalla pokaaleja.
Teksti ja kuvat: Ari Perttilä
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä