Rekkamaalari Teemu Tuoman harrastus – Pitkähyttiset T-Scaniat

Sähköposti Tulosta PDF

Tämän näyttävyyden Teemu Tuoma kunnosti, varusteli ja myi Ruotsiin. (Kuvalähde: Matti Kilpeläinen).

Nokallinen Scania on nostalgia- autojen huippua, varsinkin pitkähyttisenä. Sellaisia Teemu Tuoma kunnostaa, kun automaalaamotöiltään ehtii.
 
Teemu Tuomalla on ollut maalaamo Pellon Leipurintiellä vuodesta 2006. Pääasiassa maalataan raskasta kalustoa.
 
- Maalit eivät ole muuttuneet. Vesivärit tulivat jo aikaisemmin, maalari kertoo.
 
Tuoman käyttämiä maalimerkkejä on Nordal, Mipa ja Sikkens.
 
- Sopivat kuorma-autoihin, hinta on edullinen. Saman asian ajavat kuin Standox, joka tuplaten kalliimpi.


Teemu Tuoma, raskaan kaluston maalari.
 
Tuoman etuna on, ettei lähialueella ole toista kuorma-automaalaamoa.
 
- Viimeiset kaksi vuotta on ollut sesonkia, kun Ruotsi on työllistänyt, siellä on talous vahvempi. Ruotsista tulee ainakin puolet töistä, Tuoma toteaa.
 
Tuoma on kunnostaa päätyönsä ohessa nokallisia makuuhytillisiä Scanioita.
 
- On niin järkyttävästi maalaustöitä, että se hidastaa harrastamista, Teemu Tuoma toteaa.


Tuoman pihalla oli vierailupäivänä juuri maalattu ruotsalainen Scania 124 vuodelta 1998.
 
Kuvassa olevan 143-Scanian Tuoma myi Ruotsiin vuonna 2022. Makuuhyttiä oli jatkettu niin, että penkin takana on tilaa 1,65 metriä.
 
Vuoden 1991-mallisella Nokka-Scanialla on tehnyt töitä mm. ylöjärveläinen Pirkan Kaivin ja viimeksi rovaniemeläinen Maansiirtoliike Kemppe, jonka jälkeen Teemu Tuoma hankki auton 2018. Autolla on ollut kaksi muutkin omistajaa, mutta ne eivät näy ajoneuvorekisterissä.
 
- Nokkamallit käyvät hytin kaupaksi Ruotsiin, Teemu Tuoma toteaa.





PITKÄHYTTINEN 143 ODOTTAA KUNNOSTUSTA
Tuoman maalaamon pihalla on osina Scania 143 vuodelta 1994. Entisestä sora- autosta tulee rekkaveturi. Makuuhyttiin tulee minikeittiö. Oven takana on suoraa peltiä asuinosastossa 1,2 metriä.

Scanian tuplarunko ruostuu helposti käyttökelvottomasti. Tässä aihiossa ei ole niin käynyt.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

BURGER-MERSU
Teippauksella ja maltillisella tuunauksella Tony Vesman porukka loihti Mercedes-Benz Actros 2553 L:stä itsevarman kulkijan.

VOLVO F12
REHUNAJOSSA

Kuljetusyrittäjä Harri Engbolm on taivaltanut 43-vuotiaalla F12-Volvollaan miljoonia kilometrejä. Ja matka jatkuu.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 08.12.2024 06:08 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki