18 000 euroa lisävarusteita

Sähköposti Tulosta PDF

Koeajokissa oli kantavuutta 1 056 kiloa, vetopainoa 2 500 kiloa. Tavaratilan pituus on 306 senttiä.

Mercedes-Benz Vito 116CDI 4MATIC A3:n voi pumpata täyteen samoilla lisävarusteilla kuin henkilöautonkin. Perstaskussa ei voi silloin olla ohut kärpäslätkä.
 
Nykyisen perusrakenteen Mercedes-Benz Vito täyttä kymmene vuotta. Heinäkuussa voimaan tulevien uusien EU-määräysten takia Vitoaki on pitänyt varustaa pakollisilla turvavarusteilla.
 
Maahantuoja-jälleenmyyjä Veho oli raksinut esittelyautoon lisävarusteita 18 000 euron edestä. Nahkasisusteisessa 1+1-paikkaisessa autossa oli toiseksi suurin tehoversio (163 hv), automaatti, neliveto ja pisin kori. Koeajokin hinta nousi kunnioitettavaan lukeman 89 104 euroa.
 
Suurelle osalle käyttäjistä pakettiauto on työkalu, johon ei haluta sijoittaa omaisuuksia. Heille kerrottakoon, että pitkänVito-mallin saa edullisemmillaan karvan yli 50 000 eurolla. Se on takavetoinen, jonka kompastuskivi on vetopito huonossa talvikelissä tyhjänä. Nelivetolisä on noin 5 000 euroa ja silloin pitää ottaa automaattilaatikkomalli (pitkänä 65 000 €).
 
Neliveto on jatkuva, joten mitään kytkentänappuloita ei ole. Voimaa annetaan eteen 45 %, taakse 55 %. Ratkaisu on kuljettajan kannalta helppo ja yllätyksetön joka ajo-oloissa.
 
EI SAA RIISUTTUNA
Koeajettu Vito oli miellyttävä ajettava, onhan siinä tehokkaan dieselmoottorin perässä 9-portainen automaattilaatikko. Tarjolla on myös kuusiportainen manuaali. Maantiellä joutui tottumaan korkeaan rengasmeluun, joka korostui heti nastarengaskauden jälkeen karkean asfaltin ansiosta. 120 km/h moottoritienopeus on yhtä sopiva kuin henkilöautollekin.
 
Vitossa on nyt 5,5-tuumainen mittaristo ja 10,25-tuumainen kosketusnäyttö. Ne ovat tuttuja Mersun henkilömalleista, kuten myös monitoimiratti. Siinä on mm. kaksi hipaisukytkintä, joille ennustetaan toivottua loppua. Lämmityksen ja ilmastoinnin säätö tapahtuu käyttökytkimillä, joita on pitkä rivi kosketusnäytön alapuolella. Säädettäessä havainnekuva ilmestyy näytölle.
 
Vaikka ei raksittaisi yhtään lisävarustetta, Vito eivätkä muutkaan uuden ajan pakettiautot riisuttuja ole. Samat perusvarusteet ovat kuin henkilöautoissa. Koeajoautossa oli kalleimpina lisävarusteina 1 100 euron navigointi (käytä mieluummin ajantasaisempaa ilmaista Google Mapsia Android Auton kautta), 3 000 euron mukautuvat LED-ajovalot, 2 500 euron pysäköintipaketti lintuperspektiivinäkymällä ja 1 500 euron ajoavustinpaketti. Digitaalinen taustapeili (870 €) mahdollistaa selvän näkymän taakse, perinteinen sisäpeilihän näyttää pakussa takaseinää.
 
Viton mallivallankumous on jo näköpiirissä. Uuden VAN. EA-perusrakenteen pakettiautomalleja alkaa tulla Mersulta parin vuoden päästä. Kyse on varta vasten sähköisiksi suunnitelluista autoista, kun polttomoottorit katoavat näillä näkymin reilun kymmenen vuoden päästä. Nykymallista on tarjolla sähköinen malli, eVito.

PLUSSAT
+ Voimalinja
+ Huomaamaton neliveto
+ Varusteet tuo turvaa ja ajamisen helppoutta

MIINUKSET
- Koeajokin hinta
- Kova rengasmelu
- Takavetomallin vetopito tyhjänä

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

BURGER-MERSU
Teippauksella ja maltillisella tuunauksella Tony Vesman porukka loihti Mercedes-Benz Actros 2553 L:stä itsevarman kulkijan.

VOLVO F12
REHUNAJOSSA

Kuljetusyrittäjä Harri Engbolm on taivaltanut 43-vuotiaalla F12-Volvollaan miljoonia kilometrejä. Ja matka jatkuu.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 08.12.2024 05:41 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki