Sähköauton akku voidaan korjata

Sähköposti Tulosta PDF

Yksittäinen vaihdettava akkukenno.

Akkukennojen keinotekoinen vanhentaminen. Lämmönsiirtotahnan levitys. Jännitteen tasapainotus. Akkujen korjaus vaatii pätevyyttä ja taitoa.
 
Sähkökuorma-auton kallein osa on akku. Varaosana sen hinnan on arvioitu olevan useita kymmeniä tuhansia Euroja. Aika vähän on kuitenkin tuotu esille sitä, että akku on korjattavissa.
 
Akku rakentuu useista yksittäisistä kennoista, jotka ovat vaihdettavissa joko yksittäin tai muutaman kennon sisältävinä kennoryhminä eli moduuleina. Korjauksessa akku irrotetaan autosta ja sen vesitiiviin kotelon kansi avataan, jonka jälkeen akkukotelon sisällä olevat vialliset osat on vaihdettavissa.
 
Työssä on noudatettava sähköturvallisuusmääräyksiä ja auton valmistajan ohjeita, joihin molempiin tekijällä on oltava pätevyys sekä koulutus. Korkea jännite 650– 800 volttia vaatii myös asianmukaiset eristetyt työkalut ja suojavarustuksen.


Akkukotelon sisällä yksittäiset kennot on kytketty ryhmiksi. Ryhmät on liitetty yhteen, jolloin akulle saadaan haluttu jännite ja kapasiteetti. Akkukotelo on lämpöeristetty ja vesitiivis. Tarpeen mukaan kotelossa on lämmitys ja jäähdytys.

TASAPAINOTUSTA
Pikaladattavan tehokasta jäähdytystä vaativan akun kennot ovat akkukotelossa lämpöä siirtävän tahnan välityksellä kosketuksessa niitä jäähdyttävään elementtiin. Lämmönsiirtotahna ja myös akun kannen tiivistystahna ovat automerkkikohtaisia auton valmistajan määrittämiä tuotteita, kuten kaikki muutkin akun osat. Niitä ei vielä tarvikeliikkeistä saa ja vaikka joskus saisikin, niin akun pitkän takuun jatkumisen vuoksi muiden kuin auton valmistajan tuotteiden käyttäminen on riski.
 
Ennen kuin kennoa tai kennoryhmää uusitaan, ne on ennen asennusta saatettava samaan jännitteeseen kuin akun muutkin kennot ovat. Tätä varten autovalmistajilla on merkkikohtaiset laitteet ja ohjeet, joilla kennojännitteiden tasapainotus tehdään.
 
Tulevaisuudessa sähköautokannan vanhetessa ja asiakkaiden maksamien akkukorjausten lisääntyessä korjauksia tekevät enenevissä määrin myös merkkiverkoston ulkopuoliset akkukorjaamot. Silloin kennojännitteiden tasapainotukseen käytetään todennäköisesti monimerkkilaitetta tai yksinkertaisesti volttimittaria sekä virtalähdettä.
 
Kaikki akkukennot vanhenevat tasaisesti akkua käytettäessä. Jokainen purku ja lataus kuluttavat akkua. Akun kunto ilmaistaan ns. SOH-arvona eli kuinka monta prosenttia akun maksimikapasiteetistä on jäljellä verrattuna uuden akun kapasiteettiin. Tietyn raja-arvon jälkeen (tyypillisesti 70 %) auton valmistaja ei enää suosittele akun käyttämistä autokäytössä.
 
Akun vanheneminen on myös huomioitava akkua korjattaessa. Jos akun SOH-arvo on esimerkiksi 80 %, niin uutta kennoa tai kennoryhmää (SOH-arvo 100 %) ei voi laittaa. Silloin pitää vaihtaa huonontuneen tilalle SOH-arvoltaan 80 % kenno tai kennoryhmä. Tulevaisuudessa autojen tai akkujen kennojen valmistajien pitää pystyä toimittamaan SOH-arvoiltaan keinotekoisesti vanhennettuja kennoja. Näitä muutamat valmistajat toimittavat jo nyt.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

LÄNNEN VILJAJUNA
Kuljetusyrittäjä Jarmo Saari kuuluu vannoutuneiden V8-autoilijoiden joukkoon. Hänen näyttävä Scaniansa on yhtenä tähtenä Power Truck Show:ssa.

NÄLKÄMAAN LAULUJA
Nälkämaa Truck Meetingissä vilua ja nälkää karkotettiin toukokuussa 121 esillä olleen auton voimin. Ajolinja oli mukana kyselemässä kuulumisia.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 27.07.2024 06:25 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki