Raja-ahon kalustoa Kuortaneelta. Kuvassa Veli-Matti Raja-aho.
Yli 70 vuotta ovat Raja-ahot olleet tien päällä. Nyt viedään alumiinia ja kalusto on sen mukaista.
- En muista, mikä Petteri se oli, mutta oli pirun pieni. Soraa ja puita pääasiassa silloin liikkui. Ja kun kylästä kuorma-auto löytyi, liikkui sillä paljon muutakin. Ruumiita, maitotonkkia ja kirkkokyytejä, Veli-Matti Raja-Aho muistelee kuulleensa.
ENNEN OLI SCANIAA
Merkkijakauma on 2000-luvun alusta asti ollut laaja. Aikaisemmin se oli Scania-voittoinen.
- Scania 111 Super on hämärästi muistoissa, sen verran olin vielä natiainen, mutta tukkipankon päällä on hypitty. Perässä oli nakkikärry, pitkät junttapaalut toimivat runkona, Raja-Aho muistelee.
80-luvun puolivälissä alkoivat Mäkelän Peltituotteen ajot. Veli-Matti Raja-Aho kertoo tulleensa vuonna 1994 olen tullut enempi yrityksen kuvioihin mukaan.
- 113 Streamline Scanialla kulki kattopellit ja pikkuhiljaa tuli nämä alumiinit kuvioihin mukaan. Ontelolaattoja ja mastoja ajettiin silloin tällöin. Perässä tuli närkolainen, jossa oli hydrauliikalla ohjattu taka-akseli. Kääntöpöydällä, hytistä käsin joystickillä ohjattiin. Oli ketterä ahtailla työmailla. Vanhemmiten alkoi olemaan vähän väljä. Risteyksissä vasemmalle käännyttäessä kulki välillä pitkin ojanpenkkoja, Veli-Matti Raja-Aho naurahtaa.
Kyydissä Mäkelä Alun alumiiniprofiileja.
KAPELLIKÄRRYSSÄ OLI ETUOVET
Ensimmäinen kapellikärry hankittiin vuonna 1997, veturi oli nosturilla. Asiakkailta löytyy nykyisin purkukalustoa, joten pilkille ei ole enää tarvetta.
- Harvemmin on tarvetta nosturille, mutta sellainenkin auto löytyy. Renault pikkupilkillä.
- Erikoisvarustuksena oli ensimmäisessä kapellikärryssä etuovet. Ihan vaan koska oltiin laiskoja, ei jaksettu aukoa kylkiä, kun laitettiin liinoja. Yleisenä vitsinä kuuli tuolloin, että on kärry väärinpäin, Veli-Matti Raja-Aho virnuilee.
Suurin työllistäjä tällä hetkellä on Mäkelä Alu Oy. Neljän vakituisen kuljettajan toimesta alumiiniprofiilit kulkeutuvat mm. ikkuna- ja parvekelasitehtaille. Purkupaikkoja on kuormassa 3-15. Häkit, joissa osa profiileista toimitetaan, ovat yleensä paluukuormana.
- Mäkelän omalle maalaamolle Voikkaalle menee aina kerralla suurempi määrä. Näihin kuormiin ei yleensä sitten jaettavaksi asti muuta mahdu, Raja-Aho ynnäilee.
- Ulkomaitakin on ajettu, tosin viimeksi vuonna 2008, kertoo Veli-Matti Raja-aho.
KULUTUKSISSA EROJA
DAF XF 530 vuosimallia 2018 tuli Raja-aholle uutena. Kilometrejä on ehtinyt kertyä noin puoli miljoonaa. Isommat huollot hoituvat DAF-merkkikorjaamo Velj. Lehdolla Kuortaneella. Pienemmät hommat teetetään paikallisesti joko Männikön Autosähköllä tai Peltoniemen Eetulla.
Väliteliveturin perässä on parin vuoden ikäinen Schmitz, 18-tonnisella vetotapilla. Asiakkaan tarpeeseen hankitulla kärryllä on sisämittaa 15 metriä. Akselinostimet sekä puutolpille paikat lattiaan tehtiin jälkikäteen kotimaassa. Peitot kapelleihin tulevat IPE-peitteeltä Himangalta sekä PVC-katteilta Töysästä.
- Puoli miljoonaa kilometriä meni aika lailla moitteettomasti. Nyt on joku mystinen ongelma, vähän on päänvaivaa, kun ei tahdo vika paikallistua. Pudottaa joskus turbon pois pelistä, välillä urean, vedot häviävät ja toisaalta taas tulee vetopiikkejä. Eiköhän tuonkin vielä selviä, Veli-Matti Raja- Aho uskoo.
ALKUPERÄINEN TURBO
Tuoreimpana rivistössä on Volvo FH 500 vuodelta 2022. Maalipinnat on toteutettu Kuortaneen KES-Transilla. Teipit puolestaan ovat Lapualta Santalalta sekä Active Mainokselta Seinäjoelta.
Vanhimpana, nykyisin kiireapulaisena, on vuoden 2006 Volvo FH 440 kiekkopiirturilla ja keppilaatikolla.
- On rekisteröity viimeisellä viikolla, kun sai ilman digipiirturia. 1,2 miljoonaa sillä on ehditty ajaa ja vielä on alkuperäinen turbo. Pari vuotta takaperin silläkin ajettiin vielä täyspäiväisesti, kun oli sen verran kiirus, Veli-Matti Raja-Aho tuumailee.
Teksti, kuvat: Risto Penttilä
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä