Kun itse tekee, saa laatua

Sähköposti Tulosta PDF

FH16-Volvolla on ajettu 800 000 kilometriä. I-Shift on ollut auki kerran.

Joonas Vesisenahon ajokki Volvo FH16-550 hohkaa pesun jälkeen. Eipä arvaisi, että perävaunu on tehty vuonna 2003.
 
Kuljettaja Joonas Vesisenaho pesi Kuljetusliike Vesisenahon Volvoa Kuljetusliike K.Salosen halleilla Kannuksessa, kun Ajolinja vieraili siellä Ärjykisan palkintojaossa helmikuussa.
 
Salosen halleilla pesujen yhteydessä tehdään Volvoon tarvittaessa muutakin pienempää kunnossapitoa. Muidenkin tuttuja halleja on mahdollista käyttää. Vesisenaholla ei ole omia tiloja, joihin kuorma-autot mahtuisivat sisään.


Kyydissä kulkee pääosin rakennustarvikkeita ja maatalouden ajoja. Kärry on uudestisyntynyt.

Kuljetusliike Vesisenahon johtajana on Timo Vesisenaho, Joonaksen isä. Hän on kunnostautunut päällirakenteiden teossa, josta on yhtenä esimerkkinä Joonaksen ajokki. Se on vuoden 2018-mallinen FH16- 550. Rakentelu tehtiin paikallisen kyläsepän tiloissa ja hänen avustamana.
 
- Kun itse tekee, saa sellaisen kuin haluaa. Saa laatua ja hintakin on alempi, Joonas Vesisenaho toteaa.


Joonas Vesisenaho valmistui Keski-Pohjanmaan ammattiopistosta maaseutuyrittäjäksi, sai armeijasta rekkakortin ja lähti sitten ajamaan isän kuorma-autoa.

KÄRRY UUDESTISYNTYNYT
Tuorein kunnostustyö tehtiin perävaunuun, joka loistaa uutuuttaan. Mutta uusi se ei ole, vaan pohjana on 21-vuotias närköläinen entinen kaappikärry. Siitä otettiin kaapit pois, alustaa pidennettiin, telitettiin ja asennettiin lokinsiipikapelli hydrauliikkoineen. Pressut tulivat Himangalta Ipe-Peitteeltä.
 
Vetäjä on vielä vanhoilla mitoilla ja korkeudeltaan 4,2 metriä. 14,3-metrisen kärryn korkeus on puolestaan 4,4 metriä. Vetäjän peränosturilla on helpompi toimia kärry perässä, kun vetoaisa on tavallista pidempi.
 
Kun Ajolinja soitteli sunnuntaina lepopäivän kääntyessä myöhäisiltaan kysyäkseen lisätietoja, Joonas oli menossa Imatralle kyydissä Kannuksen talopaketti ja rakennustarvikkeita. Purku ja asennus tapahtuisi mobiilinosturilla, joten Imatralla vetäjän 26-tonnimetrinen HMF-peränosturi saisi levätä.


26-tonnimetrin HMF-peränosturissa on ulottumaa 15 metriä, josta nousee vielä tonnin verran. Sillä nostellaan lavoja ja suursäkkejä.

TC-KONE PIHIMPI KUIN 16:nen, TIETYSTI
Kuljetusliike Vesisenaholla on toinenkin Volvo, FH500 TC vuodelta 2022. Sillä on ajettu 280 000 kilometriä. Tässä autossa on huoltosopimus.
 
- FH500 TC vie 5-10 litraa vähemmän polttoainetta kuin minun FH16. Ero on silloin pienempi, kun ajetaan massakuormalla, Joonas Vesisenaho kertoo.
 
Kuljetusliike Vesisenaho on KTK-yritys Kannuksen Kuljetuksen osakasautoilija ja molemmat Volvot ovat siellä ajossa. Kannuksen Kuljetuksella on rahtipuolella kahdeksan autoa ja soranajossa pari autoa.


Vesisenahon Volvo FH500 TC. (Kuvalähde: Joonas Vesisenaho).

PERSMÄKEÄ PELLOLLE
Kuljetusliike Vesisenahon kalustolla mennään monesti viimeiset kilometrit (last mile) kyläteitä. Millainen on ollut mennyt talvi?

- Haastava. Liukas on ollut, kun on tullut uutta lunta polanteen päälle, Joonas Vesisenaho toteaa.
 
Paha tilanne oli Perhon ja Kivijärven välillä pikkutiellä, jonka ylämäkeen yhdistelmä toppasi. Sitten mentiin 50 metriä takaperin Y-risteyksen yli pellolle, jossa oltiin linkussa. Perävaunu aisa tapasi telipyörää, vetäjän peränosturi perävaunun seinää.
 
- Ketjut kuuluu kyllä varustukseen, mutta liukkaus tuli yllätyksenä kesken mäkeä. Jos olisin painanut luistoneston pois, olisi mennyt varmaan pidemmälle. Oli kuljettajan ajovirhe, Joonas Vesisenaho tunnustaa.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

LÄNNEN VILJAJUNA
Kuljetusyrittäjä Jarmo Saari kuuluu vannoutuneiden V8-autoilijoiden joukkoon. Hänen näyttävä Scaniansa on yhtenä tähtenä Power Truck Show:ssa.

NÄLKÄMAAN LAULUJA
Nälkämaa Truck Meetingissä vilua ja nälkää karkotettiin toukokuussa 121 esillä olleen auton voimin. Ajolinja oli mukana kyselemässä kuulumisia.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 16.06.2024 18:58 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki